خوشه های طلایی، خوراک دام و طیور می شود

خوشه های طلایی، خوراک دام و طیور می شود
آمارها از برتری استان گلستان در تولید گندم کشور در بخش کمی و کیفی طی سال های اخیر، سخن می‌گوید اما در سال جاری به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی پیش بینی می شود تولید گندم در گلستان نسبت به سالهای قبل کاهش محسوسی داشته باشد.
برداشت گندم هر ساله در گلستان از نیمه اول خرداد آغاز می شود و در سال جاری نیز نزدیک به 395 هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت گندم  رفته است  ولی به گفته کارشناسان نزدیک به 100 هزار هکتار از این مزارع به دلیل خشکسالی غیر قابل برداشت هستند.  پیش بینی می شود اگر کاهش نزولات جوی ادامه داشته باشد باز هم روند تولید کاهش گندم در استان کاهش یابد که این امر نگرانی بیشتر کشاورزان را موجب شده است.
گندم گلستان علوفه دام و طیور می شود
کاهش شدید بارش باران در فصل زمستان موجب شد گندم هایی که کشت شده بود نتوانند رویش کافی داشته باشند ولی در فصل بهار با چند بارش متوالی کمی وضعیت کشت محصول گندم استان بهتر شد . علیرغم بارش های بهاری باز هم این محصول نیازمند آبیاری و بارش باران بود که متاسفانه تا امروز هنوز شاهد بارش مناسبی در اردیبهشت نبوده ایم و همین امر موجب شده است تا هزاران هکتار از گندم استان امسال یا علوفه دام و طیور شود و یا اصلا قابل برداشت نباشد.
یک کارشناس کشاورزی استان در خصوص وضعیت کشت گندم در سال جاری در استان گفت: کشت گندم همواره یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشاورزی استان محسوب می شود اما همواره موانع زیادی برای کشت این محصول استراتژیک در استان وجود داشته است که یکی از آنها کاهش بارندگی و خشکسالی است .
مهدی قربانی با بیان این که در استان گلستان گندم به صورت دیم کاشته می شود و این استان به دلیل شرایط آب و هوایی قابلیت کاشت گندم آبی را ندارد، گفت: کشاورزان استان بیشترین تمرکز خود را بر روی کاشت محصول دیم می گذارند و این در حالی است که به دلیل دیم بودن میزان متوسط برداشت محصول گندم استان بین سه تا چهار و نیم تن است که به نسبت دیگر استان ها پایین تر است و این برای کشاورزان به صرفه نیست.
کاشت گندم صرفه اقتصادی زیادی برای کشاورزان ندارد
وی تصریح کرد: با وجود این که محصول گندم صرفه اقتصادی زیادی برای کشاورزان ندارد اما سیاست ها بر کشت این محصول در استان است و از طرفی به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی، کیفی ترین گندم کشور گاهی در استان خوراک دام می شود. هر چند طی این سالها بخش خصوصی برای خرید محصولات کشاورزی وارد شده است که گاهی پایین تر از قیمت متعارف محصولات را خریداری کرده است و گاهی نیز بسیار بهتر از قیمت های دولتی اقدام به خرید کرده است ،ولی این نوسان در هر صورت وجود دارد و کشاورزانی که به هردلیل نمی خواهند محصول خود را به دولت بفروشند باید مشکلات بسیاری را در این راستا تحمل کنند.
قربانی با بیان این که محصولات غیر استراتژیک زیادی که نیاز به آب فراوان نیز دارند در استان زیاد کشت می شود گفت: محصولاتی مانند سیب زمینی و باقلا و صیفی جات در استان کشت می شود که نیاز آبی فراوان دارند و در عوض محصولاتی مانند گندم که استراتژیک هستند دیم کشت شوند.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان  نیز در خصوص وضعیت کشت گندم در گلستان گفت: تا 14 فروردین ماه پیش بینی تولید ما با توجه به کاهش نزولات جوی، 700 هزار تن بود واین در حالی است که ما در شرایط نرمال پیش بینی تولید یک میلیون و 80 هزار تن گندم را در سال زراعی جدید داشتیم .
100 هزار هکتار اراضی گندم استان غیر قابل برداشت هستند
حسن عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: امسال نزولات جوی در استان  بسیار کاهش داشت و پیش بینی شده است که با توجه به بررسی های به عمل آمده تا 100 هزار هکتار از زمین های زیر کشت گندم استان به علت رشد نیافتن، غیرقابل برداشت باشد.
وی در ادامه با بیان این که کشت سال گذشته گندم ما 357 هزار هکتار بود  گفت: سال گذشته یک میلیون و 70 هزار تن پیش بینی ما بود و حتی بیش از آن تحقق پیدا کرد و امسال پیش بینی ما به دلایل خشکسالی و نباریدن باران بسیار پایین تر از سال گذشته است.
عباسی قیمت تضمینی گندم را در سال جاری 10 هزار و 500 ریال  عنوان کرد و گفت: کف قیمت گندم امسال 10 هزار و 500 ریال است ولی در بازار ممکن است مانند سال گذشته به قیمت بالاتری نیز به فروش برسد.
اعتباری برای کشاورزانی که محصولات خود را بیمه نکرده اند وجود ندارد
مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان با بیان این که برداشت گندم استان از نیمه اول خرداد ماه آغاز می شود، افزود: کشاورزانی که بیمه هستند پس از بررسی میزان خسارت توسط بیمه خسارت توسط بیمه به آنان پرداخته می شود ولی کشاورزانی که بیمه نیستند، مدیریت بحران استان و شهرستان برآورد خسارت می کنند و این برآورد به وزارت کشور ابلاغ می شود. اگر در خزانه پولی باشد به کشاورزان پرداخت می شود ولی طبق پیش بینی ها پولی برای پرداخت به این کشاورزان وجود ندارد.
نواحی شمالی استان بیشترین میزان خسارت گندم را داشتند
عباسی کل اراضی زراعی گندم استان را که آبیاری شده اند را حدود 100 هزار عنوان کرد و گفت: بقیه اراضی زراعی گندم استان دیم هستند و آب مطمئن ندارند و متکی به نزولات جوی هستند .
وی بیشترین خسارات وارده به اراضی گندم استان را مربوط به مناطق شمالی استان از جمله آق قلا، گنبد ، بندرترکمن و کلاله دانست و گفت: اگر همچنان کمبود بارندگی و خشکسالی در استان وجود داشته باشد باز هم اهد افزایش میزان خسارت گندم در استان هستیم .
این مقام مسئول جهاد کشاورزی استان در ادامه با بیان این سیلوهای گندم استان یک میلیون تن ظرفیت دارند، گفت: سال گذشته تنها 491 هزار تن  از یک میلیون و 70 هزار تن محصول گندم توسط کشاورزان به دولت فروخته شد و بقیه یا برای خود مصرفی تحویل کارخانجات آرد استان شد و بخشی از از محصول نیز به دلیل پایین بودن قیمت به نسبت ذرت صرف استفاده طیور شد!.
به نظر می رسد حال که مسئولان بر کشت گندم در استان گلستان تاکید دارند ، یا توجه به شرایط جغرافیایی منطقه و کاهش بارندگی که در سال های اخیر در استان وجود داشته است تمهیداتی اندیشیده شود تا محصولات کشاورزان تحت بیمه اجباری قرار گیرد و قیمت خرید محصولات استراتژیکی مانند گندم به گونه ای باشد که برای کشاورز کاشت آن صرفه اقتصادی داشته باشد در غیر این صورت طی سال های آینده شاهد کاهش کاشت و تولید گندم در استان هستیم .

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com