خوراک50 درصد صنعت مرغداری وابسته به واردات است

خوراک50 درصد صنعت مرغداری وابسته به واردات است

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران گفت: با وجود توسعه در صنعت مرغداری کشور این صنعت از نظر تامین خوراک بیش از 50 درصد و از نظر جوجه‌های لاین و اجداد 80 درصد وابسته به خارج است.
علی آذروش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد میزان وابستگی صنعت مرغ کشور به خارج گفت: وابستگی صنعت طیور به واردات قابل توجه نیست ، در حالی که این صنعت در سال‌های ابتدای انقلاب 90 درصد به خارج از کشور وابسته بود و 10 درصد عدم وابستگی نیز در بخش خدمات و نیروی انسانی بود و مقدار کمی نهاده‌ها در داخل تولید می‌شد، اما در حال حاضر از آن شرایط نامطلوب عبور کرده و به شرایطی رسیده‌ا‌یم که نصف وابستگی قطع شده است.
وی افزود: گرچه در کلان کشور وضعیت صنعت مرغداری مطلوب نیست اما گام‌های اساسی برداشته شده به گونه‌ای که 50 درصد ذرت مصرفی صنعت مرغداری در داخل تولید می‌شود.
دبیر انجمن صنفی مرغ گوشتی ایران افزود: سال گذشته دو میلیون و 600 هزار تن ذرت دانه‌ای در کشور تولید و 2 میلیون و 905 هزار تن از خارج وارد شد که مصرف صنعت مرغ کمی بیش از 4 میلیون تن است، اما بخشی از ذرت تولیدی به جای خوراک دام و به جای جو در جیره غذایی گاو قرار گرفت.
وی افزود: سال گذشته قیمت جو به 400 تومان رسید، در حالی که قیمت ذرت کمتر بود لذا بخشی از ذرت مرغداری‌ها به سمت دامداری‌ها انتقال پیدا کرد.
وی افزود: یک بخشی از ذرت در صنایع غذایی کشور مصرف می‌شود که البته قابل توجه نیست.
آذروش تاکید کرد: از سال 1360 تحول بزرگی در صنعت مرغداری و در تولید ذرت به عنوان غذای اصلی مرغ ایجاد شد به گونه‌ای که تاکنون بیش از 50 درصد نیاز صنعت مرغداری را پوشش می‌دهد.
اما در بخش دانه‌های روغنی و کنجاله سویا 10 درصد نیاز این صنعت از داخل تولید و کنجاله کلزا و آفتابگردان به ویژه در جیره مرغ تخم‌گذار نقش قابل توجهی ایفا می‌کند اما از نظر کنجاله 84 تا 85 درصد وابسته به خارج هستیم.
آذروش افزود: سالانه 140 تا 150 هزار تن سویا در کشور تولید می‌شود که از این رقم 85 درصد از محل استحصال دانه لوبیای سویای وارداتی برای روغن‌کشی تامین می‌شود که مربوط به تولید کشور نیست.
دبیر انجمن صنفی مرغ گوشتی ایران افزود: در بخش جوجه‌های اجداد و لاین باید توجه شود که از دهه 60 یک خط تولید مرغ لاین به نام آرین در کشور زیرمجموعه وزارت کشاورزی و سپس جهاد سازندگی سابق راه‌اندازی شد که جوجه‌های لاین به عنوان یک خط استراتژیک در کشور تولید شد در آن زمان که این خط تولید احداث شد تنها 7 کشور جهان دارای فناوری تولید مرغ لاین بودند.
آذروش افزود:‌ ایران که به عنوان هفتمین کشور دارای فناوری تولید مرغ لاین مطرح شد متاسفانه در قسمت نگهداری این فناوری موفق نشد زیرا کوچکترین اتفاق در روی ژنتیک در این مرحله می‌تواند اثر قابل توجهی در تولید گوشت ران یا مرغ سینه داشته باشد و مدت زمان پرورش و میزان مصرف دان در مرغداری اثر خواهد کرد.
آذروش افزود: ضریب تبدیل به عنوان میزان مصرف دان برای تولید یک کیلو گوشت مرغ و از صفات لاین نژادها بدست می‌آید که متاسفانه در نگهداری و بروز نگهداشتن نژاد آرین دقت لازم انجام نشد و این نژاد نتوانست با نژادهای مطرح دنیا مانند کاپ و راس رقابت کند.
دبیر انجمن صنفی مرغ گوشتی ایران افزود: البته در برهه‌ای از زمان به دلیل اینکه مجتمع مرغ لاین بابل‌کنار در حمایت کامل وزارت جهاد کشاورزی قرار داشت از انحصار 80درصدی بازار در نیمه دوم دهه1370 برخوردار بود اما کم کم با واردات جوجه‌های اجداد از نژاد راس آمریکایی و نژاد کاپ فرانسوی سهم بازار نژاد آرین کاهش یافت.
وی افزود: عمده نژاد مرغ تخم‌گذار در ایران هایلاین است که و عمده نژاد مرغ گوشتی راس با بیش از 70 درصد سهم بازار است که به صورت انحصار درآمده‌اند سپس نژاد کاپ و مقدار خیلی اندک زیر 5 درصد نژاد آرین به خود اختصاص داده است.
آذروش افزود: نژادها بسیار حساس هستند متاسفانه نژاد آربراکز و نژاد هوبارد در جوجه‌های یک روزه حذف شد نژاد لوهمن نیز در حال حذف است و درحال حاضر در مرغداریهای کشور 3 نژاد راس ، کاپ و آرین پرورش داده می‌شوند.
وی گفت: نژادهای اجداد راس از خارج وارد می‌شود و توسط واحدهای اجداد تولید جوجه مادر و سپس گله تجاری پرورش پیدا می‌کند و متاسفانه صنعت مرغداری آرام آرام به سمت یک قطبی شدن حرکت می‌کند که این امر برای صنعت خوب نیست.
وی افزود: گرچه این نژادها از نظر دانش فنی جهانی و انتقال دانش و توان ماندگاری در مقابل نژادهای دیگر مانند کاپ که سهم عمده‌ای در بازار آمریکا و برزیل دارند مقاوم هستند اما نژادهای دیگری در اروپا وجود دارند و نژاد آرین به عنوان تنها نژاد ایرانی دارای محبوبیت اقتصادی و وجه مناسب نیست.
دبیر انجمن صنفی مرغ گوشتی ایران در مورد امکان واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام و از جمله مجتمع پرورش مرغ لاین بابل‌کنار به بخش خصوصی گفت: متاسفانه مجموعه مرغ بابل‌کنار در یک منطقه بسیار زیبا از نظر اقتصادی قرار گرفته که نگران هستیم اگر این مجموعه استراتژیک و ارزشمند به بخش خصوصی واگذار شود آن را تغییر کاربری داده و به ویلاسازی اختصاص دهند، زیرا منطقه بسیار خوش آب و هوا و دارای پتانسیل ویلاسازی است.
آذروش تاکید کرد: از طرفی در دهه 1360 هزینه سنگینی برای احداث مجتمع بابل‌کنار و تولید مرغ لاین در حد 6 تا 7 میلیون دلار انجام شد تا اجداد جوجه خط D و سپس خط تولید اجداد بعد از آن واحدهای مرغ مادر گوشتی و سپس جوجه‌های یکروزه گوشتی و پس از آن واحدهای پرورش‌دهنده مرغ گوشتی قرار دارند.
آذروش افزود: مجتمع مرغ لاین بابل‌کنار که ظرفیت تولید سالانه 240 هزار خط D دارد در نهایت زنجیره تولید قادر است سالانه یک میلیارد و 680 میلیون قطعه جوجه یکروزه گوشتی روانه بازار کند که علاوه بر تامین کل نیاز مرغداری‌های کشور حتی نیاز کشور ترکیه را با تولید سالانه یک میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ و 600 هزار مرغ گوشتی پوشش دهد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com