خودداری کارخانه‌جات از خرید شیر خام به قیمت مصوب از دامداران

خودداری کارخانه‌جات از خرید شیر خام به قیمت مصوب از دامداران
رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان با اشاره به اینکه قیمت خرید شیر از دامدار یک هزار و 440 تومان اعلام شده است، گفت: با این وجود در حال حاضر شیر از دامدار با قیمت یک هزار و 100 تومان خریداری می‌شود.
قاسمعلی حسن‌زاده با اشاره به اینکه طبق مصوبه کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور مقرر شد از ابتدای تیرماه شیر با قیمت یک هزار 440 تومان از دامدار خریداری شود، اظهار کرد: با وجود این مصوبه کارخانجات به بهانه اینکه توان خرید شیر با این قیمت را نداشته و اجازه افزایش قیمت محصولات خود را به اندازه‌ای که به صرفه باشد ندارند، از خرید شیر با این قیمت خودداری می‌کنند.
وی افزود: در حال حاضر قیمت خرید شیر از دامدار متغیر است که همین امر سبب نارضایتی دامداران شده است و پایین بودن قیمت از یک سو و عقب افتادن مطالبات دامداران از سوی دیگر، سبب شده تا دامدار نتواند شیر خود را با قیمت تمام شده بفروشند.
رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده برای دامدار با یک سود متعارف یک هزار و 570 تومان بوده اما با وجود اینکه قیمت مصوب شده از سوی ستاد تنظیم بازار کشور پایین‌تر از قیمت تمام شده است، تمام کارخانه‌داران از خرید با این قیمت امتناع می‌کنند و ادعا می‌کنند با این قیمت نمی‌توانیم محصولات خود را به فروش برسانیم و برای خرید شیر با این قیمت باید محصولات خود را بالای 30 درصد گران کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر شیر از دامداران خریداری می‌شود اما با قیمت سابق که بسته به کیفیت آن از قیمت یک هزار 90 تا یک هزار 200 تومان است که با این قیمت‌ها نیز دامدار متضرر می‌شود و باید برای تهیه مخارج خود دام خود را بفروشد هرچند قیمت گوشت هم آنقدر پایین است که برای دامدار تفاوتی ندارد.
حسن‌زاده در خصوص مطالبات دامداران اظهار کرد: در مدتی که شیر گران شد اما از دامدار با قیمت یک هزار و 110 تومان خریداری می‌شد، دولت متعهد شده بابت چهار ماه پایانی سال 92 مبلغ 300 میلیارد پرداخت کند یعنی به ازای هر کیلو 190 تومان مابه‌التفاوت پرداخت شود که متاسفانه تاکنون 200 میلیارد از آن تخصیص داده شده و دامدار بلاتکلیف باقی مانده است.
وی اضافه کرد: بابت سه ماهه نخست سال 93 نیز که دولت اعلام کرده قیمت محصولات لبنی و شیر گران نشود و ثابت بماند، با توجه به افزایش دستمزدها، بیمه، انرژی، حمل و نقل و تمام فاکتورهای مربوط به تولید مانند روال قبل دولت باید به ازای هر کیلو شیری که با قیمت یک هزار و 110 تومان به کارخانه فروخته شده 190 تومان پرداخت کند که بالغ بر 240 میلیارد می‌شود اما متاسفانه تاکنون نیز هیچ مقداری از آن تخصیص داده نشده است.
رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان اظهار کرد: از ابتدای تیرماه هم که قیمت خرید شیر از دامدار افزایش یافت، کارخانه‌داران از خرید با این قیمت امتناع می‌کنند و کماکان روال ضرر و زیان و مشکل عدم نقدینگی برای دامدار وجود دارد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com