خلیلیان: نامه هایی از نمایندگان دارم که خواستار واردات شده اند

خلیلیان: نامه هایی از نمایندگان دارم که خواستار واردات شده اند
وزیر کشاورزی شهریور 88 زمانی که با 200 رای موافق مجلسی‌ها بر کرسی وزارت تکیه زد شاید فکرش را هم نمی‌کرد که صبر همین جماعتی که او را وزیر کرده، سربیاید. صادق خلیلیان روزی که برای وزیر شدن به مجلس آمد قول داد که دستی بر سر و روی کشاورزی این مملکت بکشد و قانون را زیر پا نگذارد اما وعده وعید‌های او هیچ‌گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت و حالا مجلس با مردی روبه‌رو است که به قول‌هایش عمل نکرده است. از این رو آنچه در بخش کشاورزی مشاهده می‌کنیم چیزی جز ورشکستگی، واردات، گرانی و تعطیلی زمین‌های کشاورزی نیست؛ اتفاقی که کارشناسان هشدارش را دو سال قبل داده بودند حال عملی شده است. در حال حاضر کشاورزی ایران نفس‌های آخر خود را می‌کشد، دولت نه پولی دارد که  به جماعت کشاورز بدهد و نه می‌تواند محصولات آنها را بخرد. نرخ خرید تضمینی محصولات صدای کشاورزان را درآورده و آنها حاضرند محصول خود را دور بریزند اما با دولت و وزرایش معامله نکنند. افزایش هزینه‌های آب، برق، گازوییل را هم که اضافه کنید می‌شود همین اتفاقاتی که در زمین‌های کشاورزی می‌افتد؛ فرار کشاورزان از باغات و زمین‌ها و تبدیل آن به ویلاهای شیک. شاید در بین کشاورزان کمتر کسی پیدا شود که از دولت طلب نداشته باشد، گندمکار به یک نوع، چایکار به نوعی دیگر و برنج‌کار و... نیز به نحوی دیگر دادشان از واردات وقت و بی‌وقت درآمده است. از قرار معلوم دامداران اعلام کردند که در صورت پرداخت نشدن مطالباتشان به زودی تجمع‌های سراسری برپا خواهند کرد. نامه پشت نامه به رییس‌جمهور برای حل مشکلات بخش کشاورزی؛ بخش‌هایی که نان مردم از آن تامین می‌شود، هم‌اکنون رو به موت است. یکی دو هفته‌ای می‌شود که در مجلس نیز تذکرات پی در پی به وضعیت کشاورزی داده می‌شود؛ تذکراتی که بالاخره وزیر کشاورزی را به جمع مجلس‌نشینان کشاند. اگرچه خلیلیان از انتقاد نماینده‌ها‌ در مورد عملکردش خوشش نیامد اما برای اینکه کم نیاورد مجلس را متهم اعلام کرد و گفت: من هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارم. وی ادامه داد: نامه‌های زیادی دارم از نماینده‌ها که خواستار واردات گندم شده‌اند و هنوز مرکب ‌نامه‌شان خشک نشده است البته وزیر کشاورزی نگفت که این نامه‌ها و توصیه‌نامه‌ها را از چه کسانی
گرفته است. مجلس در روزهای قبل عجیب و غریبی را پشت سر گذاشت.
تناقض آماری
دستور کار جلسه علنی دیروز مجلس بررسی واردات محصولات کشاورزی و امنیت غذایی بود که طی آن نمایندگان مجلس به عملکرد دولت در خصوص واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی انتقاد کردند.
طبق برنامه اعلام شده بررسی وضعیت واردات محصولات کشاورزی با حضور وزرای جهاد کشاورزی، بازرگانی و روسای کمیسیون‌های اقتصادی و کشاورزی، آب و منابع طبیعی و همچنین بررسی نوسانات قیمت ارز و کالا و آخرین وضعیت اقتصادی کشور با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی، محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی و روسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی در دستور کار هیات رییسه مجلس قرار گرفت البته در این بین و در میان جنجال کشاورزی که در کشور به پا شده پای وزیر بازرگانی هم گیر است چراکه پای درخواست واردکنندگان محصولات کشاورزی امضای وزیر بازرگانی ثبت شده است از این رو مهدی غضنفری نیز دیروز برای پاسخگویی در مجلس حاضر شده بود تا خلیلیان خود را تنها نبیند.
یکی از نکات جالب جلسه دیروز آمارهایی بود که توسط نماینده‌ها داده می‌شد و از طرفی از سوی وزرای بازرگانی و کشاورزی تکذیب می‌شد. به گفته مجلسی‌ها واردات محصولات کشاورزی در پنج سال اخیر سه برابر شده اما دو وزیر کشاورزی و بازرگانی زیر بار این آمار نرفتند و حتی وزیر کشاورزی اعلام کرد که صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته 33 درصد افزایش داشته است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولیدات کشاورزی در سه سال گذشته وضعیت رو به رشدی داشته است، اظهار کرد: در سال ۸۹ صادرات نسبت به سال پیش از آن‌ حدود ۳۳ درصد افزایش و واردات نیز از نظر وزنی ۳۰ درصد کاهش داشته است.
رییس سازمان توسعه تجارت نیز سه روز قبل با تاکید بر اینکه برای اولین بار در شش سال گذشته وزن واردات کمتر از وزن صادرات بوده است، اظهار داشت: وزن صادرات با احتساب میعانات گازی 18 میلیون تن و بدون احتساب 8/15 میلیون تن است در حالی که وزن واردات در سه ماهه اول امسال هشت میلیون تن بوده است.
صافدل گفت: در فهرستی که شاهد رشد صادرات 2 تا 400 درصدی هستیم در انواع پسته خندان 180 میلیون دلار، آلومینیوم 101 میلیون دلار، کاتد از مصر 84 میلیون دلار، محصولات آهنی 83 میلیون دلار، کولرهای آبی 77 میلیون دلار، روی 48 میلیون دلار، بیسکویت 41 میلیون دلار، پوست 38 میلیون دلار، سنگ‌های مرمر 32 میلیون دلار و هندوانه 30 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و به لحاظ منطقه‌ای در سه ماهه اول امسال 87 درصد صادرات به آسیا، 11 درصد به اروپا، یک درصد به آفریقا، نیم درصد به آمریکا و کمتر از یک درصد به اقیانوسیه صادرات داشته‌ایم.
وی افزود: در سه ماهه اول سال جاری 14 میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که به لحاظ ارزشی4/0 درصد و به لحاظ وزنی26 درصد کاهش داشته است.
معاون وزیر بازرگانی گفت: در سال 78 تا 83 سهم صادرات از تجارت 18 درصد و سهم واردات 82درصد بوده است اما از سال 84 تا سال 90 سهم صادرات از تجارت 30 درصد و سهم واردات 70 درصد بوده است،یعنی نسبت واردات به صادرات از سال 78 تا 83‌، 5/4 برابر و در سال 84 تا 90‌، 3/2 ‌برابر بوده است.
رییس کل سازمان توسعه تجارت گفت: من با افتخار و با صدای بلند می‌گویم که صادرات هفت میلیارد دلاری قبل از دولت نهم امروز به 30 میلیارد دلار رسیده و باید همه این موضوع را با افتخار بیان کنند.
وی همچنین در مورد برخی اخبار منتشر شده در خصوص واردات پتو گفت: در پایان سال 87 واردات پتو 5/1 میلیون دلار بوده که این رقم در پایان سال 89 به 2/1 میلیون دلار رسیده است.
صافدل همچنین با اشاره به انتشار برخی اخبار در مورد واردات میوه گفت: ما در سال گذشته 912 میلیون دلار صادرات سیب و 37 میلیون دلار واردات سیب داشته‌ایم. همچنین 5/71 میلیون دلار صادرات انگور و 9/5 میلیون دلار واردات داشته‌ایم این در حالی است که صادرات کشمش 1/1 میلیارد دلار بوده است و باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هر چهار کیلو انگور یک کیلو کشمش می‌دهد این در حالی است که واقعیت چیز دیگری می‌گوید.
توطئه جریان انحرافی
به نظر می‌رسد اوضاع کشاورزی کشور بدتر از چیزی است که به نظر می‌رسد چراکه دیروز رییس کمیسیون کشاورزی این اوضاع نابسامان را توطئه‌ای طراحی شده خواند و اظهار داشت: جریانی تحت عنوان جریان انحرافی در کشور، توطئه‌ای را در بخش کشاورزی طراحی کرده است که شواهد بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد.
عباس رجایی افزود: در سند چشم‌انداز 20 سال کشور موضوع امنیت غذایی یکی از مسایل جدی است که رهبر معظم انقلاب نیز روی آن تاکید کردند و ما موظفیم به این موضوع توجه کنیم.
رجایی همچنین گفت: افزایش تولید در کشور که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز هست، یک دیدگاه راهبردی در بحث کلان اقتصاد کشور است.
به گفته رجایی، در انتهای سال گذشته با وجود اینکه باید تعرفه واردات به‌گونه‌ای می‌بود که به نفع تولید‌کنندگان در کشور باشد اما تعرفه واردات صفر شد و مشکلاتی را به بار آورد.
رجایی همچنین تصریح کرد: امروز خشکسالی یکی از مسایل بسیار مهم‌ ‌بخش کشاورزی است که به منزله یک زلزله خاموش هشت ریشتری است که کشور را در بر می‌گیرد. تمام کشاورزی کشور ما در بسیاری از شهرها در حال نابودی است اما کسی به این موضوع فکر نمی‌کند.
زمانی که صحبت از واردات می‌کنیم، فقط بحث مبادی رسمی مطرح نیست بلکه در بحث واردات‌ موضوع قاچاق نیز نقش مهمی دارد و باید این موضوع را در نظر بگیریم و ما آنقدر مساله واردات را به شوخی گرفته‌ایم که نمی‌دانیم چه کنیم.
کمبود کالا در بازار و صحنه‌گردانی مافیای واردات
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، با انتقاد از واردات کالا به بهانه تنظیم بازار، باز کردن مرزها به روی واردکنندگان را در برخی موارد نتیجه صحنه‌گردانی مافیای بازار در ایجاد کمبود تصنعی کالا در بازار خواند و گفت: برخی واردکنندگان با توسل به شیوه‌های فراقانونی خودشان در بازار کمبود ایجاد و خودشان هم کمبود بازار را با واردات پر می‌کنند.
عیسی جعفری" کمبود مقطعی بسیاری از کالاها در کشور را نتیجه صحنه‌گردانی مافیای واردات خواند و گفت: با توجه به خط مشی دولت در زمینه تنظیم بازار و شیوه ایجاد درهای باز بر روی واردات در هنگام کمبود کالا، برخی واردکنندگان سودجود با استفاده از قدرت خود در بازار خلاء ایجاد می‌کنند و در نتیجه آن مجوز واردات کالا به کشور می‌گیرند.
نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شیوه کنونی تنظیم بازار که موجب سودجویی مافیای واردات و زیان‌دیدن تولیدکنندگان داخلی می‌شود، باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود.
وی با بیان این که تنظیم بازار برای حمایت از مصرف‌کنندگان امری ضروری است، تأکید کرد: در تنظیم بازار نباید با افراط و تفریط برخورد کرد، زیرا کوتاهی در تنظیم بازار موجب زیان دیدن مصرف‌کنندگان و افراط در آن موجب نابودی تولیدکنندگان می شود.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همچنین افزود: متمرکز کردن امور مربوط به واردات و تنظیم بازار در وزارت کشاورزی و ایجاد سیستم یکپارچه مدیریتی برای مدیریت واردات، می‌تواند حجم زیادی از مشکلات مربوط به واردات اقلام کشاورزی را کاهش دهد.
 
کلمات کلیدی واردات
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com