خطرات بالقوه پرندگان آزاد در آنفلوانزای فوق حاد

خطرات بالقوه پرندگان آزاد در آنفلوانزای فوق حاد
دامپزشکی بوئین زهرا در خصوص مخاطرات بالقوه پرندگان وحشی و نقش آن‌ها در رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هشدار داد.
دکتر مهدی مهرزاده رئیس اداره دامپزشکی بوئین زهرا در گفت‌وگو با  شاخص نیوز؛ اظهار کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌باشد که در اکثر پستانداران، پرندگان و نیز انسان سبب بروز بیماری‌ می‌شود ؛ این بیماری از نظر اقتصادی و بهداشت عمومی خسارات فراوانی به تولیدکنندگان طیور در دنیا و ایران وارد می‌سازد؛ از این رو شناسایی بیماری و راه‌های پیشگیری و کنترل آن امری ضروری به نظر می‌رسد.
وی در خصوص روشهای کنترل و پیشگیری از بیماری گفت : جهت کنترل بیماری در طیور می‌توان با حصارکشی ، از تماس پرندگان بومی با پرندگان موجود در تالاب‌ها و آبگیرهای طبیعی جلوگیری کرد و هرگز دان یا ته مانده سفره را در حیاط خانه برای جلب پرندگان مهاجر و وحشی نریزید. از خرید پرندگان زنده و کشتار آنها به صورت غیربهداشتی و غیرمجاز در خانه‌ها خودداری کرده و در صورت مشاهده تلفات ناگهانی طیور بومی و یا تلفات پرندگان وحشی و مهاجر، بدون اینکه به آنها دست بزنید، به سازمان دامپزشکی اطلاع دهید.
این مسوول در پایان، رعایت اصول بهداشت فردی در هنگام تماس با پرندگان و فرآورده‌های آنها را مهمترین راه پیشگیری از وقوع بیماری در انسان دانست و افزود: دامپزشکی بوئین زهرا، ضمن بازدید از واحدهای نگهداری طیور، به دلیل مخاطرات بالقوه پرندگان آزادپرواز در صورت مشاهده نسبت به جمع آوری و تخلیه پرندگان از واحدهای غیر مجاز اقدام می‌نماید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com