خطر جدی کاهش تولید و افزایش قیمت مرغ در آینده

خطر جدی کاهش تولید و افزایش قیمت مرغ در آینده
مهربانی تاکید کرد: دولت برای مقابله با کاهش تولید باید قیمت‌های تضمینی را طوری تنظیم کند که تولید کنندگان رغبت به جوجه ریزی داشته باشند در غیر این‌صورت گله‌ها را حذف می‌کند و این مسئله به زیان تولید کننده و کشور است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با بیان اینکه مرغداران مرغ را ۲۰ درصد زیر قیمت می‌فروشند، گفت: در صورت عدم اصلاح قیمت و حمایت نشدن از این صنعت، در آینده با خطر جدی کاهش تولید و افزایش قیمت مواجه می‌شویم.
حسن مهربانی در نشست خبری مشترک اتحادیه‌های مرغداران با مدیر کل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر مرغداران مجبورند قیمت مرغ را 20 درصد زیر قیمت تمام شده عرضه کنند و این موضوع آینده تولید را به خطر می‌اندازد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه هشدار داد: در صورتی که دولت قیمت‌ها را اصلاح نکند آینده تولید صنعت مرغداری با مشکل مواجه می‌شود و در آینده شاهد قیمت بالا خواهیم بود.
مهربانی در خصوص دلیل پایین آمدن قیمت مرغ گفت: به عرضه مرغ ارزان در اسفندماه که توسط وزارت صنعت انجام می‌شد انتقاد کردیم و به رغم اینکه بارها هشدار داده شد اما کسی توجهی نکرد و الان مرغداران مجبورند 20درصد زیر قیمت عرضه کنند.
وی در ادامه به قیمت بسیار پایین و 500 تا 700 تومان هر قطعه جوجه اشاره کرد و گفت: این مسئله گرفتاری زیادی برای تولیدکنندگان است زیرا باعث کاهش میزان جوجه‌ریزی شده و تولید آینده را کاهش می‌دهد.
مهربانی تاکید کرد: دولت برای مقابله با کاهش تولید باید قیمت‌های تضمینی را طوری تنظیم کند که تولید کنندگان رغبت به جوجه ریزی داشته باشند در غیر این‌صورت گله‌ها را حذف می‌کند و این مسئله به زیان تولید کننده و کشور است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه به 5 پیشنهاد برای صنعت مرغ و تخم‌مرغ اشاره کردو گفت: نیازهای این بخش به ویژه ذرت و سویا باید هرچه زودتر تامین شود،اصلاح قیمت خریدهای تضمینی حداقل متناسب با نرخ تورم انجام شود، نقدینگی و سرمایه در گردش مرغداران تامین شود، شرکتهای تعاونی بزرگ برای افزایش قدرت و نفوذ در قیمت‌گذاری شکل گیرد و تشکلها در تصمیم‌گیری‌های صنعت مرغداری حضور جدی داشته باشد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه همچنین به تشریح وضعیت تولید در سال گذشته پرداخت و گفت: در حالیکه ایران با 76 میلیون جمعیت یک درصد جمعیت جهان را داراست اما سال گذشته 2 درصد مرغ دنیا و 1.5 درصد تخم‌مرغ دنیا را تولید کرد.
وی افزود: این تولید در شرایطی انجام شد که کشور با تحریم‌های شدید، کاهش عرضه ارز و تورم 32 درصدی و یا 41 درصد نقطه‌ای مواجه بود.
وی گفت: قیمت کنجاله سویا در سال 90 ، 534 تومان بود که در در سال 91 به 1150 تومان رسید، یعنی 115 درصد افزایش یافت.همچنین  قیمت ذرت نیز در حالیکه از  482 تومان در سال 90 به 606 تومان در سال 91 یعنی 25 درصد افزایش رسید.
به گفته مهربانی، قیمت جوجه 1 روزه گوشتی در سال 91 ، 860 تومان عرضه شد در حالیکه این قیمت در سال 89، 890 تومان بوده است، یعنی تولیدکنندگان جوجه یک روزه محصول خود را در سال گذشته 3 درصد زیر قیمت فروخته‌اند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: متوسط قیمت مرغ زنده در سال 91، 3600 تومان بود اما این قیمت در حال حاضر به 3100 تا 3200 تومان رسیده است یعنی نوسان برای تولید کننده 14 درصد بوده که طی سالهای گذشته بی‌نظیر است.
وی همچنین گفت: در حالی که قیمت تخم‌مرغ در سال 91 کیلویی 2350 تومان بود، سال قبل از آن 2320 تومان بوده، یعنی قیمت تخم مرغ به رغم افزایش قیمت نهاده‌ها، تنها یک درصد بیش از سال 90 به فروش می‌رود.
وی تأکید کرد: مقایسه قیمت فروش محصولات و نهاده‌ها نشان می‌دهد که سال به سال، تولیدکنندگان تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند و اگر کوچکترین افزایش قیمتی هم ایجاد می‌شود آن را گرانی عنوان می‌کنند درحالیکه به دلیل افزایش قیمت تمام شده است.
صادرات مرغ و تخم مرغ
رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: کاهش ارزش پول ملی فرصت مناسبی برای صادرات کشور بود،اما به رغم اینکه 2 میلیون تن بازار صادراتی یعنی 20 درصد تجارت مرغ جهانی در کشورهای اطراف وجود دارد از این فرصت استفاده مناسبی نشد.
به گفته مهربانی از 10 میلیون تجارت جهانی مرغ  2 میلیون تن آن در کشورهایی مانند روسیه ، عراق، امارات و عربستان و کشورهای اطراف تجارت می‌شود.
وی همچنین گفت: اگرچه 45 هزار تن صادرات تخم مرغ نیز انجام شد اما این تنها 5 درصد تولید کشور است و می‌توانستیم از ظرفیت بیشتری استفاده کنیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com