خروج دام‌های شیرده از چرخه دامپروری در پی ثبات دستوری قیمت شیر

خروج دام‌های شیرده از چرخه دامپروری در پی ثبات دستوری قیمت شیر
وزیر جهاد کشاورزی در دولت اصلاحات گفت: در چند سال اخیر در پی ثابت نگه داشتن قیمت شیر به صورت دستوری و در عین حال افزایش قیمت علوفه و خوراک دام به مرور شاهد خارح شدن دام‌های شیرده از چرخه دامپروری بوده‌ایم.
محمود حجتی  درباره ارتباط عدم افزایش قیمت شیر و آسیب دیدن بخش دامپروری، اظهار داشت: در چند سال اخیر شاهد ثبات قیمت شیر طبق دستور دولت بودیم، این در حالیست که هر روز بر قیمت علوفه و یونجه افزوده شده و دامداران مجبور به خرید علوفه با قیمت‌های گزاف می‌شوند در حالی که نمی‌توانند قیمت شیر را افزایش دهند.
حجتی افزود: این روند تا جایی ادامه یافت که به ندرت دام‌های شیرده از مدار خارج شده و ضربه سختی بر پیکره اقتصاد کشور وارد شد.
وزیر پیشین کشاورزی ارزان‌تر شدن نرخ شیر از قیمت نوشابه را سبب از هم گسیختگی و متضرر شدن صنعت دامپروری اعلام کرد و گفت: با تهدیدات اعلام شده مبنی بر وارد کردن شیر خشک در صورت بالا بردن قیمت شیر، دامداران به ناچار تن به ضرر و زیان دادند.
حجتی گرانی قیمت خوراک دام‌ را بی‌ارتباط با کشاورزان دانست و گفت: این دولت است که بر افزایش و کاهش قیمت‌ها نظارت دارد.
تبعات برخورد دولت با سازمان حمایت از مصرف‌کننده
محمود حجتی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از برخورد دولت با سازمان حمایت از مصرف کننده مبنی بر افزایش قیمت شیر، اظهار داشت: در سال ۸۵ به دلیل تعیین قیمت شیر از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده دولت برخورد جدی با این نهاد کرد و اعلام کرد که هرچه سریع‌تر قیمت‌ها باید به نرخ قبلی بازگردند.
وی ادامه داد: با برگشت قیمت‌ها به نرخ قبلی، کارخانه‌های لبنیاتی که حاشیه سود داشتند سودشان کاهش یافته و کارخانه‌هایی که زیان کرده بودند متضرر‌تر از پیش شدند.
ارزش افزوده کم در بخش کشاورزی
وزیر اسبق کشاورزی به ارزش افزوده کم در این بخش اشاره کرد و گفت: زمانیکه قیمت‌های مواد اولیه کشاورزی دستمزد کارگران و هزینه‌های خدماتی افزایش می‌یابد اما قیمت شیر همچنان ثابت است یعنی در بخش کشاورزی ارزش افزوده بسیارکم است.
وی ادامه داد: ارزش افزوده کم در هر بخشی نشان از ضعف و در ‌‌نهایت ضرر وزیان داشته که گاهی ممکن است ضربه مهلکی بر اقتصاد کشور وارد کند.
مصرف ۱۵۰ لیتری شیر در افق ۱۰ ساله ایران
حجتی در خصوص مصرف شیر در ایران گفت: متوسط مصرف شیر در دنیا ماهانه به ۱۵۰ لیتر می‌رسد این در حالیست که مصرف شیر در ایران با ۸۵ لیتر در ماه آغاز شده و به ۱۱۰ لیتر هم رسیده است.
وی در پایان افزود: امیدواریم که در ۱۰ سال آینده به مصرف متوسط جهانی برسیم چرا که این میزان مصرف در مقایسه با مصرف 400 لیتر در ماه بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا رقم بالایی نیست. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com