خامی زیرساخت‌های عرضه شیر خام در بورس

خامی زیرساخت‌های عرضه شیر خام در بورس
دیروز برای هشتمین بار عرضه شیرخام در بازار فرعی بورس کالای ایران انجام شد. شرکت های عرضه کننده این محصول، از ابتدای مرداد ماه که برای اولین بار شیر خام به بازار فرعی بورس کالای ایران راه یافت تا کنون، ۳ بار موفق به فروش این محصول شده اند و ۵ بار دیگر شیرخام بدون مشتری باقی مانده است.
هر چند انتظار می رود عرضه شیرخام در بازار فرعی بورس کالای ایران مانند هر کالای دیگری سبب کشف قیمت شفاف ، کاهش هزینه های معاملات، امکان نظارت متمرکز و دقیق بر معاملات، کاهش ریسک، کاهش معایب ناشی از اجرای روش های سنتی، تداوم عرضه توسط عرضه کنندگان و ... شود و شرایط را به نفع تولیدکنندگان تغییر دهد اما، به گفته کارشناسان هنوز زیر ساخت های لازم برای آن آماده نیست.  

زیرساخت های که رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی ایران، معتقد است بدون آن ها امکان موفقیت عرضه شیرخام در بورس کالای ایران کاهش می یابد، وی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین  یکی از این زیر ساخت ها را حضور پر رنگ تشکل و اتحادیه های دامداران در عرضه شیرخام در بورس کالای ایران عنوان کرد و گفت: عرضه شیرخام در بورس کالای ایران باید در تناژ بالا و در قالب تشکل و اتحادیه های دامداران باشد تا تاثیر گذار شود چرا که تا زمانی عرضه و فروش این محصول به صورت موردی و توسط شرکت های محدودی انجام شود امکان تنظیم بازار وجود ندارد.
باکری تاکید کرد: اگر دامداران با کمک تشکل های خود عرضه شیرخام را تنها در بورس انجام دهند کارخانه های لبنی مجبور به خرید این محصول با قیمت تعیین شده در بورس هستند و به این ترتیب بازار نیز به مرور به نفع آنان خواهد شد.

وی قیمت هر کیلوگرم شیرخام در عرضه مرداد ماه بورس کالای ایران را به طور متوسط یک هزار و 260 تومان و در شهریورماه را یک هزار 280 تومان عنوان کرد.

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران حضور شیرخام در بورس را گام مهم و مثبت ارزیابی کرد و گفت: عرضه شیرخام در بورس کالا ایران علاوه بر اینکه سبب کشف قیمت واقعی این محصول می شود پاسخگوی نیاز طیف وسیعی از تولیدکنندگان و بازرگانان است، به عبارت دیگر بورس کالا در حمایت از مصرف کنندگان، تنظیم بازار، ایجاد امکانات لازم برای تولید کنندگان و نیز تسهیل صادرات برای شرکت های تولیدی بسیار تاثیر گذار است.
باکری با اشاره به نامه ای سال گذشته انجمن صنایع لبنی ایران به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه شیرخام در بورس کالا ، خاطر نشان کرد: راه عملی برای حل مشکل دامداران عرضه شیرخام در بورس کالا است و راه مناسب دیگری برای این مشکلات وجود ندارد.

شیرخام محصول فساد پذیر و پر ریسک

اما احمد مقدسی، رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایی گاوداران ایران، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین عرضه تناژ بالای شیرخام در بورس کالای ایران توسط تشکل  و اتحادیه دامداری را پر ریسک می داند.
وی با تاکید بر اینکه شیرخام کالای فساد پذیر است، افزود: در صورت عرضه این محصول در بورس کالا و نبود مشتری امکان نگهداری شیرخام مانند سایر کالاهای کشاورزی وجود ندارد و می تواند زیان زیادی را متوجه تولیدکنندگان کند.
به گفته مقدسی، برگشت شیر از بورس کالا قیمت ها را در بازار به شدت  کاهش می دهد و دامداران را دچار زیان بیشتری می کند.
رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایی گاوداران ایران با انتقاد از قیمت های اعلام شده در بورس کالا (مرداد یک هزار و 260 تومان و شهریور یک هزار 280 تومان)، اظهار داشت: این قیمت ها درحالی است که 70 درصد هزینه‌های دامدار مربوط به خوراک دام است و در چند ماهه اخیر قیمت برخی خوراک ها 10 تا 40 درصد افزایش داشته است.
مقدسی قیمت مناسب شیرخام با توجه به هزینه تمام شده را 1500 تومان عنوان کرد و گفت: قیمت تمام شده شیرخام در حال حاضر 1350 تومان است که با 10 درصد سود باید با قیمت حدود 1500 تومان از تولید‌کننده خریداری شود.

بر اساس این گزارش، انتقاد از عرضه شیر خام در بورس کالا  و قیمت های کشف شده در حالی است که طبق مکانیزم بورس کالا تعیین قیمت های پایه توسط کارشناسان و با برآورد قیمت تمام شده انجام می شود و همچنین طبق ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری، تولید‌کننده می‌تواند محصولش را از طریق بورس عرضه کند و اگر محصول تولیدی با قیمت بالاتری نسبت به قیمت تمام شده فروخته شود بها را دریافت و در صورتی که محصول با قیمت پایین‌تر از قیمت تمام شده فروخته شود مابه‌التفاوت را از دولت بگیرد. با این اوصاف به نظر می رسد مشکل از طرح عرضه شیرخام در بورس کالا نیست بلکه مشکل در خامی زیر ساخت های آن یعنی تشکل و اتحادیه های دامداران و ناآگاهی آنان از روش کار بورس و قانون های مربوطه است.

 
کلمات کلیدی شیر در بورس قیمت شیر
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com