حکایت مرغ‌هایی که پای ثابت ستاد تنظیم بازارند

حکایت مرغ‌هایی که پای ثابت ستاد تنظیم بازارند
داستان قیمت مرغ در ستاد تنظیم بازار کهگیلویه و بویراحمد حکایتی است که سر دراز دارد.
نشست ستاد تنظیم بازار کهگیلویه و بویراحمد که شامگاه شنبه برگزار شد همانند همیشه حواشی جالبی داشت.
در این نشست که به ریاست معاون برنامه‌ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و با شیوه مدیریت باز برگزار شد، مدیران با آزادی بیشتری به بیان ضعف‌ها و مسائل کارشناسی پرداختند.
سایه مرغ در ستاد تنظیم بازار این ماه کهگیلویه و بویراحمد نیز سنگینی می‌کرد به طوری که وقت زیادی از این نشست دو ساعته با بحث و جدل در مورد مرغ و قیمت آن سپری شد.
موضوع مرغ مدیران را از مسائل اساسی‌تر غافل کرده است
دیودیده، رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت، قیمت مرغ در کهگیلویه و بویراحمد را ارزان‌ترین قیمت در کشور و دهبان‌نژادیان، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی همین قیمت را نیز گران دانست؛ این در حالی بود که نوروزی معاون برنامه‌ریزی استاندار قیمت مرغ را تا حد زیادی خارج از اراده مسئولان استانی ذکر کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از طرح برخی بحث‌های غیرضروری گفت: ‌وقتی قیمت مرغ منجمد از سوی ستاد تنظیم کشور تعیین می‌شود، در استان کاری نمی‌توان کرد و بدون شک قیمت مرغ گرم باید از قیمت 6 هزار 700 تومانی مرغ منجمد بیشتر باشد و این منطقی است.
وی گفت: نباید مرغ و مباحث مربوط به آن، ما را از دیگر کالاها و مسائل مهمی که باید در ستاد تنظیم بازار به بحث گذاشته شود، غافل کند.
دفاع معاون استاندار از عملکرد بازاری صنعت و معدن
مجادلات لفظی مسئولان صنعت و معدن و تعزیرات در این نشست با مداخله معاون برنامه‌ریزی مواجه شد؛ نوروزی، این اظهارنظر دهبان‌نژادیان که هیچ کنترلی بر بازار نیست را بی‌انصافی خواند و بیان کرد: آنچه مشخص است این است که روند بازار در کهگیلویه و بویراحمد با متوسط کشوری مغایرتی ندارد و زحمات زیادی در این حوزه صورت می‌گیرد.
به درازا کشیدن بحث مرغ، علاوه بر دیودیده، صدای نوروزی را هم درآورد؛ او گفت: نمی‌شود 25 مدیر را در یک ستاد دعوت کرد و وقت آن‌ها با بحث‌های دو طرفه دو اداره در مورد مرغ تلف شود.
سود مرغ به جیب انبارداران خوراک طیور می‌رود
رئیس سازمان تعزیرات در این نشست با انتقادات تندی از وضعیت گرانی در کهگیلویه و بویراحمد، گفت: سود مرغ را انبارداران 400 تنی خوراک طیور و واسطه‌ها می‌برند که باید بدون ترس با بیان این مسائل برای آن فکری شود.
اظهارنظر مدیر شرکت غله در مورد قیمت تعیین شده خرید برنج محلی از دیگر حواشی این نشست بود؛ جهان‌نژادیان گفت: متأسفانه دولت قیمت خرید برنج کشاورزان را چنان پایین‌تر از قیمت بازار تعیین کرده که انبارهای خرید ما حتی یک مشتری هم ندارند.
وی تصریح کرد: کشاورز با چه استدلالی برنج تولیدی خود را با قیمت کمتری از بازار به دولت بفروشد!!!
مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با انتقاد از برخی اظهارنظرها گفت:‌ اینجا ستاد تنظیم بازار کهگیلویه و بویراحمد است، اگر همه چیز متأثر از برنامه‌های کشوری است، پس این همه وقت تلف کردن‌ها که معنا و مفهومی ندارد.
وقتی علم اقتصاد یک مدیر خیلی کارایی ندارد
این اظهارنظر کشاورز با واکنش نوروزی مواجه شد؛ نوروزی گفت: ‌اقتصاد یا بر اساس نظام عرضه و تقاضا است یا دستوری و در کشور ما اقتصاد دستوری است و بسیاری از دستورالعمل‌ها هم از مرکز صادر می‌شوند؛ به عنوان مثال وقتی ستاد تنظیم بازار کشور قیمت مرغ منجمد را 6 هزار و 700 تومان تعیین می‌کند هر عقل سلیمی می‌گوید که مرغ گرم از این مقدار گران‌تر است و ما نمی‌‌شود خارج از این دستور ملی، اقدام استانی انجام داد؛ برای همین گاهی علم اقتصاد نیز خیلی کارایی ندارد و باید دستورالعمل‌ها را اجرا کرد.
مدیری که از تجربه 9 ساله‌اش در ستاد تنظیم بازار می‌گوید
کشاورز در این نشست گفت: 9 سال است عضو ستاد تنظیم بازار هستم، مرغ همواره بحث اصلی بوده و همیشه بعد از جلسه این ستاد نیز قیمت مرغ در بازار افزایش پیدا می‌کرد که از معاون برنامه‌ریزی این استان انتظار می‌رود که به‌گونه‌ای مدیریت کند که خروجی این جلسات بیشتر از گذشته شود.
به گزارش فارس، بعد از بحث‌های تقریبا" تکراری مرغ، نشست ستاد تنظیم بازار وارد دستور کار بعدی شد تا برای سریال شن و ماسه در این استان فکری اندیشیده شود.
نوروزی گفت: مردم می‌گویند که شن و ماسه بسیار گران به دست ما می‌رسد و عمده این گرانی نیز به قیمت حمل و نقل بر می‌گردد و قیمت شن و ماسه در این استان را کامیون‌داران تعیین می‌کنند.
معاون برنامه‌ریزی استاندار به مصوبه قبلی این ستاد در مورد تعیین دفاتر فروش شن و ماسه به منظور کاهش نقش کامیون‌داران در قیمت شن و ماسه، گریزی زد و از زبان رئیس سازمان صنعت و معدن شنید که کارخانه‌داران تا 29 آبان فرصت دارند که دفاتر فروش خود را دایر کنند.
قبض‌هایی که برای گرانی شن و ماسه شریک مشخص کردند
واکنش مدیرکل پایانه‌ها و حمل و نقل این استان به موضوع نقش کامیون‌داران در گرانی شن و ماسه نیز از حواشی جالب این نشست بود؛ مصدقی با نشان دادن چند قبض قصد داشت تا اثبات کند که گرانی شن و ماسه تنها به کامیون‌داران بر نمی‌گردد و خود کارخانه‌داران نیز شن و ماسه را گران‌ می‌فروشند.
ایرادی که همه چیز را به روز نخست برگرداند
از دیگر حواشی این نشست، ایراد اساسی مهرابی، معاون اداره‌کل راه و شهرسازی بود که به طور کلی مصوبات قبلی این ستاد را زیر سؤال برد؛ مهرابی گفت: در دوره صابری و تحت تأثیر یک جو روانی و فشارهایی که به علت تعطیلی یک‌باره همه کارخانه‌های شن و ماسه به مسئولان وارد شد، قیمت شن و ماسه از 2 هزار تومان در هر تن به پنج هزار تن مصوب شد که باید در این زمینه تجدیدنظر شود؛ پیشنهادی که اگرچه در ظاهر عجیب به نظر می‌رسید ولی با تأیید معاون برنامه‌ریزی برای بررسی مجدد به یک جلسه با حضور کارشناسان امر ارجاع داده شد.
اقدامی که منجر به فرار متخلفان از جریمه‌های تعزیرات می‌شود
دهبان‌نژادیان در این‌باره نیز گفت: ‌دفاتر فروش شن و ماسه باید حتما با مدیریت خود کارخانه‌داران باشد و اگر افراد عادی این دفاتر فروش را دایر کنند، دقیقاً به معنی فرار از نظارت و بررسی تخلفات شن و ماسه‌ای‌ها است که وظیفه دارم به عنوان یک مسئول و برای جلوگیری از انباشته شدن پرونده‌های تخلف بدون صدور رأی این موضوع را امروز گوشزد کنم.
از دیگر حواشی این نشست، خطاب قرار دادن معاون برنامه‌ریزی از سوی یکی از اعضا با فامیلی نوذری (استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد) بود؛ نوروزی به مزاح گفت: ‌در این استان و به لطف برخی رسانه‌ها همه فامیلی‌ها را از نوروزیان گرفته تا نوذری و نوروزپور داشتم به جز فامیلی واقعی خودم!

 
نظرات شما
  •  

    سید مجید نعیمی گفت : ۹۲/۰۸/۲۶

    از رییس سازمان تعزیرات کهکیلویه صمیمانه تشکر میکنیم که حرف دل بسیاری از مرغداران کشور را با شهامت عنوان کردند.ای کاش همه مسئولان با تیزبینی در خصوص این صنعت مشکلات آنرا اساس حل نمایند.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com