حرکت جهادکشاورزی اشتباه بود

حرکت جهادکشاورزی اشتباه بود

علی حسینی - در نیمه اول سال 87 وزیر جهادکشاورزی - مهندس اسکندری - در یک حرکت سلحشورانه با استحکام مثال زدنی، بعد از خارج شدن از جلسه هیات وزیران در مقابل تمام خبرنگاران صدا و سیما ایستاد و اعلام کرد قیمت مرغی که مردم آن را بالا می دانند، قیمتی منطقی است.
صنعت مرغداری این حرکت وزیر را یک حمایت علنی از تولیدکنندگان دانست، هر چند بعد از گذشت چند هفته شاهد کاهش قیمت بودیم اما این داستان برای بار دوم نیز اتفاق افتاد. جهادکشاورزی از قبل از آغاز زمستان می دانست که باید خود را برای روزهای پایانی سال آماده کند و در مورد کنترل قیمت و کنترل تولید تصمیم بگیرد.
همین دلایل هم بود که میزان تولید را در ابتدای سال 87 تعیین کرده بود. و اجرای این دستور جهادکشاورزی از سوی تولیدکنندگان لبیک گفته شد و تولیدکنندگان به حد نصاب مورد نیاز رسیدند.
همه چیز به همان شکلی که خواسته شد جلو رفت، دولت نیز آماده این روزها بود بنابراین چند روز پیش اعلام کرد قیمت گوشت مرغ توزیعی 2200 تومان به ازای هر کیلو می باشد. اما چه چیزی و چه مسئله ای باعث می شود که در طول 24 ساعت 200 تومان از این قیمت کاسته شود مسئله ای که جای بحث های فراوانی را دارد و می توان گفت حتی این حرکت بسیار تاریخی بوده است.
شبهه های فراوانی در این خصوص پیدا شده است. یکی اینکه اصلا کار کارشناسانه ای جهت اعلام تعرفه اول انجام نشده بود. دوم اینکه اثر روانی کاهش قیمت باعث می شود که قیمت مرغ زنده بیش از آنچیزی که دولت می خواهد به علت بازارشناسی کشتارگاه ها کاهش یابد. یعنی دولت به صورت مستقیم به کشتارگاه ها کمک کرد که قیمت خرید خود را کاهش دهند. سوم آنکه وزیر بازرگانی اولین شخصی است که برای رفاه حال مردم سعی بر کاهش قیمت گوشت مرغ دارد توانسته تمام تصمیمات وزیر عزیزمان را که متولی حمایت از تولیدکنندگان است نه مصرف کنندگان را بر هم بزند و ایشان را قانع کند که قیمت جدیدی را ظرف 24 ساعت اعلام کند.
بدون شک، با هر دلیلی که این تصمیم اتخاذ و دستوری ظرف یک روز عوض شد، انجام شده باشد، هیچ چیزی به نفع وزارت جهادکشاورزی نیست به غیر از رضایت وزارت بازرگانی و طبعا مردم که متولی آنها آقای اسکندری نبوده است و ثمره این تصمیم بین تولیدکنندگان بی اعتمادی به متولی خود است. چرا که این تصمیم که عمری کوتاه داشت می تواند در مورد هر تصمیم دیگری اجرا شود.
به نظر می رسد حرکت جهادکشاورزی از ابتدا اشتباه بود و بهتر بود که در همان روز اول قیمت مرغ توزیعی را 1900 تا 2 هزار تومان در هر کیلو اعلام می کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com