جوجه زرد در بازار سیاه

جوجه زرد در بازار سیاه

کامران ملک پور - هفته نامه دنیای سبز: همکاران محترم با سلام، نظر به احتمال روز افزون مداخلاتی که به مصلحت تولید نخواهد بود، هیئت مدیره ی انجمن صنفی جوجه یکروزه تصمیم به اعلام قیمت گرفته است، لذا لازم است که کلیه تولید کنندگان از تاریخ ابلاغ این بخشنامه تا اطلاع ثانوی قیمت مصوب انجمن را به مبلغ هر قطعه جوجه یکروزه گوشتی به رقم 800 ریال رعایت کنند. بدیهی است تغییر قیمت با نظر انجمن خواهد بود"
جملات بالا بخش اصلی نامه ای است که چند روز قبل از سوی دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یکروزه برای اجرا به تنها انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یکروزه ابلاغ شده است، متنی که در آن نه تنها انجمن صنفی تلید کنند گان جوجه یکروز رضایت خود را از افزایش بی سابقه جوحه یکروزه اعلام کرده بلکه بر لزوم رعایت قیمت مصوب این تشکل غیر دولتی تاکید کرده است که تا اطلاع ثانوی نباید در انتظار تعدیل قیمت این جوجه های نازپرورده ماند، فروشندگان جوجه از این حکم سوال برانگیز یا به قول انجمن، بخشنامه استقبال زیادی کرده اند و در روزهای گذشته قیمت های جوجه یکروزه را به مرز هزار تومان رسانده اند. در این گیرو دار حتی برای تحویل جوجه شرایط جدیدی همچون فروش نقدی نیز اضافه شده تا مرغداران را هر چه بیشتر زیر فشار قرار دهد.
در هفته های گذشته انجمن جوجه یکروزه با انتقادهای زیادی مواجه بد و البته در نهایت به نتیجه رسید که حکم به قیمت گذاری کند. اقدامی که تا کنون سابقه نداشته و معلوم نیست بر چه اساسی تهیه شده است، این نامه انجمن البته اثر خود را بر جای گذاشته و فروشندگان در بازار از آن به عنوان یک مدرک رسمی نام می برند.
انتشار این در واقع دخالت رسمی در بازار قیمت گذاری به حساب می آید و شائبه های زیادی را به دنبال داشته است.
در واقع انجمن جوجه یکروزه گام در راهی نهاده که ادامه آن توسط سایر تشکل ها هرج و مرج نابسامانی بازار را به دنبال خواهد داشت. هر چند که برای استناد به این اقدام نامه ای که بیش تر از یک دهه پیش بین دو نفر از مسئولان وزارت بازرگانی رد و بدل شد، ملاک قرار گرفته است.
این در حالیست که بر اساس قوانین موجود قیمت گذاری و نظارت بر آن از مهمترین وظایف وزارت بازرگانی به حساب می آید، اینکه این انجمن صنفی چطور به چنین مجوزی دست پیدا کرده هنوز معلوم نیست و البته هیات مدیره انجمن هم تمایلی به صحبت درباره آن ندارند.
در همین حال مسئولان وزارت بازرگانی و همچنین جهاد کشاورزی به این موضوع واکنش نشان داده اند اما با این وجود انجمن جوجه یکروزه هنوز بر موضع خود پا فشاری می کند و با وجود مکاتبه سازمان حمایت از مصرف کنند صعی دارد تا موضوع را به نوعی سرهم بندی کند
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com