جلوگیری از افت قیمت مرغ با؛ تولید در قالب قرارداد

جلوگیری از افت قیمت مرغ با؛ تولید در قالب قرارداد
تولید یک کالا بر مبنای پیش بینی تقاضا معمولترین نوع برنامه ریزیی در تولید است. برنامه ریزی بر این مبنا می تواند حداکثر بهره وری را در واحدهای تولیدی ایجاد نموده و از افت قیمت ها و زیان تولیدکننده جلوگیری نماید. در بازار هر زمان بالانس عرضه و تقاضا یک کالا بر هم بخورد یک بخش متاثر می شود، کمبود کالا سبب شکل گیری روند واردات به صورت قانونی یا قاچاق آن شده و فراوانی آن تولیدکننده را متضرر می کند.
علی مظفری مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی معتقد است: میزان تولید باید بر اساس تقاضا و در قالب قرارداد، پیش بینی و تعیین شود.
وی در گفتگو با خبرنگار ITPNews، می افزاید: الفبای بازار مشخص است، بازار از نظر علمی تابع عرضه و تقاضا می باشد و هرگاه این تعادل بر هم بخورد و عرضه بیش از تقاضا باشد افت قیمت اتفاق می افتد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی تولید بیش از نیاز را زمینه ساز سوء استفاده دانسته و می گوید: وقتی تولیدی انجام می شود که متقاضی ندارد افرادی به عنوان واسطه سرمایه تولیدکننده را به یغما می برند.
مظفری معضل کنونی صنعت مرغداری را عرضه بیش از نیاز عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر صنعت مرغداری کشور با عرضه بیش از تقاضا مواجه می باشد که زمینه سوء استفاده واسطه ها و افت قیمت در این صنعت را فراهم ساخته است.
وی میزان کنونی مصرف داخلی و صادرات مرغ را بی اثر در تنظیم بازار می داند و می گوید: علی رغم پیش بینی مصرف سرانه 25 کیلوگرم در کشور هم اکنون این میزان حدود 19- 20 کیلوگرم می باشد و از سوی دیگر به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده تولید، توان رقابت و حضور در بازارهای صادرات مرغ را نداریم.
مظفری با بیان اینکه بازارهای صادراتی برای ایران محدود است اظهار داشت: بازار صادرات برای ما محدود به کشورهای عراق و افغانستان است در حالی که تولید ما به مراتب بیش از جذب آنها است ضمن اینکه این کشورها نیز تمام نیاز خود را از ایران تامین نمی کنند.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه برای صادرات بازار روسیه را نیز هدف قرار داده ایم اما این بازار، آرمانی است هنوز به آن دست نیافته ایم زیرا این کشور مرغ را با قیمت مناسبتری از کشورهای دیگر وارد می نماید.
مظفری تمکین مرغداران  از برنامه های اتحادیه ها و تشکل ها را راه نجات صنعت عنوان کرد و گفت: تنها راه نجات تمکین مرغداران  از برنامه های اتحادیه ها و تشکل ها است، تا زمانی که مرغداران از برنامه ها ی تعیین شده در تنظیم بازار تمکین نکنند نه کاری از دست دولت برمی آید و نه از دست تشکل ها.
به گفته وی از جمله این برنامه ها، سامانه جوجه ریزی است که برای کنترل تولید گوشت مرغ توسط اتحادیه راه اندازی شده است اما تعداد زیادی واحد مرغداری جوجه ریزی خود را در این سامانه ثبت نمی کنند و یا بیش از مجوز دریافتی جوجه وارد فارم می نمایند.
مظفری ادامه داد: برخی مرغداری ها هم به شکل غیر رسمی کار می کنند و با وجود اینکه دامپزشکی به آنها خدمات بهداشتی و واکسیناسیون می دهد اما آمار دقیقی از تولید آنها در اختیار نداریم تا میزان تولید گوشت مرغ کشور را به درستی برآورد نماییم.
وی تصریح کرد: در سایر کشورها زمانی که مازاد تولید اتفاق می افتد به لحاظ اینکه تولیدکننده متضرر نشود تشکل برای مرغداران برنامه تعیین می کند که مثلا یک سوم از تولید را معدوم نمایند تا بازار آسیب نبیند  اما در ایران به محض اینکه مرغداران احساس می کنند که مقداری جوجه ریزی کنترل می شود تعدادی تولیدکننده بدون مجوز یا خارج از سهمیه شروع به جوجه ریزی می کنند به امید اینکه بازار بهتر شده و سود بیشتری عایدشان شود و نتیجه آن می شود که کل بازار را تحت تاثیر قرار می دهند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی در پایان تاکید کرد: با فشار دولت به تولیدکننده یا فشار تولیدکننده بر دولت و متهم کردن یکدیگر کاری پیش نخواهد رفت مرغداران باید آگاه شوند که تولید باید صرفا بر اساس تقاضا و در قالب قرارداد، پیش بینی و تعیین شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com