ثبات قیمت شیر در صورت جبران زیان دامداران

ثبات قیمت شیر در صورت جبران زیان دامداران
رئیس اتحادیه سراسری دامداران کشور از ثبات قیمت شیر خام تا اطلاع ثانوی خبر داد تا بدین وسیله جلسات آینده ستاد تنظیم بازار سرنوشت دامداران را تعیین کند.
زمزمه های افزایش قیمت از ابتدای سال جاری تا کنون و در پی افزایش قیمت تمام شده شیر خام بارها به گوش رسید، به گونه ای که بیم آن می‌رفت با این افزایش قیمت هم چرخه تولید در معرض خطر بیشتری قرار گیرد و هم میزان مصرف محصولات لبنی کاهش بیش از پیش به خود ببیند، اما بنا به اظهارات سعید سلطانی سروستانی، در حالی که دامداران با توجه به افزایش شدید قیمت عوامل تولید خواستار افزایش قیمت شیر هستند، ستاد تنظیم بازار فعلاً رأی به ثبات قیمت آن به ازای کیلویی 960 تومان داده است. وی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار ظاهرا هنوز افزایش قیمت شیر را یک ضرورت نمی دانند، در حالی که دامداران از یک سو به بانک‌ها مقروضند و از سویی دیگر امکان تعطیل کردن و تغییر کاربری واحدهای تولیدی خود را ندارند. به گفته سلطانی سروستانی احتمالا باید صنعت دامداری در کشور نابود شود تا بتوان ثابت کرد، این صنعت در خطر ورشکستگی است!
وی افزود: با توجه به این که در فصل افزایش تولید شیر هستیم، قیمت هر کیلو شیر خام در برخی مناطق کمتر از 960 تومان است. در شرایط فعلی اگر بتوانیم با کمک دولت هزینه های تولید را کاهش دهیم، بر افزایش قیمت اصراری نخواهیم داشت، چون به فکر بازار مصرف هستیم و نگرانیم که مردم روز به روز مصرف لبنیات را در سفره خود کمتر کنند.
سلطانی سروستانی با ابراز نگرانی از کاهش مصرف لبنیات در سطح جامعه در نتیجه افزایش قیمت محصولات لبنی گفت: لبنیات از ارزان ترین مواد مصرفی برای خانوارهاست که در حال حاضر به خاطر گرانی روز افزون قیمت، شاهد هدایت بخشی از تقاضا از حالت صنعتی به حالت سنتی هستیم. به عبارتی دیگر در حال حاضر بین 55 تا 60 درصد از شیر تولیدی به کارخانجات لبنی منتقل می‌شود و حدود 45 درصد را مردم به شکل سنتی مصرف می‌کنند که این مسأله شاید تهدیدی برای سلامتشان باشد، اما چون چاره ای ندارند و نمی توانند قیمت های جدید را متحمل شوند به سمت مصرف سنتی شیر گرایش پیدا کرده اند.
سلطانی سروستانی معتقد است، کاهش مصرف لبنیات در کشور در حالی است که تولید شیر هر سال به دو دلیل کمی و کیفی یعنی زاد و ولد گاوهای شیرده و اصلاح نژاد گاوهای اصیل رو به افزایش است. به گفته رئیس اتحادیه سراسری دامداران در نتیجه این افزایش تولید و کاهش مصرف داخلی در نیمه اول سال گذشته و برای اولین بار 280 هزار تن مواد لبنی و 15 هزار و 500 تن شیرخشک صادر شده است.
این فعال صنعت دامداری کشور با بیان این که قانون هدفمندی یارانه ها کمک به صنعت را یک تکلیف می‌داند، اضافه کرد: در خواست کرده بودیم که تا زمان تصویب قیمت جدید، نهاده ها را مانند سال گذشته در اختیار ما قرار دهند تا زیان وارده به دامداران کمتر شود و اصراری بر افزایش قیمت وجود نداشته باشد.
وی با انتقاد از عدم تحقق وعده های مسوولان در حمایت از تولید پس از هدفمند شدن یارانه ها خاطر نشان ساخت: ماده 4 این قانون تاکید دارد یارانه شیر نباید حذف شود بلکه باید ظرف 5 سال هدفمند شود و در جلسات مختلف این نتیجه حاصل شد که یارانه 700 میلیارد تومانی شیر به تولید کننده داده شود تا تولید ارزان به دست مردم برسد و مصرف کننده نهایی از مصرف لبنیات محروم نشود. وی همچنین نسبت به عدم تحقق سهم 30 درصدی تولید از محل هدفمندی یارانه ها انتقاد و تاکید کرد: با این گونه بدقولی ها هم تولید کننده روز به روز ضربه‌های سنگین‌تری می‌خورد و هم مصرف کننده؛ در حالی که مصرف لبنیات از واجبات تغذیه ای مردم است.
اظهارات رئیس اتحادیه سراسری دامداران کشور در حالی است که در سال گذشته و بنا به آمار بانک مرکزی در اثر افزایش بیش از 60 درصدی قیمت، مصرف لبنیات در میان مردم به شدت کاهش یافته و تبعات ناشی از این کاهش مصرف سلامت مردم را تهدید می‌کند. واقعیت این است که با وجود ثبات نسبی قیمت شیر خام از سال گذشته تا کنون و به ازای کیلویی 960 تومان، صنایع لبنی به بهانه های گوناگون از جمله گرانی عوامل فرآوری و بسته بندی، دستمزد، حمل و نقل و... چندین بار به شکل مجاز و غیر مجاز افزایش قیمت داشته اند و مصرف کنندگان نهایی به ویژه اقشار کم درآمد و حقوق بگیران با این تغییرات بعضا هفتگی قیمت لبنیات نسبت به حذف تدریجی این مواد غذایی اصلی از سفره خود اقدام کرده‌اند.
 
نظرات شما
  •  

    محمدرضا گفت : ۹۲/۰۳/۰۸

    سلام - اینکه چرامردم به خاطرگران شدن شیر ولبنیات ازمصرف آن روی گردان شده و مصرف خودراکاهش داده اندخودجای تامل دارد!آیا واقعامردم ضرورت مصرف ماده مغذی همچون شیررادرک نمی کنند؟متاسفانه کاهش آمار مصرف لبنیات بیانگر این واقعیت است که در این زمینه دستگاههای مربوطه فعالیت کافی نکرده اند.دلیل این ادعا افزایش مصرف نوشابه های گازدارعلی رغم افزایش قیمت آن است !! اگرمردم قدرت خریدندارندچطوراین موضوع توجیه می شود ؟! ازطرفی تلاش دولت در جهت پایین نگه داشتن قیمت کالاهای ضروری به منظور تشویق مصرف ضرورت دارد .

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com