تکلیف نهاده‌های روی آب مانده را مشخص کنید

تکلیف نهاده‌های روی آب مانده را مشخص کنید
به دلیل مشخص نبودن نرخ ارز چند هفته‌ای است بیش از یک میلیون تن نهاده‌های دام و طیور روی آب‌های خلیج فارس معلق مانده است که مرغداران از کمبود و گرانی این محصولات در کشور انتقاد دارند و تخصیص هرچه سریع‌تر ارز برای ورود این محموله‌ها را خواستارند.
حسن مهربانی، دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان جوجه یکروزه در نشست خبری بررسی مشکلات صنعت طیور اظهار کرد: طی سه هفته گذشته وضعیت صنعت طیور بسیار پرتنش شده و هیچ کس به حال این صنعت فکری نمی‌کند چرا که در این مدت وارد‌کنندگان نهاده‌های مورد نیاز تولید (ذرت و کنجاله سویا) بلاتکلیف هستند و از آنها تعهد ترخیص با ارز مبادله‌ای خواسته می‌شود در حالیکه مسئولان در رسانه‌ها از ارز مرجع برای واردات نهاده‌های دام و طیور صحبت می‌کنند.
وی افزود: این بلاتکلیفی باعث شده وارد‌کنندگان نهاده‌ علی‌رغم دریافت پول از مرغداران و خرید نهاده به قیمت ارز مرجع سردرگم شوند و نتوانند برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای به مسئولان تعهد دهند.
دبیرانجمن صنفی تولید‌کنندگان جوجه یکروزه گفت: کشتی‌های بسیاری روی آب آماده تخلیه هستند و بعضا از سه تا 65 روز از بلاتکلیفی آنها می‌گذرد چرا که آنها حامل حدود یک میلیون و 200 هزار تن انواع نهاده‌های دام و طیور (700 هزار تن ذرت و 500 هزار تن کنجاله سویا) هستند اما ارزی بابت ترخیص آنها اختصاص داده نشده است.{tor_sutitle}اگر نهاده‌ها با ارز مبادله‌ای وارد شود قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به حدود 10 هزار تومان و هر کیلوگرم تخم‌مرغ نیز به حدود هفت هزار تومان می‌رسد{/tor_sutitle}
مهربانی ادامه داد: در گذشته که نهاده‌های تولید با ارز مرجع به کشور وارد می‌شد، قیمت هر کیلو ذرت 680 تومان و هر کیلوگرم سویا حدود هزار تومان در بازار به فروش می‌رسید اما اگر ارز اختصاص یافته به واردات این نهاده‌ها به نرخ مبادله‌ای محاسبه شود، قیمت هر کیلوگرم ذرت در بازار به حدود هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم سویا به بیش از 1600 تومان می‌رسد.
وی اظهار کرد: با توجه به کمبود شدید نهاده‌های تولید، این شرایط باعث شده قیمت‌ها از هم‌اکنون به همان مأخذ ارز مبادله‌ای برسد و تولید‌کنندگان که باید محصولاتشان را با ارز مرجع بفروشند با چالش‌های بسیاری مواجه شده‌اند.
دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان جوجه یکروزه تاکید کرد: در شرایط کنونی اگر خوراک مورد نیاز برای صنعت طیور در اختیار نباشد گله‌های مولد حذف خواهند شد و جبران مافات حداقل یکسال طول می‌کشد و در این یکسال به ناچار باید مرغ و تخم‌مرغ به کشور وارد شود.
مهربانی با اشاره به اینکه قرار است این وضعیت طی نامه‌ای به رییس جمهور منتخب اعلام شود، گفت: قیمت تخم‌مرغ زیان‌ده است و گله‌های مرغ تخم‌گذار کشور در شرف حذف قرار دارند چراکه به دلیل کمبود خوراک باید به قیمت‌هایی گزاف تن دهند یا این‌که محصول خود را با زیان بفروشد که چنین وضعیتی قابل تحمل نیست.
با ارز مبادله‌ای مرغ کیلویی 10 هزار و تخم‌مرغ شانه‌ای 14 هزار تومان می‌شود
وی گفت: اگر نهاده‌ها با ارز مبادله‌ای وارد شود قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به حدود 10 هزار تومان و هر کیلوگرم تخم‌مرغ نیز به حدود هفت هزار تومان می‌رسد که در این صورت نقدینگی و سرمایه‌ در گردش افزایش می‌یابد و تولید‌کنندگان با مشکل مواجه می‌شوند چرا که ممکن است مصرف‌کنندگان حاضر به پرداخت مابه‌التفاوت این قیمت نشوند که در این صورت سرنوشتی جز حذف زودهنگام و نارس گله‌های مولد نصیب مرغداران نخواهد شد.
دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان جوجه یکروزه ادامه داد: درحال حاضر بیش از 1200 مزرعه مرغ تخم‌گذار، 400 مزرعه تولید جوجه گوشتی و حدود 23 هزار مزرعه پرورش مرغ گوشتی با مشکل مواجه هستند و این شرایط به دولتی تحویل داده می‌شود که باید به نظاره نشست و دید چه تدبیری برای حل این مسائل و پرداخت ارز به بخش کشاورزی می‌اندیشد.
به گفته مهربانی، مرغداران خواستار تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های تولیدی هستند چراکه شاید ذخائر کشور تا دو هفته آینده پاسخگوی تولید نباشد گرچه در این میان در صورت تغییر نرخ ارز برای واردات نهاده، قیمت فرآورده‌های پروتئینی در کشور نیز افزایش خواهد یافت.
تسریع در اختصاص ارز برای واردات نهاده‌های بلاتکلیف
حسن مقدم‌نیا - مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی - نیز در این نشست اظهار کرد: در حالیکه مرغداران بهای نهاده‌هایی که بلاتکلیف روی آب‌ مانده است را پرداخت کرده‌اند هنوز نهاده‌ای به آنها تحویل داده نشده است.
وی افزود: وارد‌کنندگان نهاده‌ها که پیش از این به تولید‌کنندگان متعهد شده بودند با ارز مرجع نهاده‌های تولید را به آنها تحویل دهند در حال حاضر برای ترخیص محموله‌ خود باید به دولت متعهد شوند تا در صورت تعدیل نرخ ارز به واردات نهاده از ارز مرجع به مبادله‌ای مابه‌التفاوت آن را به دولت بپردازند اما از آنجاکه مرغداران قادر به پرداخت این مابه‌التفاوت نیستند این نهاده‌ها هم‌چنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.{tor_sutitle}دولت نباید اجازه واردات گوشت مرغ به کشور را بدهد{/tor_sutitle}
وی گفت: شرایط کنونی سبب شده قیمت نهاده در استان‌های پرتولید گوشت مرغ افزایش چشم‌گیری یابد به گونه‌ای که هر کیلوگرم سویا در این استان‌ها به 1600 تومان و هر کیلوگرم سویا به حدود هزار تومان رسیده است.
مقدم‌نیا پیشنهاد کرد: در این شرایط بهتر است دولت بخشی از نهاده‌های شرکت پشتیبانی را آزاد کند و از سوی دیگر نیز به وارد‌کنندگان مجوز دهد که به کشور وارد شود تا تنش‌های موجود در صنعت طیور حل شود.
الزامات تغییر نرخ ارز برای واردات نهاده‌های تولید
هم‌چنین غلامعلی فارغی - رییس هیات مدیره انجمن صنایع طیور - اظهار کرد: اگر نرخ ارز اختصاص‌ یافته به واردات نهاده تغییر کند و نهاده‌ها با ارز مبادله‌ای به کشور وارد شود باید الزامات آن از سوی دولت در نظر گرفته شود تا به تولید و مرغداران ضربه‌ای وارد نشود.
وی افزود: اگر نهاده‌های مرغداران با ارز مبادله‌ای به کشور وارد شود باید دولت با پرداخت یارانه 30 درصدی به بخش تولید که تا پیش از این پرداخت نکرده است، کمبود نقدینگی شدید صنعت طیور را جبران کند.
رییس هیات مدیره انجمن صنایع طیور گفت: یکی‌دیگر از الزامات تغییر نرخ ارز برای واردات نهاده این است که دولت نباید اجازه واردات گوشت مرغ به کشور را بدهد چرا که حتی اگر نرخ ارز برای واردات این محصول سه هزار تومان هم باشد مرغداران قادر به رقابت با این محصول نخواهند بود.
فارغی اظهار کرد: در صورتی که نرخ ارز برای واردات نهاده‌های دام و طیور به مبادله‌ای تغییر پیدا کند، قیمت این محصولات افزایش و قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش می‌یابد اما دولت باید برای این مازاد تولید تدبیری بیندیشد تا تولید‌کنندگان متضرر نشوند. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com