توهم تنظیم بازار مرغ با صادرات به روسیه

توهم تنظیم بازار مرغ با صادرات به روسیه
شنیدن خبر صادرات مرغ به روسیه از زبان مجتبی خسرو تاج - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی -  توسط دو شرکت ایرانی، این امید را در دل مرغداران زنده کرد که به زودی شاهد واقعی شدن قیمت مرغ با خروج مقداری از مرغ های مازاد تولیدی از کشور خواهند بود. به ویژه آنکه روسیه با اعمال محدودیت هایی از واردات مرغ از کشور ترکیه که یکی از رقبای اصلی ایران در منطقه است ممانعت کرده و این فرصت را در اختیار مرغ ایرانی و تولید کنندگان ایرانی قرار داده است.
اما آنچه کارشناسان به آن معتقد هستند این است که با وجود اینکه مسئولین دولتی این اتفاق را فرصت می نامند، به دلیل نبود امکانات لازم و هزینه ای که صادرات به کشور روسیه برای تجار به همراه دارد و حجم پایین این صادرات پاسخگوی گشایش گره تنظیم بازار مرغ گوشتی ایران نیست.
سعید اصغری فرد - دبیر انجمن ملی طیور ایران - معتقد است بازار روسیه بازار مناسبی برای مرغ ایران نیست و می گوید: برای صادرات مرغ به روسیه آن هم در حجم موثر، نیازمند ناوگان دریای عظیمی است که ایران فاقد امکانات متناسب با آن می باشد.
وی اضافه کرد: استفاده از ناوگان حمل و نقل زمینی هم به دلیل عبور از کشورهای بلاروس و آذربایجان که پیمان تجاری با روسیه دارند مبلغی حدود 600 تا 700 تومان برای هر کیلو مرغ هزینه حمل اضافی به تجار تحمیل خواهد کرد.
دبیر انجمن ملی طیور ایران با اشاره به بازارهای خوب کشورهای همسایه هم مرز ایران، گفت: بازارهای صادراتی برای ما در درجه اول عراق و بعد از آن افغانستان است و اگر مشوق صادراتی متناسب با کشور مقصد در نظر گرفته شود بر روی روسیه نیز می توان فکر کرد.
اصغری فرد در پاسخ به این سوال که آیا این دو کشور ظرفیت جذب مازاد تولید گوشت مرغ ایران را دارند؟ بیان داشت: اگر با ایجاد شرایط لازم امکان رقابت را افزایش دهیم، کردستان عراق و افغانستان ظرفیت جذب گوشت مرغ بسیار بالایی دارند.
وی اظهار داشت: با برهم خوردن روابطه ترکیه با روسیه، این کشور درعراق به یکی از رقبای جدی ما تبدیل شده است به طوری که با کاهش قیمت ها، گوشت مرغ را 1/1 دلار در محل تحویل می دهد، همچنین تخم نطفه دار مرغ گوشتی که قبلا 30 سنت به فروش می رساند به 18 تا 22 سنت تحویل در محل کاهش داده است که این اقدام تهدیدی برای صارات وتولید مرغ ماست.
اصغری فرد تحقق صادرات موثر گوشت مرغ را در گروی میل به سمت شرکت های زنجیره ای دانسته و می گوید: با باز کردن راه شرکت های زنجیره ای برای صادرات از طریق کاهش هزینه های تولید، پرداخت مشوق های صادراتی و کمک در بازاریابی، می توان مازاد تولید را از کشور خارج  و به تنظیم بازار گوشت مرغ امیدوار بود.
دبیر انجمن ملی طیور ایران در پاسخ به این سوال که آیا مرغ ایران از سلامت و کیف لازم برای رقابت برخوردار است گفت: مرغ ایرانی یکی از سلامترین مرغ های دنیا می باشد و شایعات در خصوص عدم کیفیت آن مبنای درستی ندارد به ویژه اینکه اگر در کشتارگاه های کد IR کشتار شده باشد، گوشت حاصل قابل رقابت با کشورهای بزرگ صادرکننده مرغ خواهد بود.
 
نظرات شما
  •  

    محمد گفت : ۹۴/۱۰/۰۹

    به جای این حرفهابرویدازمدیرعامل شرکت اجدادزربال بپرسیدکه چرااینقدرتولیدجوجه مادرروزیادکرده است که حالابایدمرغداران بدبخت جوابش رابدهند.چون این شرکت متعلق به بنیادشهیداست هرکاری میتواندانجام دهدکاش میدیدیدکه بامرغداران دراین شرکت چقدرتوهین آمیزبرخوردمیشودعلت این نابسمانی بازارتولیدبی ضابطه وبیشترازنیازجوجه مادرمیباشد.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com