تولیدکنندگان مرغ در قیف / آزمون بزرگ خلیلیان

تولیدکنندگان مرغ در قیف / آزمون بزرگ خلیلیان

ایلنا: شاید صادق خلیلیان هنگامی که بر مسند وزارت جهاد کشاورزی تکیه زد هرگز فکر نمی‌کرد که در آغازین روزهای صدارتش با بحران بازار مرغ که از رییس سابق خود، محمد اسکندری در جهاد کشاورزی به ارث برده است مواجه شود.
به گزارش ایلنا‏، هر چند که بازار مرغ طی هفته‌های گذشته و به ویژه از زمان آغاز ماه رمضا ن در سراشیبی سقو ط قیمتی قرار گرفته است و مصرف کنندگان با لبی خندان از این امر به خرید آن اقدام می‌کنند اما در آن طرف و در حاشیه شهرها پس‌لرزه‌هایی در شرف وقوع است و بازار به ظاهر آرام مرغ را تبدیل به آتش زیر خاکستر کرده است.
تولید کنندگان مرغ در سراسر کشور هم اکنون در لبه پرتگاه سقوط قرار گرفته‌اند، چرا که طی چند ماه گذشته و به خصوص در هفته‌های گذشته تقاضا به شدت کاهش یافته است و بر اساس آن نیز قیمت‌ها نیز با روند نزولی مواجه شده‌اند.
عدم برنامه‌ریزی مناسب برای تعیین میزان تولید و تنظیم بازار مرغ براساس میزان تولید باعث شده است تا درسال جاری دامنه نوسانات قیمتی مرغ غیر قابل انتظار و تولید کنندگان را در آستانه ورشکستگی کامل قرار دهد.
در حال حاضر قیمت مرغ دارای نوسانات شدید قیمتی است و از روند نزولی برخوردار است به گونه‌ای که بسیاری از تحلیل‌گران از وقوع یک شوک جدید قیمتی خبر می‌دهند. منتهی شوکی که این بار تولید کنندگان را در قیف قرار می‌دهد. به نحوی که هم بازار و هم تولید کننده به شدت متضرر می‌شوند.
وزارت جهاد کشاورزی به دلیل عدم کار کارشناسی و تنظیم بازار مرغی که هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده مناسب باشد، به عنوان متهم ردیف اول مطرح است.
از سویی دیگر شاید این اولین آزمون بزرگ خلیلیان معاون پیشین وزیرجهاد و سکاندار فعلی وزارت جهاد کشاورزی باشد!
اقدام شرکت پشتیبانی جوابگوی نیاز تولید کنندگان نیست
این در حالی است که شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی در یک اقدام دیر هنگام مبادرت به خرید مرغ از تولید کنندگان به قیمت هر کیلو دو هزار و 500 تومان کرده است که این موضوع با واکنش کارشناسان و تحلیلگران مواجه شد.
به اعتقاد دبیر انجمن مرغ گوشتی کشور اقدام شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی برای خرید مرغ کشور کافی نیست و نمی‌تواند جوابگوی حجم بالای مرغ تولید تولید کنندگان باشد.
علی آذروش می‌گوید: نبود شدت عمل و فقدان گستردگی در کار خرید شرکت پشتیبانی امور دام موجب می‌شود که اقدام این شرکت جوابگوی مرغداران نباشد.
به گفته آذروش محدود بودن ذخایر کشور از یک سو، عدم مشخص بودن شرایط عمومی بازار برای عرضه وتقاضا از سوی وزارت جهاد کشاورزی از عوامل عمده نابسامانی بازار و صنعت مرغ کشور است.
دبیر انجمن مرغ گوشتی کشور دامنه نوسان را در سال جاری بسیار گسترده ذکر کرد و آن را ناشی از عدم برنامه‌ریزی کارشناسی از سوی متولیان امر دانست.
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ استان تهران نیز با تایید گفته‌های آذروش می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی تنها نظاره‌گر ورشکستگی تولید‌کنندگان هستند و پس از آن واکنش مناسبی در قبال افزایش بی‌رویه قیمت مرغ که باعث فشار بر روی مصرف کننده می‌شود، ندارند.
یوسفی قیمت مرغ را در بازار بین یک هزار و 350 تا دو هزار تومان اعلام کرد و می‌گوید: قیمت مرغ زنده به ازای هر کیلو یک هزار و 400 تا یک هزار و 500 تومان و هر کیلو مرغ گرم دو هزارو هر کیلو مرغ منجمد بین یک هزار و 800 تا یک هزار و 900 تومان به فروش می‌رسد.
وزارت جهاد کشاورزی که در طی چهار سال و در زمان وزارت اسکندری همیشه شاهد بحران‌های عظیمی بوده است به نطر می‌رسد که در دوران وزارت خلیلیان نیز آبستن حوادث جدیدی باشد.

 
کلمات کلیدی خرید تضمينی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com