تولید صنعتی پنیرهای سنتی

تولید صنعتی پنیرهای سنتی
رئیس بخش فراوری تولیدات دامی موسسه علوم دامی کشور با بیان اینکه تولید پنیرهای سنتی به روش صنعتی به صورت پایلوت انجام شده و در مرحله تحقیق برای تولید انبوه قرار دارد، گفت: انجام تحقیقات برای تولید ماست میوه ای از شیر گاومیش نیز در راستای تلاش این موسسه برای تنوع بخشی به سبد لبنی خانواده ها پیگیری می شود.
حمید رضا انصاری با اعلام این خبر افزود: برخی مواد لبنی سنتی و بومی استان های کشور که در روستاها و بین عشایر تولید می شود ناشناخته مانده و موسسه در حال انجام تحقیقاتی مبنی بر تولید صنعتی این محصولات جهت افزایش تنوع در سبد لبنی خانواده ها است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال پنیر کوزه ای آذربایجان، پنیر خیکی شمال خراسان و پنیر سیامزگی گیلان از جمله لبنیات بکری هستند که سعی داریم علاوه بر تولید صنعتی، این محصولات را به جهان نیز بشناسانیم.
رئیس بخش فراوری تولیدات دامی موسسه علوم دامی کشور گفت: اگر این لبنیات بکر کشورمان به تولید انبوه برسد و در دسترس عموم مردم قرار گیرد یکی از مشکلات این صنعت که عدم تنوع در آن است حل خواهد شد.
انصاری در ادامه به نحوه تولید این محصولات پرداخت و اظهار داشت: پنیر کوزه ای آذربایجان در کوزه و زیر خاک نگهداری می شود و زمان زیادی طول می کشد تا آماده مصرف شود و فقط خود روستائیان از آن استفاده می کنند.
وی افزود: البته بار میکروبی کوزه بسیار بالا است و ما برای کاهش آن در تولید صنعتی تحقیقات گسترده ای انجام داده ایم.
رئیس بخش فراوری تولیدات دامی موسسه علوم دامی کشور گفت: تمامی پنیرهای مورد استفاده مردم پنیر سفید است و ما در صدد هستیم با تولید صنعتی این محصولات سنتی تنوعی در این محصول ایجاد کنیم و مطمئن هستیم که مردم نیز از این موضوع استقبال خوبی به عمل خواهد آورد.
انصاری با بیان اینکه دو محصول دیگر شمال خراسان و گیلان نیز به روش های سنتی تولید می شود و تاکنون به تولید انبوه نرسیده است، اظهار داشت: نحوه تولید تمامی این محصولات در نوع خودش منحصر به فرد است و ما در نظر داریم با پایان یافتن مراحل تحقیقاتی این محصولات را وارد عرصه تولید در کارخانه کنیم.
کارخانجات به سمت استفاده از تحقیقات داخلی حرکت کنند
رئیس بخش فراوری تولیدات دامی موسسه علوم دامی کشور با بیان اینکه معمولا کارخانجات تولید لبنیات تکنولوژی های خود را به صورت پکیج وارد و استفاده می کنند، گفت: رسالت ما انجام تحقیقات در جهت پیشرفت کشور است و از کارخانجات می خواهیم تا از تحقیقات داخل کشور برای تولیدات خود استفاده کنند.
انصاری تصریح کرد: یکی از مشکلات عدم تولید انبوه محصولات یاد شده، دوره رسیدن پنیرها برای استفاده است که موسسه موفق شده با انجام تحقیقات این مدت زمان را از چند ماه به چند روز برساند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه تحقیقات در چه مرحله ای قرار دارد، بیان داشت: پنیر کوزه ای آذربایجان و پنیر خیکی شمال خراسان در سطح پایلوت به تولید انبوه رسیده اند و موفق شده ایم بار میکروبی آنها را تا حد قابل توجهی کاهش دهیم.
رئیس بخش فراوری تولیدات دامی موسسه علوم دامی کشور ادامه داد: در مورد پنیر سیامزگی گیلان نیز در حال انجام تحقیقات هستیم.
آغاز تحقیقات در خصوص تولید ماست میوه‌ای در موسسه علوم دامی
انصاری در ادامه به انجام تحقیقات در زمینه ماست به عنوان یکی از پرمصرف ترین لبنیات مورد استفاده خانواده ها پرداخت و تصریح کرد: محققان موسسه علوم دامی کشور برای تولید ماست میوه ای با شیر گاو میش نیز در حال انجام تحقیقاتی هستند.
رئیس بخش فراوری تولیدات دامی موسسه علوم دامی کشور تاکید کرد: رسیدن به نتایج مطلوب و قابل ارائه در این طرح نیاز به زمان دارد و ما هنوز به نتایج ملموس در این زمینه نرسیده ایم.
وی افزود: فرق شیر گاومیش با شیر گاو در میزان چربی موجود در آن است بطوری که شیر گاو دارای 3 درصد چربی و شیر گاومیش دارای هفت درصد چربی است.
کانون های آلودگی انتقال شیر به کارخانه شناسایی می شود          
رئیس بخش فراوری تولیدات دامی موسسه علوم دامی کشور در خصوص سوال خبرنگار مهر با موضوع گرانی لبنیات گفت: گرانی های به وجود آمده ناشی از تورم ماه های اخیر در سراسر کشور است و بخش لبنیات نیز از این تورم متاثر شده است.
انصاری تاکید کرد: موسسه در این مباحث ورود نمی کند و این موضوع تدابیر دستگاه های اجرایی و متولی را می طلبد.
وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا تحقیقاتی برای کاهش هزینه های کارخانجات لبنی در موسسه انجام گرفته است یا خیر، اظهار داشت: محققان این مرکز پس از تحقیقات موفق به شناسایی کانونهای آلودگی انتقال شیر به کارخانه شده اند که این امر موجب می شود تا هزینه های پاستوریزه و استریلیزه کاهش یابد.
رئیس بخش فراوری تولیدات دامی موسسه علوم دامی کشور تاکید کرد: در زمان حمل شیر از مراکز جمع آوری به کارخانجات لبنی میزان آلودگی تا حدی افزایش می یابد.
انصاری ادامه داد: کارخانه های تولیدات لبنیات برای کاهش آلودگی های وارد شده در شیر و عمل آوری آن متحمل هزینه های زیادی می شوند که کنترل این کانون ها می تواند موجب کاهش هزینه های کارخانه شود.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com