تولید 7 درصد از محصولات دام و طیور و آبزی پروری کشور در خراسان رضوی

تولید 7 درصد از محصولات دام و طیور و آبزی پروری کشور در خراسان رضوی

به گزارش موج به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمود صلاحی در جمع مسوولان دامپزشکی استان به مناسبت 14 مهرماه روز ملی دامپزشکی اظهار داشت: خراسان رضوی این ظرفیت را دارد که در بخش های مختلف دام و طیور و آبزی پروری توسعه و گسترس یابد و باید در راستای این توسعه گام برداریم.
وی افزود: با توجه به اینکه 49 درصد بیماری های انسان و دام مشترک است و حدود هزار و600 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده اطمینان از سلامت دام و طیور یک امر بسیار مهم است.
استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با عنایت به موقعیت جغرافیایی استان و هم مرزی با کشورهای افغانستان و پاکستان کنترل ورود و خروج دام از مرزهای استان باید با دقت و حساسیت ویژه ای دنبال شود.
صلاحی ضمن ابراز خرسندی از حضور حدود 50 درصدی بخش خصوصی در این حوزه گفت: باید تصدی گری ها به بخش خصوصی واگذار شود و فقط سیاست گذاری و نظارت توسط دولت صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: مشهد سالانه میزبان بیش از 25 میلیون زائر و گردشگر از سراسر ایران و دنیاست به همین جهت اطمینان از سلامت مواد غذایی و دامی دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
استاندار خراسان رضوی گفت: کار دامپزشکی یک نگهبانی شبانه روزی است و این اداره کل با استمرار نظارت بر ورود هر گونه دام و مواد مرتبط به آن در مشهد و مبادی ورودی استان باید تضمین کننده سلامت مواد دامی باشد.
صلاحی کاهش واردات و دست یابی به خودکفایی در این زمینه را از جمله مواردی دانست که به صورت جدی باید پیگیری شود.
سید حسین طباطبایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با اشاره به خدمات اداره کل دامپزشکی و توسعه آن پس از انقلاب اسلامی گفت: در این اداره کل 500 نفر در بخش دولتی و 750 نفر در بخش خصوصی فعالیت دارند.
طباطبایی اظهار داشت: تولید شیر در قبل از انقلاب در استانهای خراسان 225 هزار تن بوده که این رقم درسال گذشته فقط در خراسان رضوی به 746 هزار تن رسیده که 331 درصد رشد داشته است.
وی افزود: تولید گوشت قرمز از 23 هزار تن به 65 هزار تن یعنی 280 درصد رشد، مرغ از 9 تن به 107 هزار تن یعنی هزار درصد افزایش و تخم مرغ نیز 855 درصد افزایش را شاهد بوده ایم.
گفتنی است، در این مراسم از 35 نفر از منتخبان دانشکده دامپزشکی مشهد، موسسه تحقیقاتی و سرم سازی رازی، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، بخش خصوصی و اتحادیه های مرتبط قدردانی شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com