توقف سه ماهه ثبت سفارش نهاده‌های دامی

توقف سه ماهه ثبت سفارش نهاده‌های دامی
در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران علاوه بر انتقاد به ساختار اتاق ایران و شهرستان‌ها مباحث مربوط به توقف ثبت سفارش کالاهای اساسی در سه ماه اخیر و انتقاد از حضور انتصابی تعداد مشخصی از اعضای هیات نمایندگان در شورای گفت‌وگو مطرح شد.
بیست و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران امروز یکشنبه در حالی برگزار شد که رییس اتاق ایران در اواسط این جلسه به دلیل قرار ملاقات با رییس مجلس کشور ترکیه این نشست را ترک کرد.
در حواشی این جلسه بسیاری از اعضای هیات نمایندگان درباره حضور نهاوندیان در سمت ریاست اتاق ایران معتقد بودند که بهتر است نهاوندیان تا یک سال آینده و انتخابات دوره جدید اتاق ایران همچنان در این سمت باقی بماند زیرا بسیاری از اصلاح‌طلبان در اتاق ایران معتقدند که مخالفت با حضور نهاوندیان در اتاق ایران برخلاف اهداف این حزب است.
در ابتدای این نشست نهاوندیان ثبات در بازار ارز و کاهش نوسانات در بازار را ناشی از تدابیر دولت یازدهم دانست.
وی همچنین از احتمال حضور رییس جمهور در اتاق بازرگانی ایران در آینده خبر داد.
نهاوندیان به استفاده از فرصت های پیش رو برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور در این نشست تاکید و اعلام کرد که تشکل های مدنی باید جنبش ضد تحریم را گسترش دهند.
توقف سه ماهه ثبت سفارش نهاده‌های دامی
فارغی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این نشست از عدم ثبت سفارش کالاهای اساسی در سه ماهه اخیر به خصوص نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: عدم شفافیت قیمت ارز و اختلاف بانک مرکزی با سایر مراجع موجب توقف ثبت سفارش کالاهای اساسی شده است.
وی ادامه داد: کالاها در بنادر بلاتکلیف مانده‌اند و در حالی شاهد این روند هستیم که 50 روز از آغاز دولت جدید می‌گذرد.
فارغی با تاکید بر این‌که معاون اول رییس جمهور هیچ عملکرد و عملیاتی برای ترخیص این کالاها در نظر نگرفته است، خاطرنشان کرد: فقط چند کشتی با ارز مبادله‌ای توانستند بار خود را ترخیص کنند ولی مابه‌التفاوت ارز این کالاها از کجا باید تامین شود؟!
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ‌دولت قبل با عدم شفافیت اطلاعات مواجه بود که این روند در دولت جدید همچنان ادامه دارد.
وی با طرح این‌ سوال که چه زمان جلوی رانتی که به دلیل توزیع نرخ دو گانه ارز در کشور بوجود آمده گرفته می‌شود، بیان کرد: دولت باید به فکر رهاسازی نرخ ارز باشد و برای این رهاسازی نرخ می توان با برنامه ریزی‌هایی که از سوی دولت، مردم و بخش خصوصی انجام می‌شود با کمترین هزینه این موضوع را به سامان رساند.
همه ممنوع‌الخروج‌ها بی‌گناه نیستند
ابویی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز با اشاره به موضوع ممنوع الخروج کردن بدهکاران مالیاتی تصریح کرد: این سوال مطرح است که چه بخشی از ممنوع الخروج‌ها تولیدکننده واقعی هستند.
به گفته وی در آخرین لیستی که از این ممنوع الخروج‌ها اعلام شد فقط هفت نفر بی‌گناه بودند و مابقی همگی کلاهبردار بودند ولی آن لیست به بهانه همان هفت نفر از بین رفت.
ابویی تاکید کرد: باید موضوع تفکیک بی گناهان و تولیدکنندگان واقعی و افرادی که از این نام سوء استفاده می کنند در لیست ممنوع الخروج‌ها مورد بررسی قرار گیرد و تنها راهکار آن حضور اتاق در هیات‌های داوری است.
اعتراض به انتصابی بودن بخش خصوصی در شورای گفت‌وگو
روشنک، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به انتصابی بودن بخش خصوصی در شورای گفت‌وگو اعتراض کرد و گفت: برای عضویت در شورای گفت‌وگو باید نمایندگان اتاق در آن حضور داشته باشند نه این‌که انتصابی باشد.
وی ادامه داد: شورای گفت‌وگوی فعلی اهمیت بسیار زیادی دارد وتمامی اعضا باید در آن نقش داشته باشند. در غیر این صورت از کجا بدانیم افرادی که مدام برای حضور در جلسات آن منصوب می‌شوند بخش خصوصی واقعی هستند یا خیر.
او با تاکید بر این‌که به تمامی اعضای هیات نمایندگان باید نقش واگذار شود تصریح کرد: در دولت نهم و دهم امکانات بودجه‌ای و پول داشتیم ولی مدیریت و عرضه نداشتیم. در دولت یازدهم برعکس شده، مدیریت داریم ولی بودجه نداریم.
باید کمیسیون بازنگری ساختار اتاق ایران وشهرستان‌ها تشکیل شود
رنجبران نیز با تاکید بر برگزاری اولین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت یازدهم و بخش خصوصی خاطرنشان کرد: بعد از قهرهای بین بخش خصوصی و دولت دهم جلسات شورای گفت‌وگو در سطح بسیار عالی برگزار شد.
وی با اشاره به ساختار اتاق ایران خاطرنشان کرد: باید کمیسیون بازنگری ساختار اتاق ایران وشهرستان‌ها تشکیل شود. ما مدام پیگیر این موضوع هستیم. اتاق می گوید که ما درباره این موضوع مشاور گرفته‌ایم و آن را حل می کنیم ولی ما نه مشاور دیدیم و نه گزارشی.
تخصیص ارز 1226 تومانی به کالاهای اساسی اشتباه بود
همچنین حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق ایران با تاکید بر این‌که براساس آمار پنج ماهه تمام کالاهایی که با ارز 1226 تومانی وارد شده‌اند بسیار گرانتر از قیمت جهانی آن بوده است گفت:‌ تصمیم جدید دولت برای تخصیص ارز 1226 تومانی به کالاهای اساسی کار غلطی بوده است. هر چند که ما قرار است به دولت کمک کنیم ولی غلط‌ها باید تذکر داده شود.
وی ادامه داد: کالاهای اولویت 10 که در گمرکها انباشت شده بود با دو برابر سود عوارض گمرکی برای تامین نیاز دولت به ریال ترخیص شد که این موضوع نیز کار اشتباهی بود.
دولت برنامه‌های اقتصادی خود را بدون نظر بخش خصوصی تنظیم کرده است
گل‌شیرازی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در پایان با انتقاد به این که دولت برنامه‌های اقتصادی خود را بدون نظر بخش خصوصی تنظیم کرده است، اظهار کرد: اتاق باید این تذکر را مکررا به دولت یازدهم بدهد و مجددا از دولتمردانی که دیروز در جمع ما بوده و امروز در صندلی تصمیم گیری قرار گرفته‌اند طلب کند که در برنامه‌های اقتصادی نظر بخش خصوصی نیز اعمال شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com