توسعه صنایع تبدیلی تخم مرغ، بر سرانه مصرف تاثیر گذار است

توسعه صنایع تبدیلی تخم مرغ، بر سرانه مصرف تاثیر گذار است

 امروز روز جهانی تخم مرغ هست و ما در ایران تولیدکنندگان بزرگ و بنامی در این خصوص داریم و در همین راستا هم انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ شناسنامه دار داریم که جدیدا تاسیس و راه اندازی شده. متاسفانه در این چند روز ما از رئیس این انجمن خواستیم تا برنامه های خودشون رو برای ما فکس کنند تا به عنوان رسانه ای تخصصی که 6 سال در این خصوص اطلاع رسانی شبانه روزی کردیم، برنامه های گسترده این انجمن رو به همه اعلام کنیم. اما علی رغم وعده ایشون و بسنده کردن به اعلام برنامه ها به صورت شفاهی و عدم دعوت از خبرنگاران موسسه I.T.P در نشست خبری که اکثریت خبرگزاری ها در آن شرکت نمودند هیچ نامه ای به این خبرگزاری ارسال نشد که این نشان از ضعف بسیار بزرگ روابط عمومی این انجمن می باشد که این سئوال را در ما بر می انگیزد که آیا در این انجمن هم مانند سازمان های دولتی، خبرنگارها سلیقه ای انتخاب می شوند ؟
به هر حال به علت بزرگداشت این روز عزیز و احترام به تمام خوانندگان و علی رغم حضور ما در هیچ یک از برنامه های اختصاص یافته در این خصوص ، اخبار این روز را از سایر خبرگزاری ها برداشته و در اختیار شما قرار می دهیم و صد البته که موسسه I.T.P اصرار به حضور در این مجالس ندارد و صرفا جهت اطلاع رسانی دقیق به خوانندگان بر این مسئله تاکید دارد.امیدواریم روابط عمومی این انجمن جدیدالتاسیس، جایگاه پایگاه های خبری و تخصص آنها را در آینده بیشتر در نظر بگیرند.
از همین فرصت نیز استفاده می کنیم و این روز بسیار ارزشمند را به تمام زحمتکشان راه تولید این محصول تبریک عرض می نماییم.

دبیر ستاد کشوری مصرف تخم مرغ گفت: با توسعه صنایع تبدیلی تخم مرغ بازار یکنواختی در کشور ایجاد شده و به طور حتم سرانه مصرف را دستخوش تغییر می کند.
به گزارش خبرنگار موج، دکتر سید فرزاد طلاکش دبیر ستاد کشوری مصرف تخم مرغ در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی تخم مرغ، با اعلام این مطلب اظهار داشت: عادت غلطی در ایران رایج است که در فصل گرما مصرف تخم مرغ به شدت کاهش می یابد.
وی افزود: علت این کاهش مصرف فسادپذیری تخم مرغ و عدم عرضه آن در یخچال است.
طلاکش گفت: با عرضه تخم مرغ در یخچال تصور غلط و سنتی در رابطه با این محصول تغییر می کند زیرا افراد معتقدند سرمای زمستان مشکل فسادپذیری این محصول را حل کرده و مصرف در زمستان گسترش می یابد.
وی افزود: متاسفانه در سال های قبل امکان ذخیره سازی تخم مرغ در کشور وجود نداشته است.
دبیر ستاد کشوری مصرف تخم مرغ تصریح کرد: این محصول فقط 3 ماه در یخچال قابلیت نگهداری داشته و باید با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته امکان ماندگاری آن را در یخچال افزایش داد.
وی با اشاره به وجود تکنولوژی تولید تخم مرغ مایع در ایران، خاطر نشان ساخت: با استفاده از این تکنولوژی، تخم مرغ مازاد تا یکسال در دمای زیر صفر نگهداری خواهد شد.
طلاکش در ارتباط با نحوه مصرف تخم مرغ مایع و پاستوریزه، تصریح کرد: در ایران این محصول به مصرف صنعتی می رسد اما در سایر نقاط جهان در منازل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با تاکید بر سرمایه گذاری مناسب در زمینه صنایع فرآوری تخم مرغ گفت: با این تکنولوژی ها در ایامی که مازاد تولید داریم می توانیم عمل ذخیره سازی را انجام داده و روند مصرف را یکنواخت کنیم.
دبیر ستاد کشوری مصرف تخم مرغ اظهار داشت: بسیاری از تولید کنندگان به دلیل نگرانی از فروش، در تابستان از تولید تخم مرغ خودداری می کنند، با توسعه صنایع تبدیلی این نگرانی از بازار حذف می شود.
عرضه تخم مرغ در ایران 100 درصد به صورت بنکداری است
طلاکش با اشاره به اثرات مثبت هویت دار کردن تولید تخم مرغ، گفت: از این طریق می توان بازار را توسط واحدهای دارای مجوز کنترل کرد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری دولت در بازار صادرات باید شکل مشخصی به خود بگیرد.
دبیر ستاد کشوری مصرف تخم مرغ خاطر نشان ساخت: هیچ گونه صادرات حمایت شده دولتی در رابطه با تخم مرغ انجام نمی شود و اندک صادرات این محصول به صورت پیله وری و توسط افرادی خاص انجام می شود.
وی افزود: این صادرات بدون برنامه ،منجر به خروج 25-24 هزار تن تخم مرغ از کشور می شود که در مقابل تولید 750 هزار تنی بسیار ناچیز است.
طلاکش در پاسخ به سئوالی در ارتباط با نیاز به ایجاد واحدهای جدید مرغ تخم گذار در کشور، اذعان داشت: حتی برای توسعه صادرات تخم مرغ نیز نیاز به ایجاد واحدهای جدید نداریم.
وی تاکید کرد: نیاز به توسعه کمی صنعت مرغ تخم گذار در کشور نداریم اما به شدت نیاز به سرمایه گذاری در کیفیت صنعت داریم.
دبیر ستاد کشوری مصرف تخم مرغ اظهار داشت: متوسط عمر مرغداری های کشور بیش از 30 سال بوده و تجهیزات کهنه زیان اقتصادی این واحدها را افزایش می دهد.
وی اتلاف انرژی، افزایش ضایعات و غیره را ناشی از فرسودگی واحدهای پرورشی در صنعت طیور کشور دانست و گفت: به دلیل اتلاف سرمایه در بخش، قیمت تمام شده افزایش یافته و مزیت های صادراتی از دست رفته است.
طلاکش افزود: تخم مرغ ایران به دلایل ذکر شده توان رقابت با ترکیه و اوکراین که بازارهای عراق را اشغال کرده اند، ندارد.
سرانه مصرف تخم مرغ در ایران 8 کیلوگرم افزایش خواهد یافت
دبیر ستاد کشوری مصرف تخم مرغ در ارتباط با برنامه های این ستاد برای گسترش سرانه مصرف در ایران اظهار داشت: طی یک برنامه 5 ساله سرانه مصرف در ایران را به متوسط جهانی نزدیک خواهیم کرد.
وی افزود: در حال حاضر سرانه مصرف در ایران 10 کیلوگرم تخم مرغ در سال است که این رقم طی یک برنامه 5 ساله به 18 کیلوگرم خواهد رسید.
طلاکش تاکید کرد: تخم مرغ محصولی است که برای آماده کردن آن نیازی به صرف وقت زیاد نبوده و از سلامت کافی برخوردار است.
سرانه مصرف تخم مرغ در ایران نصف ژاپن است
دبیر ستاد کشوری مصرف تخم مرغ اظهار داشت: با وجود رتبه دهم ایران در تولید تخم مرغ، سرانه مصرف نصف ژاپن است.
وی ادامه داد: سرانه مصرف در ژاپن حدود 320 عدد در سال، در آمریکا 250 عدد و در چین و مکزیک حدود 350 عدد در سال است.
وی افزود: سرانه مصرف تخم مرغ در ایران علیرغم وجود پتانسیل های مناسب در این زمینه حدود 160 عدد در سال است.
طلاکش گفت: این مصرف نیز به صورت مستقیم نبوده و به صورت کلوچه، سس و غیره است.
وی با اشاره به سیاست های دولت در راستای اصلاح الگوی مصرف، ادامه داد: تخم مرغ پروتئین سالمی است که برای رفع سوء تغذیه به راحتی قابلیت جایگزینی با سایر پروتئین ها را خواهد داشت.
بزرگداشت روز جهانی تخم مرغ با شعار "یک تخم مرغ در روز"
دبیر ستاد کشوری مصرف تخم مرغ با اشاره به قدمت 40 ساله کمیسیون جهانی تخم مرغ، اظهار داشت: این ستاد در ایران بسیار جوان بوده و حدود 2 ماه از تشکیل آن می گذرد.
وی افزود: اعضای این ستاد متشکل از وزارت خانه های جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان دامپزشکی و تشکل های بخش خصوصی هستند.
طلاکش خاطر نشان ساخت: به مناسبت روز جهانی تخم مرغ که در 9 اکتبر (17 مهرماه) برگزار خواهد شد، ورود این ماده غذایی در سبد قشر کودک و نوجوان در دستور کار قرار داد.
وی افزود: در روز جهانی کودک این ستاد حضور فعال خواهد داشت و ساندویچ تخم مرغ را به عنوان یک صبحانه سالم در بین کودکان توزیع خواهد کرد.
دبیر ستاد کشوری مصرف تخم مرغ ادامه داد: زنگ صبحانه با تخم مرغ به صورت نمادین در دبیرستان نورالهدی نواخته خواهد شد.
وی توزیع بروشور، چاپ مقالات علمی و ترویجی در مجلات بخش پزشکی و غیره را از دیگر اقدامات این ستاد برای ترویج مصرف تخم مرغ دانست.
طلاکش اظهار داشت: برنامه های متنوعی از شبکه های مختلف صدا و سیما برای رفع تصورات غلط در زمینه مصرف تخم مرغ برگزار خواهد شد.
تصور غلط مانع مصرف تخم مرغ شده است
دبیر ستاد کشوری مصرف تخم مرغ اذعان داشت: برخی پزشکان تخم مرغ را منشا کلسترول در بدن می دانند.
وی افزود: مطالعات علمی نشان می دهد که کلسترول تخم مرغ تاثیر مستقیمی بر قلب و عروق نداشته و بدن پس از دریافت کلسترول، از ساخت این ماده خودداری می کند.
طلاکش تصریح کرد: اسیدهای چرب تخم مرغ غیر اشباع بوده و مشابه اسیدهای چرب پروتئین های گیاهی هستند.
وی تصریح کرد: اسیدهای چرب این محصول خیلی کم بوده و در چرخه تولید کلسترول قرار نمی گیرند.
دبیر ستاد کشوری مصرف تخم مرغ گفت: در کودکان زیر 8 ماه، افراد مبتلا به کلسترول، دیابت و بیماری های خاص، رژیم مصرف تخم مرغ متفاوت است.
وی ادامه داد: اما برای افراد سالم می توان روزی یک عدد تخم مرغ را در وعده های غذایی در نظر گرفت.
طلاکش تصریح کرد: با توسعه مصرف تخم مرغ می توان تا حدود زیادی از سوء تغذیه ناشی از مصرف غلط غذاها در کشور جلوگیری کرد.

 
کلمات کلیدی روز جهانی تخم مرغ
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com