توزیع و خرید شیر پاستوریزه باید جایگزین شیر فله‌ای شود

توزیع و خرید شیر پاستوریزه باید جایگزین شیر فله‌ای شود

رییس اداره‌ نظارت دامپزشکی خراسان شمالی گفت: دامپزشکان نگهبانان سلامت پایه‌ای در جامعه هستند.
دکتر علی‌اکبر دلیرصحرایی به مناسبت روز سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه ‌١٧٠٠ نوع عامل بیماری در انسان وجود دارد که بیش از ‌٨٠٠ نوع عامل از این تعداد بین انسان و دام مشترک است افزود: نظارت و کنترل این بیماری‌ها در جمعیت دامی عامل بسیار مهمی در کنترل بیماری‌ها در جمعیت انسانی است.
وی ادامه داد: اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی وظیفه‌ سلامت جمعیت دامی این استان را که چیزی بیش از ‌٥/٢ برابر جمعیت انسانی است و هم‌چنین وظیفه‌ نظارت بر سلامت ‌٢٥ هزار تن محصولات خام دامی که از این میزان نیمی متعلق به شیرخام بوده است را برعهده داشته است.
دلیرصحرایی اظهار داشت: در این راستا این اداره کل طی سال گذشته در چهار مرحله، آزمایش‌های کنترل بر تولید و توزیع شیرخام را در ارتباط با "آفلاتوکسین" که می‌تواند از شیر به انسان منتقل شود را داشته است.
وی با بیان اینکه هم‌چنین آزمایشاتی در ارتباط با میزان باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک در شیر در چند مرکز نگهداری شیر انجام شده است تصریح کرد: بار میکروبی باقی مانده در شیر کاهش قابل توجهی داشته است.
این مسؤول با ذکر این مطلب که ‌٨٠ درصد شیرخام در دامداری‌های سنتی تولید می‌شود توضیح داد: به همین منظور کلاس‌های آموزشی در روستاهایی که میزان تولید شیر آنها بیش از ‌٥٠٠ کیلوگرم در روز است برگزار و هم‌چنین بالغ بر ‌٣٠٠٠ جلد کتابچه‌ آموزشی توزیع شده است.
وی هم‌چنین بیان کرد: این اداره‌کل به منظور ارتقای کیفیت شیرخام ‌٥٠٠ نمونه شیر جهت بررسی آزمایشگاهی به آزمایشگاه مرکزی ارسال کرده است که این نشان‌دهنده‌ آن است که شیر تولیدی در این استان از کیفیت مطلوبی برخوردار است.
دلیرصحرایی با اشاره به اینکه شهروندان باید از شیر بسته بندی استفاده کنند تاکید کرد: توزیع و خرید شیر پاستوریزه باید جایگزین شیر فله‌ای شود.
به گفته‌ی وی توزیع و خرید شیر فله‌ای در این استان کاهش یافته است.
رییس اداره‌ نظارت دامپزشکی خراسان شمالی گفت: طی سال گذشته ‌٥٥ تن شیرخام غیربهداشتی کشف و ضبط و هم‌چنین ‌٤٠ پرونده تخلف در ارتباط با شیر خام به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.
 

 
کلمات کلیدی پاستوریزه شیر خام شیر
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com