توزیع شیر فله ای بیماری را به خانه ها می آورد

توزیع شیر فله ای بیماری را به خانه ها می آورد
به تازگی دامداران درخواستی را به سازمان دامپزشکی برای توزیع شیر فله ای در سوپرمارکت ها ارایه کرده اند. این درخواست با مخالفت دامپزشکان همراه بوده اما متولیان سازمان دامپزشکی از بررسی این پیشنهاد خبر می دهند.
دامداران با این توجیه که توزیع شیر فله ای بهای این ماده پروتیئنی را کاهش می دهد، درخواست خود را به سازمان دامپزشکی ارایه کرده اند.
در مقابل این درخواست، رسانه ملی نیز به جای توجه به اثرات سوء توزیع شیر فله ای بر سلامت جامعه، چنین تبلیغ می کند که با جوشانده شدن شیر خام نه تنها مخاطرات بهداشتی استفاده از این محصول از بین می رود بلکه مردم از شیر مقوی تری در منازل بهره مند می شوند.
رسانه ملی مدعی می شود، شیر پاستوریزه حاوی افزودنی هایی است که برای سلامت جامعه مضر است و شیر فله ای محصولی به مراتب سالم تر است.
حال آنکه شیر ماده ای پروتئینی و زنده است که محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری ها است. احتمال انتقال بیماری های مشترکی بین انسان و دام، نظیر تب مالت و غیره از شیر فله ای به انسان همواره وجود دارد. به طور حتم در شیری که مراحل پاستوریزاسیون را طی نمی کند، این احتمال تقویت می شود.
صنایع فرآوری کننده شیر، توزیع شیر فله ای را بازگشت به سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می دانند. بسیاری از فعالان این عرصه، اگرچه از اظهار نظر درباره مضرات توزیع شیر فله ای را به دلیل ایجاد شائبه حمایت از منافع صنفی، کنار گذاشته اند، اما تاکید می کنند که در گذشته شیر غیر پاستوریزه در کشور توزیع می شد و با توسعه صنایع فرآوری، سال هاست که از این عرصه فاصله گرفته ایم.
دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی کشف پاستوریزاسیون را حاصل قرن ها تحمل بیماری توسط بشر دانسته و می گوید به هیچ عنوان مخالف عرضه شیر خام نیستیم، اما نگرانیم که توزیع شیر خام سلامت انسان ها را به خاطر بیندازد.
در مقابل اظهار نگرانی واحدهای فرآوری کننده شیر، معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی از بررسی درخواست دامداران در این سازمان خبر می دهد.
محسن مشکات می گوید: در صورتی که این درخواست تایید شود، محصول باید به صورت بسته‌بندی و با برچسبی که مشخص کننده نیاز به جوشیدن شیر است، عرضه شود.
اگرچه قیمت پایین شیر خام نسبت به انواع پاستوریزه بهانه ای است که برای عرضه شیر فله ای مطرح می شود، اما بسیاری از دامپزشکان با ابراز نگرانی از تصویب طرح عرضه شیر فله در سوپرمارکت ها، این طرح را در تضاد با سلامت جامعه اعلام می کنند.
نایب رییس جامعه دامپزشکان در این باره اظهار می دارد که در خوشبینانه ترین حالت فقط 10 درصد دامداری های ایران از نظر ابتلا به بیماری سل و بروسلولز مورد بررسی قرار می گیرند.
دکتر پیام محبی می گوید:«واحدهای بزرگ دامداری کار خود را به درستی بلد بوده و شیر تولیدی را یا خود فرآوری می کنند و یا اینکه به واحدهای بزرگ برای فرآوری تحویل می دهند».
وی با اشاره به اینکه عمدتا واحدهای دامداری کوچک از نظر بهداشتی مشکل داشته و کمتر رصد می شوند، تاکید می کند که با صدور مجوز عرضه شیر فله ای، تولیدات این دسته از دامداری ها به منازل راه می یابد.
محبی بیان می دارد: در حال حاضر تمامی شیرهای فله ای موجود در بازار متعلق به واحدهای کوچکی است که شیر آنها توسط کارخانه های بزرگ به دلیل عدم رعایت برخی استانداردها، جذب نمی شود.
با صدور مجوز توزیع شیر فله ای در سوپرمارکت ها، به طور حتم نه تنها سلامت و بهداشت جامعه با مخاطره روبرو می شود، بلکه دولت متحمل پرداخت هزینه های زیادی برای درمان بیماران در آینده نزدیک خواهد شد. از سوی دیگر با جذب بخشی از شیر خام در بازار، ظرفیت کارخانه های فرآوری که حتی در شرایط فعلی نیز به ظرفیت کامل اسمی خود نزدیک نشده اند، بیشتر خالی می شود. با کمبود ماده اولیه در صنایع فرآوری، احتمال استفاده بیش از حد استاندارد از شیر خشک برای تولید شیر پاستوریزه نیز افزایش می یابد و در چنین شرایطی محصول پاستوریزه با کیفیت در جامعه توزیع نمی شود. از سوی دیگر بسیاری از کارخانه ها مجبور به تعدیل نیرو می شوند در نتیجه بر تعداد بیکاران نیز افزوده خواهد شد.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com