توجه به صنعت طیور؛ ظرفیت بزرگ تجارت خارجی در کردستان

توجه به صنعت طیور؛ ظرفیت بزرگ تجارت خارجی در کردستان

به گزارش فارس از سنندج، از مهم‌ترین مؤلفه‌های رشد جوامع موضوع اقتصاد است و توجه به ارکان مختلف در این باره می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی به پیشرفت در عرصه‌های دیگر نیز باشد.
شاید نتوان هیچ عرصه دیگری را به اندازه میدان اقتصاد فراخ و گسترده دید و پارامترهای این حوزه تا بدانجا وسعت دارند که تقریبا در هر زمینه‌ای می‌توان ردپای مسائل اقتصادی را مشاهده کرد.
اقتصاد در جوامع مختلف بر پایه‌های متفاوتی استوار است، اما سه رکن صنعت، تجارت و کشاورزی به طور کلی در تمام دنیا غالب هستند و در بیشتر کشورهای جهان قوام و دوام حکومت‌ها و جوامع بر برخی و یا همه این شاخص‌ها استحکام یافته‌اند.
در کشور ما نیز موضوع کشاورزی از دیرباز دارای شأن و جایگاه والایی بوده است و از دوران باستان تاکنون پرداختن به تولیدات کشاورزی از ارج و قرب بالایی برخوردار بود.
رشد علوم و فنون و دستیابی بشر به جنبه‌های مختلفی از دانش موجب شد تا به تدریج در کشاورزی نیز شاهد رنسانس‌ باشیم و با دوری گرفتن از کشاورزی سنتی، بازدهی و نتیجه مطلوب‌تری در این حوزه به دست آمده است.
از جمله تجارب دنیای مدرن می‌توان به ظهور صنعت شیلات اشاره کرد به گونه‌ای که اکنون آبزی‌پروری در برخی از جوامع جهان به یک تجارت سودآور مبدل شده است.
اما بخشی دیگر از کشاورزی که نسبت به دوران گذشته تفاوت‌های اساسی به خود دیده است، بحث طیور است که ناظر بر پرورش گونه‌های مختلف پرندگان برای استفاده در بازارها است.
وجه اساسی این حوزه نیز مرغداری و صنایع جانبی و وابسته به آن است که موجب شده تا پرداختن به طیور از مهم‌ترین جنبه‌های رشد اقتصاد در کشور و نیز استان کردستان به شمار رود.
با توجه به اینکه شرایط جوجه‌ریزی در این استان در تمامی فصول سال وجود دارد، این امر به عنوان یک مزیت بزرگ محسوب شده است، ضمن آنکه جغرافیای مناسب، تمایل به سرمایه‌گذاری را در این  زمینه فراهم آورده است.
از سوی دیگر به دلایلی که ذکر شد امکان تولید فراوان مرغ در این استان فراهم است که این امر می‌تواند موجب به وجود آمدن سهم مهمی برای کردستان در تجارت این محصول در بازارهای داخلی و خارجی باشد.
به مانند بسیاری دیگر از محصولات، هم‌مرزی استان ما با کشور عراق و منطقه اقلیم، یک فرصت بکر است که باید از آن به بهترین شکل استفاده کرد.
بارها گلایه‌های تولیدکنندگان و تجار ایرانی و کردستانی را مبنی بر قبضه شدن بازار اقلیم از سوی شرکت‌ها و بازرگانان کشورهای دیگر شاهد بوده‌ایم که برنامه‌ریزی اصولی‌تر برای تولید و عرضه مرغ و تخم مرغ، می‌تواند موجب احیای نقش و سهم ما در این بازار پرمخاطب و گسترده شود.
نکته‌ای که در این رابطه باید مدنظر داشت اصلاح ساختار صنعت طیور در استان است که رسالتی خطیر و مهم در این زمینه بر عهده متولیان استان قرار دارد.
در این راستا می‌توان به تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ اشاره کرد که اگر این بستر آماده شود و امکان هم‌پوشانی لازم به وجود بیاید، آنگاه می‌توان هم در نرخ مرغ ثبات را شاهد بود و هم به صادرات با شهامت و جسارت بیشتری نگریست.
بدون تردید با توجه به ظرفیت بالای استان در تولید این محصول، ایجاد واحدهای کشتار مرغ در شهرستان‌های مختلف می‌تواند علاوه بر تضمین تولید مداوم و بدون وقفه این محصول، فرصتی برای اشتغالزایی را نیز مهیا سازد.
موضوع دیگر، راه‌اندازی واحدهای تأمین خوراک طیور است که خوشبختانه در این زمینه گام‌های مثبتی برداشته شده است، اگر چه هنوز مسائل و دغدغه‌هایی چون نهاده‌ها، مشکل اصلی در این حوزه است.
نکته پایانی آنکه استعداد، ظرفیت‌ و نیروی انسانی برای موفقیت در این وادی فراهم است و آنچه که نیاز است، تنها اندکی همت و برنامه‌ریزی صحیح برای استفاده از این خوان نعمت بزرگ است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com