تهدید سلامت جامعه با افزایش مصرف شیر و لبنیات فله ای

تهدید سلامت جامعه با افزایش مصرف شیر و لبنیات فله ای
اسماعیل خاتمی مقدم روز سه شنبه درخصوص کشف و معدوم سازی ۲۶ راس گاو مبتلا به بیماری کشنده سل گاوی در یکی از دامداری های سنتی مازندران که بخش عمده شیر آن در بازار سنتی به صورت فله ای به فروش می رسید ، افزود: اداره کل دامپزشکی استان ضمن تایید این خبر تمامی دام های آلوده این گله را معدوم و مابقی را پاک اعلام کرد.
وی ضمن ابراز این که وقوع این بیماری در سطح استان و کشور تازگی ندارد، اظهارکرد: سل بیماری مشترک بین انسان و دام و بسیار خطرناک و پرهزینه است.
وی اضافه کرد: اگرچه با اقدامات بهداشتی انجام شده در نیم قرن گذشته ایران به یکی از کشورهای نسبتا امن از نظر این بیماری تبدیل شده و آمار ابتلای آن به کمتر از ۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزارنفر رسیده اما با کاهش شرایط بهداشتی به ویژه در دو سال اخیر نگران بازگشت مجدد این بیماری هستیم.
رییس انجمن صنایع و غذا و دارو با بیان این که یکی از راه های اصلی انتقال میکروب این بیماری به انسان مصرف و جابجایی غیر بهداشتی شیر و محصولات خام لبنی است، تصریح کرد: موضوع بسیار حائز اهمیت و نگران کننده، توزیع و فروش شیر و سایر لبنیات فله ای در نقاط مختلف استان و حتی کشور است.
خاتمی مقدم افزود: البته بعضی با حمایت ها و تشویق ها و یا چشم پوشی های سازمان های ذیربط مواجه هستند و معلوم نیست تبعات این اقدام را چه کسی و یا سازمانی جبران خواهد کرد، آنچه مسلم است بازنده اصلی این وضعیت مردم و سلامت شان است.
وی از فقدان نظارت کافی بر دامها و دامداریهای سنتی استان که بیش از ۷۰ درصد تولید شیر خام را در اختیار دارند گلایه کرد و گفت: بارها در جلسات و از طریق رسانه های گروهی از مسئولان درخواست کردیم که با همت و تلاش جدی جلوی فروش فله ای شیر خام را بگیرند و پس از حداقل ۱۰ سال فعالیت ملی مفید برای تمرکز و ساماندهی تولیدات شیر خام کوچک مجددا امکان نابسامانی آن را فراهم نکنند و سلامت جامعه را فدای تصمیمات اقتصادی کوتاه مدت نکنند.
اما متاسفانه تاکنون جز فرافکنی، شانه خالی کردن و چه بسا اتهام زنی به پیگیری کنندگان، جواب روشن و عملی دریافت نکردیم.
خاتمی مقدم درباره دلایل گسترش بازار محصولات خام لبنی گفت: حذف یارانه شیر خانوار و عدم جایگزینی روش مناسب برای تسهیل و تشویق رشد مصرف لبنیات، افزایش قیمت لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم، تبلیغات منفی به طور عمومی کاذب نسبت به محصولات لبنی صنعتی، عدم مسئولیت پذیری برخی صنایع لبنی، کاهش حاشیه سود و زیاده خواهی برخی دلالان شیر خام و حتی دامداران، عدم حضور فعال تشکل های مردمی تخصصی حامی حقوق مصرف کننده و خلاء قانونی و بی تفاوتی و ضعف اجرایی دستگاه های مسئول و نظارتی همه و همه دست به دست هم دادند تا به شرایط امروز برسیم.
وی اضافه کرد: تاسف بارتر عدم خوش بینی حتی به آینده این روند است و نشانی از اراده جمعی برای اصلاح این معضل بزرگ دیده نمی شود.
رییس انجمن غذایی مازندران از همگان به خصوص رسانه ها از جمله صدا و سیما ، دستگاه های نظارتی و اجرایی، آموزش و پرورش و دانشگاه ها و تشکل های تخصصی خواست تا این مساله را جدی گرفته و دور از عافیت طلبی و نگاه های بخشی در کنار فعالیتهای اجرایی و نظارتی ، هرچه سریع تر با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی لازم، مانع از توزیع و مصرف شیر و لبنیات فله ای شوند و خطر زیان های جبران ناپذیر بر سلامت آحاد جامعه را به مردم گوشزد کنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com