تمکین نکردن از قیمت مصوب شیر ایستادن در برابر تصمیم دولت است

تمکین نکردن از قیمت مصوب شیر ایستادن در برابر تصمیم دولت است
انجمن صنایع لبنی ایران در نشست خبری 30/3/94 اعلام کرد که حاضر به خرید شیر به قمیت بالاتر از کیلویی 1200-1250 تومان نیست و تصمیم سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده در خصوص حضور بازرسان در کارخانجات لبنی برای الزام آنان به خرید قیمت مصوب 1440 تومان مغایر قانون است.
در این خصوص مهندس مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران در گفتگو با ITPNews ، اعلام کرد: وقتی تیر ماه سال 93 قیمت شیر1440 تومان مصوب شد، طبق نظر سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، سقف افزایش قیمت برای صنایع لبنی 26 درصد در نظر گرفته شد، درآن مقطع زمانی سازمان حمایت از این 26 درصد به کارخانجات لبنی اجازه 15 درصد افزایش قیمت فرآورده های لبنی را داد. بعد از گذشت چند ماه کارخانجات لبنی مجددا در اسفند 93 به میزان 13/8 درصد به قمیت فرآوده های لبنی افزودند، به عبارت دیگر صنایع لبنی در مدت کمتر از یک سال 28/8 درصد فرآورده های خود را گران کرده اند.
وی ادامه داد: سازمان حمایت بر اساس قیمت مصوب 1440 تومان خرید شیر از دامدارن به صنایع لبنی اجازه افزایش قیمت 15 درصد را داده و سقف را 26 درصد تعیین کرده بود اما صنایع لبنی تا کنون بیش از 28 درصد محصولات خود را گران کرده اند یعنی 2/8 درصد بیشتر از سقف تعیین شده!
مقدسی افزود: با گذشت یکسال و تمکین نکردن کارخانجات لبنی از قیمت مصوب دولت، به صنعت دامپروری کشور بیش از 2000 میلیارد تومان زیان وارد شده است، به همین دلیل دامداران با انجام چند تجمع در مقابل دفتر ریاست جمهوری خواستار گرفتن تصمیمی جدی در خصوص این موضوع  و پایان دادن به زیان دامداران شدند، تا اینکه نهایتا ستاد تنظیم بازار جلسه ای تشکیل داد که نمایندگان انجمن صنایع لبنی نیز در جلسه حضور داشتند، در این جلسه مقرر شد که از 12/3/94  با حضور بازرسان قیمت مصوب 1440 تومان اجرای شود، با این وجود بازهم کارخانجات لبنیات حاضر به پذیرش قانون نبودند.
مقدسی با اعلام این خبر که این هفته و امروز در هیات دولت در مورد اقدامات صنایع لبنی تصمیم گیری می شود، گفت: ما از همان ابتدا مخالف تعلق گرفتن یارانه به شیرخام بوده ایم و معتقدیم این یارانه باید به محصول لبنی پر مصرف مانند شیر و ماست و پنیر داده شود، وقتی به این سه کالای پر مصرف و اصلی یارانه تعلق گیرد در واقعه به قشر آسیب پذیر یارانه داده شده است، در این جلسه میزن یارانه برای این سه کالای اصلی مشخص خواهد شد.
رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران در پاسخ به این سوال که آیا از نامه انجمن صنایع لبنی ایران در خصوص اعتراض به قیمت مصوب و حضور بازرسان مطلع هستید؟ گفت: شنیده ایم که آقایون به دیوان عالی شکایت کردند، شکایت آنان در حالی است که طبق تعیین سازمان حمایت، صنایع لبنی فقط  26 درصد حق افزایش قیمت محصولات لبنی را داشته اند اما تا کنون بیش از 28 درصد قیمت ها را گران کرده اند، این اقدام آنها به نوعی ایستادن در برابر تصمیم دولت است. همین آقایون بدون هیچ دلیل منطقی با فشار به دولت دهم قیمت شیر را از 1100 به 930 تومان آورند و باعث زیان شدید دامداران شده اند. اکنون دوباره بدون دلیل منطقی قیمت محصولات خود را افزایش داده اند، در صورتی که حق گران کردن بیشتر از 26 درصد و آن هم در صورتی که شیر را با قیمت مصوب 1440 تومان بخرند را نداشته اند.
مقدسی ادامه داد: در این بین مصرف کننده و گاوداران هزینه زیاده خواهی کارخانجات لبنی را پرداخت کرده و سود سرشاری به جیب صنایع لبنی رفته است در حقیقت آنها دارن سر دولت و مردم و تولیدکننده را کلاه می گذارند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com