تمامی دامها در سطح کشور به منظور مقابله با بیماریها هویتدار می شوند

تمامی دامها در سطح کشور به منظور مقابله با بیماریها هویتدار می شوند
رییس سازمان دامپزشکی گفت: هویتدار کردن دامها با همکاری این سازمان و وزرات جهاد کشاورزی در دست اقدام است لذا تا پایان برنامه پنجم توسعه تمام دامها در سطح کشور به منظور مبارزه با بیماریها هویتدار می شوند.
'محسن دستور' در جمع خبرنگاران در بیرجند افزود: هویتدار کردن دامها امسال با اولویت استانهای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان رضوی ادامه می یابد.
وی اضافه کرد: برآورد می شود در این مدت 50 درصد دامهای سنگین در این استانها هویتدار شوند.
او ارتقا شاخصهای بهداشتی با انجام حجم عملیاتی، ارتقا پوشش ایمنی دام، نظارت و کنترل کیفی و بهداشتی فرآورده های خام دامی، راه اندازی آزمایشگاههای منطقه ای و مرجع دامپزشکی را از جمله اقدامات در چارچوب برنامه پنجم توسعه در سازمان دامپزشکی ذکر کرد.
رییس سازمان دامپزشکی در ادامه همچنین با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو گفت: طی 12 سال گذشته نمونه برداریها و آزمایشهایی از موارد مشکوک انسانی در استانها مختلف انجام و موارد مثبتی نیز دیده شده که بیشترین آن مربوط به سیستان و بلوچستان بود.
وی متوسط تولید سالانه گوشت قرمز را در کشور 950 هزار تن، گوشت مرغ یک میلیون و 600 هزار تن ، شیر5/9 تا 10 تن ، تخم مرغ 700 هزار تن و ماهی 600 هزارتن اعلام کرد.
او با اشاره به اینکه 60 واحد کشتارگاه صنعتی دام در سطح کشور در دست ساخت است گفت: هم اکنون 225 واحد کشتارگاه صنعتی طیور، 60 واحد کشتارگاه صنعتی دام و 370 کشتارگاه سنتی مربوط به شهرداریها در سطح کشور فعالیت دارند.
رییس سازمان دامپزشکی تعداد پستهای قرنطینه ای ثابت دام را در داخل استانها، مبادی مرزی اعم ازهوایی و زمینی نیز 140 مورد ذکر کرد.
وی در ادامه با اشاره به بیماریهای مشترک بین انسان و دام گفت: طی پارسال حدود 11 میلیارد تومان بابت پرداخت غرامت برای ضبط لاشه یا کشتار دامهای بیمار به صاحبان آن پرداخت شده است.
دستور افزود: در این مدت 350 هزار مورد واکسیناسیون علیه بیماری هاری انجام شده که از این تعداد 211 مورد آن مثبت بوده است.
وی گفت: از این تعداد 73 مورد نمونه مثبت در سگ، 86 مورد در گاو، 19 مورد در گوسفند و بز، 25 مورد در وحوش و مابقی در سایر موارد بوده است.
او ادامه داد: پارسال حدود 16 میلیون مورد واکسیناسیون نیز در دامهای سبک شامل گوسفند و بز و علیه بیماری بروسلوز انجام شده است.
وی آمار واکسیناسیون علیه این بیماری را در دامهای سنگین شامل 780 هزار مورد در گوساله و یک میلیون و 560 هزار مورد در گاو ذکر و بیان کرد: در این راستا 850 هزار مورد خونگیری از گاوها انجام شده که 1624 مورد آن مثبت بوده است.
رییس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه طی این مدت یک میلیون و 265 هزار مورد تست سل در گاو صورت گرفته گفت: از این تعداد 1764 مورد آن مثبت بوده که نسبت به کشتار و ضبط آنها اقدام شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com