تمامی تخم مرغ‌های تولید شده در استان همدان نشانه گذاری شده است

تمامی تخم مرغ‌های تولید شده در استان همدان نشانه گذاری شده است
مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: تمامی تخم مرغ‌های تولید شده در استان همدان نشانه گذاری شده است.
دکتر احمد کریمی عنوان کرد: تمامی مرغداری‌های تخم گذار موجود در استان به دستگاه نشانه گذاری تجهیز شده‌اند که دارای تاریخ تولید و انقضاست.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مصرف تخم مرغ در استان همدان زیاد است برخی از تخم مرغ‌های موجود بدون نشانه گذاری است که این دسته از تخم مرغ‌ها وارداتی هستند.
وی افزود: با همکاری سازمان دامپزشکی در حال پیگیری هستیم که تخم مرغ‌های وارداتی نشانه گذاری شوند که در حال حاضر بر روی کارتن‌های بسته‌ای نشانه گذاری هستند اما شهروندان از این تاریخ مطلع نیستند که لازم است بر روی هر تخم مرغ نشانه گذاری انجام شود و مشتریان از تاریخ تولید و انقضا مطلع باشند.
دکتر کریمی مخصوص اظهار کرد: گوشت مرغ در استان همدان بیش از شش سال است که به صورت بسته بندی عرضه می‌شود و دارای تاریخ تولید و انقضاست اما بسته بندی گوشت قرمز در استان همدان تنها برای فروشگاه‌ها، مراکز خاص از قبیل پادگان‌ها و مراکز شبانه روزی به صورت بسته بندی عرضه می‌شود.
وی تصریح کرد: طبق سیاست‌های کلی دامپزشکی این سازمان به سمت بسته بندی کردن تمامی محصولات پیش می‌رود که در حال حاضر چهار واحد، گوشت قرمز را به صورت بسته بندی عرضه می‌کند.
وی بیان کرد: یکی از واحدهایی که گوشت قرمز را بسته بندی می‌کند در کبودرآهنگ، دو واحد در شهرستان همدان و یک واحد در بهار است که در آینده تمامی محصولات شناسنامه دار می شوند.
کریمی مخصوص گفت: در حال حاضر گوشت‌های قرمز بر روی لاشه دارای مجوز بهداشتی هستند که مهرهای موجود بر روی گوشت‌های قرمز دارای تاریخ تولید و انقضاست.
وی خاطرنشان کرد: کشتارگاه‌های سنتی موجود در استان در حال تبدیل شدن به صنعتی هستند چرا که یکی از کشتارگاه‌های سنتی موجود در اسد آباد با همکاری فرمانداری شهرستان اسد آباد تعطیل شد.
وی گفت: پنج واحد کشتارگاه در استان صنعتی شده‌اند که یکی از کشتارگاه‌های موجود در شهرستان رزن نیمه صنعتی است که از لحاظ بهداشتی دارای وضعیت مناسبی است.
وی عنوان کرد: یکی از کشتارگاه‌های شهرستان تویسرکان سنتی است که در داخل شهر واقع شده و در حال صنعتی شدن است که در آینده با تکمیل مکان مورد نظر از مرکز شهر خارج می شود.
کریمی مخصوص بیان کرد: از سال 86 به بعد هیچ گونه موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است.
وی گفت: تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق بندپایان به ویژه کنه‌ها منتقل می شود.
وی عنوان کرد: یکی از دلایلی که چندین سال است هیچ‌گونه موردی از این بیماری در بین دام‌ها مشاهده نشده است نظارت مداوم دامپزشکی بر دام‌ها و آموزش دامداران برای مقابله با این بیماری و جلوگیری از ورود کنه است.
کریمی مخصوص یادآور شد: هر سال دو بار دامداری‌ها علیه کنه و بندپایان سم پاشی می‌شوند که این دو دوره یک مرتبه در اردیبهشت ماه و دوره بعدی در مهرماه است که دامپزشکان نیز در این زمان از دامداریها بازدید دارند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دامپزشکی در حوزه سلامت و بهداشت دام به موقع وارد عمل می‌شود بسیاری از بیماری‌ها علاوه بر تب کریمه کنگو طی چند سال است که کاهش چشم گیری داشته است.
دکتر کریمی مخصوص عنوان کرد: تب کریمه کنگو در دام علامت خاصی ندارد و دامدارن از وجود بیمارذی مطلع نمی شوند و تنها با انجام آزمایش‌های سرولوژی از وجود بیماری در دام مطلع می شوند بنابراین این بیماری دربین دامها و انسان قابل انتقال است.
وی توضیح داد: تب کریمه کنگو در انسان دارای علائمی از قبیل تهوع، خونریزی شدید، تب و سردرد است که در نهایت منجر به مرگ فرد می‌شود که خوشبختانه در استان همدان از سال 86 تاکنون هیچگونه موردی از این بیماری در بین دامها مشاهده نشده است.
کریمی مخصوص بیان کرد: در برخی موارد که دام‌ها به صورت قاچاق وارد می‌شود بیماری را در سایر استان‌های کشور تهدید می‌کند در صورتی که از قاچاق دام‌ها جلوگیری شود این بیماری نیز کنترل می‌شود.
وی در پایان توصیه کرد: خانم‌های خانواده برای شست و شو و قطعه قطعه کردن هر نوع گوشت از دستکش استفاده کنند تا از انتقال کلیه بیماری‌ها جلوگیری شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com