تلاش برای رونق‌بخشی به بازار و تقاضای دام عشایر

تلاش برای رونق‌بخشی به بازار و تقاضای دام عشایر
وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از منطقه عشایری لار استان تهران گفت: تلاش می‌کنیم تا با اقداماتی در تحریک بازار و افزایش تقاضا، دام روی دست عشایر نماند.
وزیر جهاد کشاورزی به همراه چند تن از مسئولان وزارتخانه، از منطقه دشت لار بازدید کرد، در جریان این بازدید سیروس نصیری مدیر امور عشایر استان تهران به برخی از مشکلات عشایر در این منطقه اشاره کرد و گفت: حدود سه سال است که قیمت دام ثابت مانده، در حالی که قیمت علوفه و نهاده‌های مورد نیاز پرورش دام افزایش یافته است.
وی افزود: بنابراین لازم است تا وزارتخانه برنامه‌ای برای حل این مشکل عشایر درنظر بگیرد.
نصیری با بیان اینکه عشایر درخواست دارند تا نهاده مدت‌دار برای پرورش دام دراختیار آنها قرار گیرد، تصریح کرد: تقاضا داریم تا 10 هزار تن نهاده به صورت 9 ماهه در اختیار عشایر استان تهران قرار گیرد.
وی با اشاره به لزوم واکسیناسیون دام و رعایت بهداشت آن اظهار داشت: همچنین برای این منظور، تقاضا داریم تا بخشی از یارانه سلامت، برای واکسیناسیون دام عشایر و حفظ سلامت تولید آنها اختصاص یابد.
مدیر سازمان عشایر استان تهران با بیان اینکه راه‌های عشایری استان از جمله اولین راه‌هایی بوده که به ثبت قوه قضائیه رسیده است، گفت: در این زمینه، دستگاه‌های دیگر هم باید کمک کنند تا راه کوچ عشایر همچنان باز بماند و دراختیار عشایر منطقه باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: عشایر استان تهران بالغ بر 3 هزار خانوار هستند که حدود 735 هزار رأس واحد دامی را دراختیار دارند.
نصیری تصریح کرد: این عشایر در قالب چهار ایل و 27 طایفه در 500 هزار هکتار از مراتع استان تهران به تعلیف دام و تولید اشتغال دارند.
مدیر سازمان عشایر استان تهران تصریح کرد: عشایر استان تهران، سال گذشته بیش از 62 هزار تن تولید شیر، گوشت، لبنیات و تولیدات زراعی، باغی و صنایع دستی داشته‌اند.
وی بیان داشت: عشایر استان‌ تهران در شهرستان‌های دماوند، شمیرانات، فیروزکوه سکونت دارند که حدود 500 خانوار هستند.
وی افزود: این عشایر در 73 هکتار از مراتع حدود 80 هزار رأس واحد دامی را تحت تعلیف دارند.
در ادامه، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جمع عشایر دشت لار گفت: این روز برای من یک روز فراموش نشدنی است که افتخار یافتم در خدمت شما بزرگواران سختکوش باشم.
وی با ابراز شرمندگی از اینکه قابلیت آن را ندارم که آنطور که باید خدمتگذار باشم، اظهار داشت: در این روز، به برخی مشکلات عشایر اشاره شد که تلاش می‌کنیم تا کم و بیش این مشکلات برطرف شود.
وزیر جهاد کشاورزی خطاب به عشایر اظهار داشت: شما شب و روز تلاش می‌کنید و با حداقل امکانات، بخشی از نیاز کشور (گوشت و لبنیات) را مرتفع کنید.
حجتی با بیان اینکه شما بهترین بندگان خدا هستید، اظهار داشت: انشاءالله با اقداماتی که درنظر داریم، با تحریک بازار و تقاضا رونقی در بازار خرید دام اتفاق بیفتد و محصولات دامی روی دست شما نماند.
وی افزود: داشتن حداقل روشنایی، حداقل آب گرم و بهداشت حق شماست و تلاش‌مان را می‌کنیم تا این نیازها را در حد وسعمان برآورده کنیم.
در بازدید از منطقه عشایری دشت لار، حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی و کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور نیز حضور داشتند.
این گزارش اضافه می‌کند وزیر جهاد کشاورزی همچنین از سامانه خورشیدی (حمام و چراغ معابر) و همچنین از مرکز اصلاح نژاد گوسفند زندی، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و از مرکز ارائه خدمات به عشایر کمردشت بازدید کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com