تلاش برای تولید نژادهای دو منظوره دام سنگین

تلاش برای تولید نژادهای دو منظوره دام سنگین
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) از تلاش این مجموعه برای تولید نژادهای دو منظوره شیری و گوشتی در موسسات تحقیقاتی وابسته به این سازمان خبرداد.
دکتر جهانگیر پرهمت در حاشیه اولین نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی با بیان این مطلب، اظهار داشت: علاوه بر روش هایی که برای اصلاح نژاد در گذشته داشتیم، امسال برنامه اصلاح نژاد دام سنگین را آغاز کرده ایم.
وی افزود: هدف اصلی سازمان تات آن است که طی 3-2 سال آینده نژادهای هیبرد که بتوانند تولید شیر و گوشت کنند، وارد چرخه دامپروری های کشور شوند.
رییس سازمان تات گفت:عمده نژادهای موجود در ایران شیری بوده و نژاد دو منظوره در کشور وجود ندارد.
وی همچنین از تلاش محققان این سازمان برای تولید لاین های مختلف دام، طیور و آبزیان در کشور خبرداد.
پرهمت خاطر نشان ساخت: در حوزه طیور تنها یک لاین به نام «آرین» در کشور وجود داشت که گوشتی بود. برای توسعه لاین های جدید یک برنامه راهبردی تعریف شده و به دنبال ایجاد لاین های گوشتی و تخم گذار هستیم.
وی ادامه داد: تا کنون کشور فاقد لاین مرغ تخم گذار بوده است.
رییس سازمان تات در پاسخ به اینکه آیا آماری از تاثیر فعالیت های تحقیقاتی در افزایش تولید وجود دارد، بیان داشت: افزایش 4 برابری تولید در حالی که فقط 20 درصد به سطح زیر کشت کشور افزوده شده است، نشان دهنده افزایش عملکرد در مزارع است.
وی اضافه کرد: این افزایش عملکرد ناشی از فعالیت های تحقیقاتی انجام شده در بخش کشاورزی است.
پرهمت تاکید کرد: در بخش تحقیقات فقط به دنبال ارقامی که عملکرد را افزایش می دهند، نیستیم. بلکه معرفی ارقام مقاوم به خشکی، تنش های محیطی و آفات نیز در دستور کار قرار دارند.
وی تعداد رقم های جدید معرفی شده در سال 91 را 19 رقم اعلام کرد.
رییس سازمان تات با اشاره به گزارش موسسات بین المللی ارزیابی کننده علم و فن آوری در کشورهای مختلف، اذعان داشت: بخش کشاورزی در حوزه تولید علم و فن آوری رتبه نخست منطقه را کسب کرده و در جهان رتبه 13 را دارد. تا کنون ترکیه رتبه اول تولید علم منطقه را دارا بود.
وی درباره تخریب باغ گیاهشناسی نوشهر و لطمه به تحقیقات منابع طبیعی، تاکید کرد: تلاش می کنیم با همکاری دولت این اتفاق رخ ندهد.
پرهمت افزود: اگر قرار باشد جاده ای از باغ اکولوژی نوشهر عبور کند، ترتیبی اتخاذ خواهد شد که کمترین آسیب به کلکسیون های این باغ وارد شود.
وی تعداد ایستگاه های تحقیقاتی ابتدای پیروزی انقلاب را 10 ایستگاه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 354 ایستگاه، پایگاه و مزرعه تحقیقاتی در خدمت بخش کشاورزی قرار دارد.
رییس سازمان تات ادامه داد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی 6 موسسه و مرکز ملی ایجاد شده بود که این رقم در حال حاضر به 24 موسسه رسیده است.
وی تعداد طرح های در دست اجرای سال 57 را کمتر از 1000 طرح تحقیقاتی دانست و گفت: در سال ،84 سالانه 7 هزار طرح و در حال حاضر سالانه بیش از 9 هزار طرح تحقیقاتی در کشور اجرا می شود.
پرهمت تولید فرآورده های بیولوژیک برای جایگزینی کود و سم و تولید محصولات سالم را یکی از برنامه های راهبردی بخش تحقیقات دانست.
وی اظهار داشت: موسسه آب و خاک در راستای تامین منابع اطلاعاتی پایه در حال تدوین نقشه قابلیت اراضی با مقیاس 1:25000 است.
پرهمت افزود: عملیات تهیه نقشه پراکنش عناصر غذایی خاک از سه سال قبل آغاز شده است. در حال حاضر نقشه نیمی از دشت های کشور که تحت پوشش زراعت و یا باغ هستند، نقشه دار شده اند.
وی همچنین از تهیه نقشه سیل کشور خبرداد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com