تفاوت قیمت خرید و فروش تخم مرغ به جیب چه کسی می رود؟

تفاوت قیمت خرید و فروش تخم مرغ به جیب چه کسی می رود؟
چند وقتی است که بازار محصولات کشاورزی به طور کامل به دست متولی اصلی بخش کشاورزی افتاده است و این در خالی است که بسیاری از کارشناسان، بخش کشاورزی را از موضوعات تجاری و بازار دور دانسته و متولیان کشاورزی را ناتوان از ادارا بازار می دانند.
تخم مرغ یکی از محصولات پر مصرف در ایران است که اتفاقا بازاری بر تلاطم دارد.
در روزهای اخیر قیمت یک شانه تخم مرغ معمولی در بازار به بالای 7000 تومان رسید و این در حالیست که برخی از تولید کنندگان این محصول از فروش محصولات خود به قیمت زیر 2500 تومان خبر می دهند.
به تازگی مدیر عامل یکی از اتحادیه های مرغداران کشور با اشاره به این مطلب که تولید تخم مرغ در شرایط کنونی برای تولید کننده تنها ضرر دارد از فروش محصولات خود به قیمت 22 تومان سخن گفته بود.
البته ایشان نیز تاکید داشت که متاسفانه مردم تخم مرغ را با قیمتی بیش از این می خرند ولی سود این افزایش را نه تولید کننده می برد و نه مردم کوچه و خیابان!
سوال این است که این سود 2 تا 3 برابری به جیب چه کسانی می رود؟
خبرنگار خبرگزاری موج از روی صحبت های آقای مدیر و برخی دیگر از تولید کنندگان، نام گروه سومی که سود عمده را می برند، دلال گذاشت که البته مدیر محترم از این نام گذاری خوشش نیامد.
وی با تماس تلفنی با خبرگزاری موج، از وسط کشیدن پای دلالان به بازار آشفته تخم مرغ سخت ناراحت بود و خطاب به خبرنگار خبرگزاری موج، از وی خواست که نام دلال را حذف کند و...!
البته ایشان جواب نداد که این سود 2 تا 3 برابری که در بازار تخم مرغ بوجود می آید به جیب چه کسی می رود ولی آنچه که معلوم است اینکه دیگر به این افراد دلال نمی گویند.
حسین صفایی معاون وزیر کشاورزی در مورد این اختلاف قیمت گفت: چند ماهی است که قیمت تخم مرغ در بازار بسیار کمتر از قیمت تمام شده آن در مراکز تولیدی است.
وی ادامه داد: دولت امیدوار است با عبور از فصل گرما این شرایط تغیر کرده و بازار به سمتی پیش رود که تولید کننده نیز بتواند هزینه های تولید خود را پوشش دهد.
رییس سازمان تعاون روستایی افزود: بی شک دولت کمک های خویش را برای تنظیم بازار انجام خواهد داد اما دخالت نمی کند.
وی تصریح کرد: اصل بر توافق است یعنی از این پس کنترل بازار در دست اتحادیه مرکزی است و شاید این کمک کند که میزان عرضه تخم مرغ و میزان تقاضا متناسب و قیمت خرید و فروش این محصول متعادل شود.
معاون وزیر کشاورزی نیز صحبتی از دلال نمی کند و معلوم نیست بالاخره این 3000 تا 4000 تومان مبلغ اضافی هر شانه تخم مرغ به جیب چه کسی می رود؟

 
نظرات شما
  •  

    قاسم گفت : ۹۳/۰۵/۱۱

    فکر کنم نویسنده مطلب زیاد در جریان نبوده که قیمت خریداری برحسب کیلو (و نه شانه)25000 ریال و فروش شانه ای بالای 70000 ریال است و نه کیلو

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com