تفاهمنامه خودکفایی گوشت چشم به راه اجرا

تفاهمنامه خودکفایی گوشت چشم به راه اجرا
در حالی که خودکفایی گوشت دیماه سال گذشته به امضا رسید، اما مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران به تازگی از اجرا نشدن این طرح خبر داد و گفت: طلب وثیقه و ضمانت‌نامه از سوی بانکها مشکل بزرگ دامداران شد.
سعید سلطانی سروستانی در پاسخ به این پرسش که تفاهم‌نامه خودکفایی گوشت چرا تاکنون عملی نشده است، گفت: قرار بود علوفه در قبال تحویل چک و سفته به دامداران داده شود، اما زمانی که بخشنامه‌ها به استان‌ها ارسال شد، آنها ضمانت‌نامه و وثیقه بانکی خواستند.
مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران افزود: از آنجا که اکثر دامداران خودشان و حتی اقوام‌شان از  بانک‌ها وام گرفته‌اند، بنابراین تحویل ضمانت‌نامه و وثیقه بانکی برای آنها مقدور نبود.
سلطانی افزود: از سوی دیگر بانک‌ها می‌گویند وام‌گیرنده نباید بدهی بانکی داشته باشد، حال سؤال این است که تولیدکننده چطور نقدینگی خود را تأمین کند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران افزود: به‌رغم اینکه پیگیری‌هایی در خصوص رفع این مشکل انجام شده، اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.
طرح خودکفایی گوشت قرمز دیماه سال گذشته توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه سراسری دامداران امضا شد، به موجب این تفاهمنامه قرار بود، با افزایش وزن لاشه دام که در حال حاضر پایین‌تر از وزن استاندارد و ظرفیت به بازار عرضه می‌شود، خودکفایی گوشت رقم بخورد.
براساس نظر کارشناسان در حال حاضر میانگین وزن لاشه عرضه شده به بازار 15.5 تا 17.5 کیلوگرم است که امکان افزایش آن تا 25 کیلوگرم وجود دارد.
پیش‌بینی شده در صورتی که تنها 10 درصد به وزن لاشه گوشت عرضه شده به بازار اضافه شود، سال آینده نه تنها خودکفایی گوشت رقم می‌خورد، بلکه صادرکننده هم خواهیم شد.
شرکت پشتیبانی امور دام برای تأمین علوفه قرار شد براساس قراردادی که با دامداران منعقد می‌کند به ازای دریافت یک کیلوگرم گوشت پنج کیلوگرم علوفه به قیمت مناسبت و مدت‌دار تحویل دهد.
دامدار 6 و 9 ماه با علوفه تحویلی از سوی شرکت پشتیبانی، دام  خود را پرورش دهد و بعد از این مدت گوشت تولیدی را به نرخ روز به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل دهد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com