تغییر سیاست بانک کشاورزی در قبال بدهکارن بانکی / عکس

تغییر سیاست بانک کشاورزی در قبال بدهکارن بانکی / عکس
مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به تغییر سیاست های بانک کشاورزی در قبال بدهکاران بانکی ، گفت: سیاست جدید بانک کشاورزی در ارتباط با بدهکاران در تمام بخش های کشاورزی عدم تملیک املاک آنان بوده و راه تعامل را بهترین گزینه برای وصول بدهی های بانکی از کشاوزان و دامپروران می داند.
به گزارش خبرنگار ITPNews، مرتضی شهیدزاده مدیرعامل بانک کشاورزی در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی مجدد صندوق قرض‌الحسنه ویژه کشاورزان خبر داد و گفت: صندوق قرض‌الحسنه ویژه کشاورزان در دولت‌های نهم و دهم متوقف شده بود که امسال با اجازه بانک مرکزی با هدف پشتیبانی از نهادهای کشاورزی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت راه اندازی خواهد شد.
وی تعداد کل شعبه‌های بانک کشاورز در شهرستان ها و مراکز استان را 1907 شعبه عنوان کرد و اظهار داشت: دو سوم منابع جمع‌آوری شده برای توسعه بخش کشاورزی دراختیار رؤسای شعبه ها قرار می‌گیرد تا برای توسعه کشاورزی دراختیار فعالان این بخش  قرار ‌گیرد .
شهیدزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ITPNews، مبنی بر اینکه میزان بدهی مرغداران به بانک کشاورزی چه مقدار است و با توجه به مشکلات اخیر چه ملاحظاتی  برای آنان در نظر گرفته شده است، گفت: در بخش های مختلف صنعت مرغدارای بیش از 28 هزار و 696 میلیارد ریال بدهی و مطالبات وجود دارد، سیاست جدید بانک کشاورزی در ارتباط با بدهکاران این بخش و تمام بخش های دیگر کشاورزی عدم تملیک املاک آنان بوده و راه تعامل را بهترین گزینه برای وصول بدهی های بانکی از کشاوزان و دامپروران می داند.
وی ادامه داد: بر این اساس و با توجه به سیاست های دولت، بانک کشاورزی با همانگی بانک مرکزی به تزریق سرمایه در گردش در صنعت دامپروری و مرغداری کشور پرداخته است تا با احیا و حفظ چرخه تولید و ایجاد اشتغال این صنعت را از رکود خارج نماید.
شهید زاده همچنین در پاسخ به این سوال که علت اختصاص مجدد وام به بدهکاران برای پرداخت بدهی های بانکی قبلی چیست و آیا این اقدام بانک کشاورزی آنان را مقروض تر ودر شرایط دشوارتر قرار نمی دهد؟،  اظهار داشت: بر اساس مقررات بانک مرکزی بدهکاران بانکی که توانایی بازپرداخت بدهی معوقه خود را ندارند در لیست سیاه قرار گرفته و امکان استفاده از سیستم بانکی از آنان صلب می گردد اما بانک کشاورزی با استفاده از روش تعامل به دنبال کمک به ادامه فعالیت اقتصادی دامداران است تا از چرخه تولید خارج نگردند و مرغداران و دامپروران به علت بدهکار بودن به بانک کشاورزی در لیست سیاه قرار نمی گیرند.  
وی مقدار تسهیلات ارزان قیمت از صندوق توسعه ملی، را حدود 16 هزار و 700 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این مقدار تسهیلات در سال 93 با نرخ 14 درصد به بخش‌های مختلف کشاورزی اختصاص یافت و اولویت ما در این امر توسعه گلخانه‌ها، کاهش مصرف انرژی، تولید با هزینه کمتر و ارایه تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید برای توسعه این بخش ها بوده است و برنامه امسال نیز اختصاص 13 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی از صندوق توسعه ملی است که اگر میزان فروش نفت بیشتر شود این مقدار بیشتر خواهد شد.
شهید زاده در خصوص صندوق بیمه محصولات کشاورزی و اقدامات آن، بیان داشت: حدود 5 هزار و  300 میلیارد تومان منابع که در اختیار بیمه قرار داشت به این بانک پرداخت نمی‌شد، در دولت یازدهم این مبلغ به عنوان بدهی به بانک کشاورزی پذیرفته شد و قرار بر این است که این مبلغ در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده و در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد .
وی اختصاص 17 هزار میلیارد ریال کمک صندوق توسعه ملی را از اقدامات مهم دیگر بانک کشاورزی دانست و گفت: بیشترین مبلغ از این صندوق، به بخش کشاورزی و بانک کشاورزی اختصاص یافته است بنابراین مبلغ اختصاص یافته به بخش کشاورزی از این صندوق ، در سال 93 ، 2.5 برابر و جذب مبلغ بیش از 3 برابر سال 92 می باشد.{tor_sutitle}مرغداران و دامپروران به علت بدهکار بودن به بانک کشاورزی در لیست سیاه قرار نمی گیرند{/tor_sutitle}
شهیدزاده تصریح کرد: بانک کشاورزی یکی از بانک‌‌های بسیار فعال در همکاری‌ بین‌المللی است بطوری که در سال 93 بیش از 3 میلیارد دلار گشایش اعتبارات اسنادی و بیش از 2.3 میلیارد دلار حواله‌های ارزی بابت واردات کالا و همچنین بیش از 535 میلیون دلار هم ثبت سفارش داشته است.
مدیرعامل بانک کشاورزی ادامه داد: برای پسا تحریم نیز برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است تا با تغییر در نظام بانکداری و استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های جدید، در بخش کشاورزی و تولید توسعه انجام شود.
وی اظهار داشت: بانک کشاورزی برای استفاده از منابع سایر نهادهای بین‌المللی از جمله اتحادیه آپراکا - اتحادیه اعتبارات روستایی کشاورزی آسیا و اقیانوسیه - با اهدافی از جمله توسعه پایدار، ارتقای سطح همکاری بانک‌ها، ایجاد شبکه نظاممند تبادل اطلاعات مالی و بانکی، تبادل کارشناس، در این اتحادیه حدود 70 عضو دارد.
شهیدزاده افزود: اولین کمیته اجرایی این اتحادیه مهرماه امسال در بابلسر برگزار می‌شود و بانک کشاورزی ایران  میزبان اعضای این اتحادیه از 20 کشور جهان می باشد که در این میزبانی برای توسعه روابط و برخورداری از تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان برنامه‌ریزی انجام خواهد گرفت.
مدیرعامل بانک کشاورزی بیان داشت: از برنامه آتی بانک کشاورزی در سال 94 افزایش توان سرمایه‌گذاری برای  توسعه بخش کشاورزی با بکار گیری بستر ارزی در صندوق توسعه ملی است، در حال حاضر قراردادی حدود 500 میلیون دلار در صندوق توسعه ملی برای توسعه صنعت کشاورزی بسته‌ شده و پیش‌بینی می شود تا پایان سال به 1.5 میلیارد تومان تسهیلات  ارزی افزایش یابد.
شهیدزاده اظهار داشت: سال گذشته حدود 280 هزار میلیارد ریال اعتبارات به بخش کشاورزی از منابع بانک کشاورزی اختصاص یافت و پیش‌بینی می‌شود که امسال این رقم به 302 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.
مدیرعامل بانک کشاورزی تاسیس بانکی مشابه بانک کشاورزی که از سوی یکی از سازمان ها مطرح شده بود را فرض محال خواند و افزود: سال گذشته سازمان بازرسی کل کشور با نظارت بر طرح‌های بانک‌های مختلف و بررسی آنها بانک کشاورزی را برترین بانک انتخاب نموده است.
شهیدزاده از جمله این طرح ها را سامانه‌ای پرداخت اعتبارات خرد در سال گذشته به کشاورزان مطرح کرد و گفت: بر اساس این طرح در مدت زمان 48 تا 72 ساعت پس از درخواست متقاضی برای دریافت تسهیلات وام به کشاورزان پرداخت می‌شود که سال گذشته تا سقف 20 میلیون تومان و امسال امکان پرداخت تا سقف 50 میلیون تومان وجود دارد  و کشاورزان از طریق درخواست اینترنتی و یا مراجعه به بانک‌های می توانند از این تسهیلات برخوردار شوند
مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: 93 درصد وثیقه تسیهلات بانک کشاورزی برای کشاورزان وثایق منقول و کمتر از 7 درصد وثایق غیرمنقول است و تا کنون در راستای کمک به کشاورزان حدود 132 هزار و 468 میلیارد ریال تسهیلات بانکی تمدید شده است.
مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: بانک کشاورزی در سال 93 حدود 253 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده که بیش از 96 درصد این تسهیلات مبلغی کمتر از 50 میلیون تومان بوده است همچنین این بانک در همین سال مبلغ 16 هزار میلیارد ریال بخشودگی داشته است.
شهید زاده در خصوص نرخ تسهیلات بخش کشاورزی گفت: شورای پول و اعتبار باید در این ارتباط تصمیم بگیرد و براساس ماده 92 قانون برنامه پنجم هرگونه کاهش در نرخ تسهیلات باید یارانه‌اش را دولت تامین کند.
وی در خصوص خرید تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا بیان داشت: سال 83 به کمک بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی بورس کالای کشاورزی راه‌اندازی شد اما این بورس در دولت نهم بسته شد در دولت جدید با کمک وزیر جهاد کشاورزی در کارگزاری بانک کشاورزی بخش بورس کالای کشاروزی فعال گردید و امیدواریم با توجه به اقدامات بانک کشاورزی به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره شورای بورس کالا سال آینده خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله بخشی از گندم‌ و جو از طریق بورس انجام شود.

مشاهده عکس های این نشست خبری/کلیک کنید

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com