تغذیۀ گلۀ گاو با نیترات و کاهش ساطع شدن گاز متان

تغذیۀ گلۀ گاو با نیترات و کاهش ساطع شدن گاز متان
افزودن نیترات به خوراک نشخوارکنندگانی نظیر گاوها و گوسفندان ، روشی نوین و نویدبخش برای کاهش ساطع شدن گاز گلخانه ای متان شناخته شده است.
آزمایشات متعددی که در این زمینه تاکنون انجام شده – من جمله آزمایشاتی که در دانشگاه Aarhus دانمارک انجام شد – حاکی از آن بوده که این کاهش گاز متان با هیچگونه تأثیر منفی بر روی تولید شیر یا سلامت حیوان همراه نیست.  
اما اخیراً مشکلی بر سر مصرف آن به وجود آمده ؛ تحقیقات دانشگاه Aarhus نشان میدهد مصرف خوراکی نیترات می تواند منجر به ساطع شدن اکسید نیتروژن یا گاز خنده (N2O) گردد. این گاز هم مانند متان ، یک گاز گلخانه ای محسوب می گردد بنابراین بایستی دید که مصرف نیترات چه مزیتی می تواند داشته باشد. تحقیقات دانشگاه Aarhus حاکیست با در نظر گرفتن ساطع شدن گاز اکسید نیتروژن، مزیت مصرف نیترات 10-20 درصد کاهش یافت.
در بررسی های متعدد ، میزان غلظت و انباشتگی نیترات در شکمبۀ حیوان در فواصل زمانی متعدد پس از تغذیه مورد محاسبه قرار گرفت اما ارتباط آن با ساطع شدن گاز اکسید نیتروژن یافت نشد. در مقابل این ایده مطرح شد که این گاز توسط باکتری های نیترات ساز در حفرۀ دهان حیوان تشکیل می شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com