تغذیۀ مرغ با بوتۀ شاهدانه

تغذیۀ مرغ با بوتۀ شاهدانه

محققان دانشگاه Aarhus در حال بررسی و تحقیق در خصوص تغذیۀ مرغ و جوجه با بوتۀ شاهدانه هستند تا دریابند که این گیاه فیبردار مغذی چه تأثیری بر روی محیط زیست ، سیستم ایمنی پرنده و یا کیفیت تولید مرغ و جوجه خواهد گذاشت .

در تولید تخم مرغ ارگانیک، سبزیجات فیبردار بعنوان مکمل به رژیم غذایی مرغ اضافه می شد. اما در حال حاضر دانشمندان و محققان دانشگاه Aarhus در حال توسعه و گسترش مفهوم تغذیه با علوفه های سبز و درشت نه بعنوان میان وعده و مکمل بلکه بعنوان غذای اصلی هستند. طبق اظهارات Sanna Steenfeldt ، دانشمند و محقق ارشد دانشگاه Aarhus : "مواد خوراکی فیبر دار حاوی ارزش های غذایی هستند که هنگامیکه با خوراک آمادۀ طیور مخلوط شوند ارزش غذایی آن را بالا می برد."  در حالیکه جیرۀ غذایی تمامی مایحتاج مورد نیاز مرغ را تأمین می کند ؛ فیبرها تنها ارزش غذایی را بالا می برند.{tor_sutitle}در این راهکار نوین ، که ارزش جیرۀ غذایی پرنده در ترکیب با گیاه فیببردار بهینه می گردد در کنار تولید تخم مرغ ارگانیک سه تأثیر دیگر هم بررسی می شود : توجه به محیط زیست ، سیستم ایمنی پرنده ، و کیفیت تولید{/tor_sutitle}

در این راهکار نوین ، که ارزش جیرۀ غذایی پرنده در ترکیب با گیاه فیببردار بهینه می گردد در کنار تولید تخم مرغ ارگانیک سه تأثیر دیگر هم بررسی می شود : توجه به محیط زیست ، سیستم ایمنی پرنده ، و کیفیت تولید .

کیفیت تخم مرغ ارگانیکی که از مرغ تغذیه  شده با فیبرهای متنوع به دست می آید به لحاظ شکل ظاهری و مزۀ زردۀ تخم مرغ ، سفیده ، کیفیت پوسته ، ترکیبات کاروتن که در رنگ دادن به زرده نقش دارند و ترکیبات اسیدهای چرب زرده نقش دارند. تأثیر گیاهان فیبردار مختلف بر روی سیستم ایمنی و سلامت روده ای مرغ تحت بررسی قرار خواهد گرفت مثلاً میزان مقاومت مرغ ها در برابر انگل های روده ای.

ارتقاء کیفیت خوراک مرغ منجر به کاهش دفع نیتروژن و فسفر و در نتیجه حفظ محیط زیست می گردد.

مرغ های آزمایشی از نوع مرغ مادر Hisex سفید سالم و پرزاد و ولدی هستند که معمولاً در تولید تخم مرغ های ارگانیک از آنها استفاده می شود. هر کدام از گروه پرندگانی که مورد آزمایش قرار می گیرند تنها از یک گروه از علوفه ها تغذیه می شوند که از آن جمله ذرت ، یونجه ، علف و چمن سبز ، شاهدانه ،چوب ذرت و گیاهان فصلی نظیر هویج ، کلم پیچ و یا ریشۀ چغندر است. گروه دیگر از پرندگان تحت عنوان "گروه کنترل شده" هیچ فیبری دریافت نمی کنند. این گروه در واقع برای مقایسه با گروه آزمایشی (که فیبر دریافت می کنند) در این تحقیق قرار داده می شوند.

این پروژه حاصل همکاری DLG ، Danaeg ، و مرکز تحقیقات کشاورزی است که با سرمایه گذاری شرکت ابداعات دانمارکی و تحت نظارت وزارت کشاورزی و شیلات و انجمن مرغداران دانمارکی تشکیل شده است.   

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com