تعیین نرخ شیر بدون نظر دامداران خلاف قانون است

تعیین نرخ شیر بدون نظر دامداران خلاف قانون است
موسی رهنمایی با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ شیر خام خریداری شده از دامداران در بازار بین 530 تا 600 تومان به ازای هر کیلوگرم نوسان دارد، اظهار داشت: این قیمت به عقیده دامداران و تشکل‌های صنفی آنها نرخ واقعی شیر خام در کشور نیست.
وی ادامه داد: در روزهای گذشته آقای علیداد در جلسه کارگروه تنظیم بازار در مورد نرخ شیر اعلام کرده بود که تا پایان سال جاری قیمت آن به حدود 600 تومان و حتی کمتر از آن تعیین شود.
نرخ زیر 600 تومان شیر خام تکذیب شد
عضو هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان با بیان اینکه این مسئله خلاف قانون است و در همان روز از سوی آقایان سلطانی و سلیمانی نمایندگان تشکل‌های دامداری کشور این موضوع تکذیب شد، گفت: همچنین در این جلسه به واردات مجدد و محدود شیر خشک به کشور اشاره شده بود که این مورد نیز تاکنون مورد توافق و رضایت تشکل‌های دامداری قرار نگرفته است.
وی به فرموده‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم واردات و حمایت از تولید داخل اشاره کرد و افزود: گرچه اکنون نرخ شیر خام در ایران معقول نیست اما به تعیین نرخ ثابتی برای این محصول هم اعتقاد نداریم.
رهنمایی بیان داشت: هر زمانی شرایط ویژه به خود را دارد که باید بر اساس آن نرخ شیر خام دامداری‌های تعیین شود.
دامپروری‌ها با نرخ شناور شیر خام موافقند
وی در پاسخ به این که آیا دامداری‌ها با اعلام نرخ شناور برای شیر خام دیگر معتقد هستند و مشکلات آنها برطرف می‌شود، تصریح کرد: با مشخص شدن نرخی که در شرایط متفاوت قیمت علوفه، دستمزد کارگر و نرخ انرژی مصرفی دامداری‌ها را مدنظر قرار دهد، مشکلات دامداران در مورد عدم واقعی بودن نرخ شیر خام حل و فصل می‌شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل نبودن یک نظام صنفی منسجم در مورد کشاورزی و دامپروری مشکلات این صنف برطرف نشده بود، اظهار داشت: پیش از این نظام‌های صنفی‌ای هم که وجود داشت، بیشتر به امر و بازاری می‌پرداختند اما اکنون با جنبه قانونی و حقوقی که این تشکل‌ها پیدا کرده‌اند، قدرت تصمیم‌گیری آنها نیز افزایش یافته است.
پیش از انقلاب واردکننده بودیم؛ اکنون خودکفا در فرآورده‌های لبنی شدیم
وی تصریح کرد: دامداران به رغم مشکلات فراوانی که همواره بر سر راه آنها وجود داشت، پس از انقلاب توانستند کشور را در بسیاری از فرآورده‌های لبنی خودکفا کنند.
رهنمایی ادامه داد: پیش از انقلاب حتی ایران در زمینه پنیر هم مجبور به واردات بود اما اگر سرانه مصرف لبنیات در ایران به میزان اروپا که اکنون یک سوم آنها است، افزایش نیز یابد باز هم ما قادر به تأمین نیاز مردم هستیم.
بدون نظر تشکل‌های دامپروری نرخ شیر خام قطعی نمی‌شود
وی با بیان اینکه عدم واردات شیر خشک بازار را در حالت تعادل حفظ می‌کند، گفت: از مواضع خود در مورد عدم واردات و شناور بودن نرخ شیر خام کوتاه نمی‌آییم و جلسات برای تصمیم‌گیری در این مورد باید بر اساس قانون با حضور نمایندگان تشکل‌های دامپروری و کشاورزی صورت گیرد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان تصریح کرد: جلسات هماهنگی برای تعیین نرخ شیر خام باید با حضور اصناف برگزار شود و در حال حاضر نگرانی‌ای برای نرخ کمتر از 600 تومان برای شیر خام که از سوی اتحادیه کارخانه‌های لبنی اعلام شده وجود ندارد.
وی افزود: تصمیم‌گیری در مورد نرخ شیر خام در کارگروه تنظیم بازار که باید با حضور تشکل‌های دامداری کشور برگزار شود، با بخشنامه معاون اول رئیس جمهور جنبه قانونی خود را به دست آورده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com