تعیین قیمت مرغ با سود منطقی تولیدکننده در هفته آینده

تعیین قیمت مرغ با سود منطقی تولیدکننده در هفته آینده
مدیرکل طیور امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: هفته آینده در نشست وزارت جهاد کشاورزی با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان قیمت نهایی مرغ در بازار تعیین که به نفع تولید‌کننده و مصرف‌کننده باشد.
به گزارش فارس، احمد ترکاشوند در همایش مسئولان اتحادیه‌های استانی مرغداران گوشتی اظهار داشت: معتقدم باید قیمت مرغ در جهت حمایت از تولید باشد، بدین منظور طی نشستی که هفته آینده با تولید‌کنندگان و متولیان بازار یعنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در قالب تیم کارشناسی خواهیم داشت، قیمت مرغ را نهایی کرده و به صورت تفاهم‌نامه در خواهیم آورد. 
وی افزود: این قیمت با توجه به آنالیز هزینه‌ها به اضافه سود منطقی برای تولید‌کننده خواهد بود. 
ترکاشوند افزود: با توجه به اینکه قیمت نهاده‌های دام در طول سال نوسان دارد، معمولاً مسئولان وزارت بازرگانی قیمت مرغ را مشمول قیمت‌گذاری ندانسته تنها از ابزارهایی برای تنظیم بازار استفاده می‌کنند به نحوی که تولید‌کننده و مصرف‌کننده متضرر نباشد. 
وی همچنین در مورد مشکلات صنعت مرغ کشور افزود: در حال حاضر میزان مصرف سوخت در مرغداری‌ها بسیار بالاست به طوری که برای هر قطعه جوجه در سال 2.15 صدم لیتر سوخت مصرف می‌شود که نسبت به میانگین‌های جهانی بالاست. 
وی همچنین افزود: ضریب تبدیل و تلفات نیز در مرغداری‌های کشور بالاست که باید تقلیل یابد. 
ترکاشوند تصریح کرد: به دلیل همین مشکلات ظرفیت مرغداری‌های کشور که تا 2 میلیون تومان می‌تواند تولید کند 300 هزار تن به رغم داشتن امکانات و تجهیزات ظرفیت خالی دارند. 
ترکاشوند همچنین گفت: یکی از عواملی که باعث می‌شود قیمت تمام شده مرغ در کشور بالا باشد، ضعف ساختاری کشور ما است به طوری که 18 هزار واحد مرغداری کشور هر کدام به صورت فردی تصمیم‌گیری کرده و مدیریت یکسانی برای آنها اعمال نمی‌شود. 
وی همچنین گفت: تنوع واسطه‌ها هم در کشور بسیار بالاست و سود کلان به جای تولید‌کننده نصیب آنها می‌شود. 
مدیرکل طیور امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر کشور ترکیه که 15 سال پیش شرایط مشابه ما را داشت با اصلاح ساختار صنعت خود و تبیین سیاست‌های جدید توانسته علاوه بر فائق‌آمدن بر این مشکلات از جایگاه ممتازی در بازارهای جهانی داشته باشد. به طوری که معمولا کشورهای مسلمان‌نشین اروپایی حتی در مورد غذای حلال تمایل بیشتری برای واردات از این کشور نشان می‌دهند. 
ترکاشوند در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت در مرغداری‌ها ضمن ارائه گزارشی از روند انجمن کار گفت: این طرح از 8 سال پیش در وزارت جهاد کشاورزی کلید خورده و طی این مدت با هماهنگی‌هایی که با مسئولان وزارت نفت و مدیریت حمل و نقل سوخت داشتیم، پیش‌بینی‌های لازم برای اجرا را در نظر داشتیم اما بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به صورت عملی در کل کشور کلید خورد. 
وی افزود: مدت اجرای این سایت 5 ساله است که مسئولیت اجرای آن به اتحادیه سراسری مرغداران کشور و مسئولیت نظارت به سازمان نظام مهندسی تفویذ شده است. 
وی همچنین گفت: در حالی که در قانون برای حق‌العمل بخش نظارت موادی در نظر نگرفته شده بود، با استناد به ماده 12 قانون بهره‌وری کشاورزی مقرر شد طبق تعرفه و بعد از تأیید وزارت جهاد کشاورزی در مقابل پروژه‌هایی که انجام می‌شود، مسئولان بخش نظارت هزینه از صاحبان پروژه دریافت کنند. 
وی ظرفیت بالای فارغ‌التحصیلان را برای بحث نظارت کافی دانست و گفت: در صورت استفاده از این ظرفیت‌ها تحول بسیار زیادی در تولید پایدار ایجاد خواهد شد و هزینه‌های نظارت به عنوان حمایت از تولید ‌‌آنها به حساب خواهد آمد. 
وی در پاسخ به دلیل تعجیل وزارت جهاد کشاورزی در اجرای این طرح گفت: بخشی از اعتبارات مربوط به سال 89 است که ادامه تخصیص این اعتبارات منوط به هزینه کردن آنها است از سوی دیگر کارهای مقدماتی در این زمینه نهایی شده و بیش از این تاخیر در اجرای طرح هیچ توجیهی ندارد.
 
نظرات شما
  •  

    - گفت : ۹۰/۰۲/۰۸

    يك مشكل اصلي توليد كنندگان گوشت مرغ ، دادن چك دو ماهه درقبال فروش مرغ از طرف خريداران مي باشد در صورتي كه اكثر اقلام مرغداري نقدي وشايد هم پيش پرداخت بايد شود.با تشكر .

    پاسخ...
  •  

    - گفت : ۹۰/۰۲/۱۱

    اقای مدیر کل شما فقط زوم کردید رو قیمت مرغ ،کاری ندارید که واکسن با چه کیفتی دست مرغدار میگیره و معلوم نیست که ساخت بنلادن یا ملا عمر بر چسب روش که زده ساخت ایتالیا پناه به خدا،واکسن تولیدی کشور هم که رو فارم ازمایشی خودش به۸۸درصد تلفات میخوره که اسمشو میذاره یه برنامه سیاسی،واقعا شما چه امکاناتی در اختیار مرغدار گذاشتید که فقظ تیز کردید رو قیمت مرغ برید انشاءالله که خداوند زودتر از بزرگ تا کوچیک جمعتون کنه‏(امین‏)‏

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com