تعیین قیمت مرغ استان خوزستان توسط دلال‌ها

تعیین قیمت مرغ استان خوزستان توسط دلال‌ها

استان خوزستان با دارا بودن 7/9 میلیون واحد دامی و 2/2 میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی و توان تولید سالانه 5/14 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی ( زراعی، باغی، شیلات، دام و طیور) یکی از بزرگترین قطب‌ های تولیدی کشاورزی کشور پس از جنگ به شمار می رود. دلایل معتددی در موفقیت های کشاورزی این استان مطرح می شود، از جمله آن خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی می باشد، خصوص سازی که با همت و مشارکت سازمان تعاون روستایی صورت گرفته و این استان را به نمونه موفق کشوری تبدیل نموده است.
به‌گزارش خبرنگار اعزامی ITPNews به استان خوزستان، محمدرضا رییسی‌نژاد - مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی کشور– موفقیت برخی از شرکت های کشاورزی فعال در استان خوزستان را نمونه بارز واگذاری‌های بخش دولتی به خصوصی دانسته و می گوید: کشاورزی استان خوزستان طی سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری داشته است و موفقیت های این استان در بخش کشاورزی جزو بهترین نمونه های واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی است.
همچنین هرمز خواجوی - مدیر تعاون روستایی استان خوزستان- در نشست خبری، در خصوص این واگذاری ها، اظهار داشت:  واگذاری‌ شرکت های دولتی به تعاونی‌های روستایی استان خوزستان علاوه بر توسعه پایدار در بخش کشاورزی، حدود 1 هزار و 200 شغل به صورت مستقیم ایجاد کرده است که در برخی فصول مانند فصل خرید گندم میزان اشتغال در این بخش بیشتر می‌شود.

مخالف افزایش قیمت لبنیات هستیم
عبدالخالق سبحانی - مدیرعامل اتحادیه تعاونی کشاورزی دامداران استان خوزستان - با اشاره به تصویب افزایش نرخ 6  درصدی لبنیات، اظهار داشت: با توجه به کاهش مصرف لبنیات در کشور، دامداران به هیچ عنوان موافق افزایش قیمت لبنیات نیستند.
سبحانی ادامه داد: این افزایش قیمت در دو سال گذشته توسط کارخانه های لبنی به شکل غیر قانونی صورت پذیرفته است بدون اینکه قیمت خرید شیر از دامداران افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان باید تبلیغات بیشتری برای مصرف شیر و لبنیات در کشور انجام شود، تصریح کرد:  قطع خرید تضمینی شیر خام توسط سازمان تعاونی روستایی نیز بر مشکلات دامداران افزوده است.
سبحانی یاد آور شد: در حالی که این استان دارای ذخائر فراوان نفت و گاز است اما برای تامین اعتبار طرح‌های استانی مانند خرید تضمینی شیر خام با مشکل مواجه می باشد.

تعیین قیمت مرغ در استان خوزستان توسط دلال‌ها
در ادامه این نشست محمد حسین زمانی راد - رئیس اتحادیه تعاونی مرغداران استان خوزستان – اظهار داشت: قیمت مرغ در استان خوزستان توسط دلال‌ها مشخص می‌شود و مرغدران هیچ دخالتی برای قیمت‌گذاری محصولات خود ندارند.
زمانی راد با اشاره به قیمت پایین مرغ در این استان، بیان داشت: در جلسه ستاد تنظیم بازار مصوب شده زمانی که تولید بیش از مصرف باشد با کاهش قیمت مرغ در بازار شرکت پشتیبانی اقدام به خرید تضمینی کند اما در استان خوزستان حتی یک گرم مرغ خرید تضمینی نشده است.
وی مهمترین مشکل صادرات مرغ کشور را عدم تولید این محصول با وزن متعارف عنوان کرد و گفت: کشورهای افغانستان و روسیه مرغ را در وزن 1 کیلو و 200 گرم تا 1 کیلو و 500 گرم می خواهند در حالی که مرغ‌های تولیدی در کشور وزن بالاتری دارند.
به نظر می‌رسد با وجود اینکه استان خوزستان، با واگذاری برخی شرکت های دولتی به سازمان تعاون روستایی در بخش کشاورزی، بسیار موفق عمل نموده است اما زیر بخش دام و طیور این استان مانند سایر استان های کشور از مشکلات همچون مدیریت ضعیف و بی توجهی به تشکل ها و اتحادیه ها رنج می برد. با توجه به توانمندی‌های استان خوزستان در تولید گوشت قرمز و مرغ و امتیازاتی همچون هم مرز بودن این استان با کشور عراق که یکی از مهمترین بازارهای هدف صادراتی این محصولات است، مسوولان وزارت جهاد کشاورزی باید بیش از پیش به تشکل های این استان توجه نشان داده تا در این زیر بخش نیز شاهد کاهش مشکلات و رونق صنعت دامپروری و مرغداری باشیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com