تعلل وزارت بازرگانی دراعلام قیمت مرغ

تعلل وزارت بازرگانی دراعلام قیمت مرغ
دیرعامل اتحادیه مرغداران با انتقاد از تعلل وزارت بازرگانی در اعلام قیمت مرغ و ضرر بیش از 200 تومانی مرغداران در هرکیلوگرم، گفت: تاکنون حدود 19 درصد از مرغداران معرفی شده به بانک موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.
حسین مقدم نیا با انتقاد از اینکه وزارت بازرگانی هنوز کف قیمت مرغ را اعلام نکرده است، گفت: با افزایش قیمت مرغ در اوایل سال، قیمت مرغ زنده 2500 تومان به دولت منعکس شد و اینکه مرغداران پایین تر از قیمت تمام شده مرغ را به بازار عرضه می کنند.
وی افزود: وزرات جهاد کشاورزی پس از بررسی های کارشناسی، قیمت مرغ را 2360 تومان اعلام کرد و این رقم به وزارت بازرگانی منعکس شد اما تا امروز از این وزاتخانه جوابی به مرغداران داده نشده است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران با بیان اینکه هفته قبل مرغداران برای بار دوم قصد تجمع در وزارت بارزگانی را داشتند، بیان کرد: اجازه این تجمع که قرار بود از سراسر کشور باشد، صادر نشد اما دولت باید پاسخ صحیحی برای قیمت مرغ به مرغداران بدهد.
مقدم نیا افزود: نامه ای هم به رئیس جمهور ارسال کردیم که در قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کردید که اگر قیمت واقعی کالایی افزایش یافت پذیرفته می شود؛ پس چرا این موضوع به اجرا نمی رسد.
وی با انتقاد از اینکه وزارت بازرگانی اعلام کرده که عرضه و تقاضا قیمت مرغ را مشخص می کند، گفت: مرغ  محصولی فاسد پذیر است و مانند شکر و یا دیگر کالاها نیست که بتوان با عرضه و تقاضا قیمت آن را تعیین کرد و هنگامی که روزانه 5 هزار تن مرغ تولید می شود که باید به سرعت به بازار عرضه شود مرغدار فرصت احتکار را ندارد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران افزود: مرغ 2100 تومانی برای مرغدار اقتصادی نیست و هر کیلوگرم 200 تا 250 تومان متضرر می شود.
مقدم نیا در خصوص بازار ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: قیمت مرغ هم اکنون 3400 تومان درهرکیلوگرم است و تغییری هم نخواهد داشت، زیرا سطح جوجه ریزی بالاست و نیاز بازار در این ماه تامین می شود.
وی بابیان اینکه مرغداران با قیمت فعلی تمایلی به ذخیره سازی مرغ از سوی وزارت بازرگانی ندارند، گفت: از میزان ذخیره مرغ وزارت بازرگانی اطلاعی نداریم و شاید از طریق واردات تامین کرده باشند، زیرا با ما همکاری نمی کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران در خصوص اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری ها، افزود: تاکنون 3 هزار پرونده مربوط به مرغداران متقاضی تکمیل و برای دریافت تسهیلات به بانک ارایه شده است.
مقدم نیا تصریح کرد: ارایه  تسهیلات یارانه ای برای بهینه سازی مصرف انرژی دراختیار بانک کشاورزی خواهد بود که با بخشودگی 10 درصد کارمزد،  مرغدار 4 درصد کارمزد پرداخت می کند.
وی افزود: 27 درصد اعتبارات طرح در قالب "خود اجرایی" بوده است که در اختیار صندوق توسعه کشاورزی قرار گرفته و مرغدار می تواند طرح را با یکی از شرکتهای سازنده منتخب اجرا کند و پس از اجرا، 30 درصد هزینه های انجام شده را نقدا دریافت کند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران به فعال سازی سایت اتحادیه برای ثبت نام متقاضیان اشاره کرد و گفت: تسهیلات 55 میلیون تومانی برای سیستمهای گرمایشی و سرمایشی و تهویه مرغداریها ارایه می شود که 5500 مرغدار متقاضی با تعداد بیش از 12 هزار سالن برای استفاده از این تسیهلات به سایت مراجه کرده و پرونده آنها تکمیل شده است.
وی افزود: تاکنون حدود 19 درصد از مرغداران معرفی شده به بانک موفق به دریافت تسهیلات شده اند و مقرر شده است تا پایان مهرماه پرداخت تسهیلات پایدار باشد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران تصریح کرد: در قانون هدفمندی یارانه ها قیمت هر لیتر گازوئیل از 165 ریال به 1500 ریال افزایش یافته است؛ بنابراین تفاوت قیمت حاصل از کاهش مصرف آن جهت 900 میلیون تا یک میلیارد تولید جوجه گوشتی در یک سال حداقل 1350 میلیارد ریال می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com