تعطیلی دامداری ها امنیت غذایی را تهدید می کند

تعطیلی دامداری ها امنیت غذایی را تهدید می کند
یونس اسدی در مورد تعطیلی 30 درصد از دامداری‌ها در سال 90 گفت: زمانی که این میزان دامداری تعطیل نشده بود، هر هفته حدود 5 هزار تن گوشت منجمد از برزیل وارد کشور می‌شد و به طور قطع پس از تعطیلی این دامداری‌ها نیاز به واردات گوشت بیشتری وجود دارد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تعطیلی واحدهای دامداری ضمن ضربه زدن به تولید معضل بیکاری را تشدید کرده و امنیت غذایی کشور را با تهدید مواجه می‌کند.
نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تعطیلی 30 درصد دامداری‌ها گرانی گوشت را تشدید کرد، اظهار داشت: این موضوع وابستگی را به واردات گوشت در آینده نزدیک بیشتر خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور ما در تولید محصولات دامی قابلیت رقابت با کشورهای بزرگ تولیدکننده این محصولات را ندارد، تصریح کرد: در کشور ما جمع تورم و سود بانکی عددی بالغ بر 50 درصد می‌شود و این در حالی است که در کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات دامی جمع تورم و سود بانکی حدود 4 درصد است و از همین‌رو در هزینه‌های ثابت قابلیت رقابت با این کشورها را نداریم.
اسدی با انتقاد از بی‌برنامگی در بخش کشاورزی و دامپروری گفت: متاسفانه در این بخش آینده‌نگری لازم وجود ندارد و این در حالی است که برای تامین امنیت غذایی در افق 1404 باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.
وی با بیان این که این بی برنامگی ها در تعطیلی واحدهای دامپروری تاثیر بسیاری داشته است، اظهار داشت: اگر یارانه مربوط به بخش تولید به دامداری ها اختصاص می یافت و مدیریت لازم بر واردات گوشت انجام می شد شاهد تعطیلی این دامداری ها نبودیم.
این نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه در کمیسیون کشاورزی جلسات متعددی در این رابطه برگزار شده است، عنوان کرد: زمانی که این مباحث مطرح شد متوجه شدیم که هیچ‌یک از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بخش کشاورزی ظرفیت لازم را برای داشتن یک برنامه منسجم ندارند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه خشکسالی‌‌های متوالی چند سال اخیر، تولید علوفه را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: هر چند خشکسالی در استان‌های مختلف به وقوع پیوسته اما در کشور ما ظرفیت لازم برای ایجاد تعادل میان تولید علوفه و دام‌های کشور وجود دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com