تعامل و هماهنگی وزراتخانه‌ها باعث تنظیم تولید و مصرف بازار می‌شود

تعامل و هماهنگی وزراتخانه‌ها باعث تنظیم تولید و مصرف بازار می‌شود

متاسفانه تولیدکنندگان در بخش صادرات وحدت رویه ندارند و این مهم باعث ضربه زدن به صادرات می‌شود.به گزارش خبرنگار موج از اصفهان، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، تنظیم تولید و مصرف محصولات کشاورزی را عامل مهم در برنامه‌ریزی صادرات آن برشمرد و گفت: متاسفانه تولیدکنندگان با وحدت رویه مشخصی در بخش صادرات روبرو نیستند و این مهم باعث ضربه زدن به صادرات می‌شود.
حمید رضا مومنی در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، هماهنگی و تعامل وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی در میزان تولید و مصرف مواد غذایی کشور را عامل مهم در تنظیم برنامه‌های کشت و موضوع صادرات و واردات دانست و گفت: در طول سال‌های گذشته، برنامه مدون برای کشت محصولات کشاورزی و واردات و صادرات آن از سوی مسئولین ارائه نشده و این عامل باعث سردرگمی و ناهماهنگی کشاورزان و بازرگانان شده است.
وی چالش اصلی بخش کشاورزی را قیمت تمام شده آن برای صادرات دانست و گفت: تولید کننده ترکی با انرژی گران، قیمت تمام شده ارزان‌تر از تولید کننده ایرانی با انرژی ارزان، تولید می‌کند.
مومنی تاکید کرد: برای کاهش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی، نیازمند عزم ملی هستیم و تولید کننده به تنهایی نمی‌تواند قیمت تولیدات را کاهش دهد.
عباس آزادبخت، کارشناس معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این جلسه گفت: فعالیت بیش از 50 واحد تولید لبنیات در استان اصفهان، زمینه مساعدی برای صادرات این محصولات به کشورهای همجوار دارد که به دلیل قیمت تمام شده، موانع گمرکی و نبود مراکز نگهداری با چالش روبرو است.
مجید جبل عاملی، معاون تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این جلسه تاکید کرد: مازاد بودن یک و نیم میلیون تن گندم، امکان صادرات این محصول به کشورهای همجوار یا تبدیل گندم به آرد به صورت ارزش افزوده امکان صادرات دارد.
سید رضا موسوی، معاون اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در این جلسه گفت: تولید و صادرات محصولات دامی و کشاورزی، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های سیستماتیک است که در طول چندین سال گذشته، حلقه‌های مفقوده آن شناسایی نشده است.
وی اضافه کرد: در بخش انبارداری، حمل و نقل، بسته بندی و تجارت با ضعف‌هایی روبرو هستیم که برنامه مشخص و مدونی در این بخش ارائه نشده است.
موسوی تولید محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی بر اساس بازار هدف و با قیمت مناسب را نیازمند برنامه ریزی در زیرساخت‌های تولید و بخش‌های مرتبط با آن دانست و گفت: به عنوان مثال، سیستم حمل و نقل ریلی به عنوان گزینه کم هزینه و مطمئن حمل و نقل در جهان مورد استفاده است، در حالی که در کشور ما هزینه بیشتر از حمل و نقل جاده‌ایی در اختیار تولید کننده و صادرکننده قرار می‌گیرد.
وی پیشنهاد داد: صادرات و واردات باید از طریق یک کانال صورت گیرد، زیرا تعداد آن باعث نامتعادل شدن قیمت محصول شده که نمونه آن در واردات گوشت قرمز از ارمنستان و افزایش بهای آن در داخل کشور می‌توان مثال زد.
معاون اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، نقش آفرینی وزارت امور خارجه در بخش صادرات را مهم دانست و گفت: تشکیل معاونت بازرگانی و تجارت در این وزارتخانه با هدف برنامه ریزی بازار هدف، ارائه مشاوره به بازرگانان و تقویت صادرات می‌تواند کمکی بزرگی باشد.
وی تاکید کرد: اگر خواستار فرآیند تولید با هدف صادرات هستیم، باید تبدیل به یک سیستم شویم و صادرکننده‌ها به تنهایی نمی‌توانند موفق باشند .
احمد رضا همتی، دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان در این جلسه گفت: با توجه به این که 20 درصد صادرات غیر نفتی را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد، توجه وِزه به این بخش همزمان با اجرایی شدن طرح آزاد سازی حامل‌های انرژی ضروری است.
وی کم آبی و خشکسالی را مهمترین چالش بخش کشاورزی استان اصفهان برشمرد و گفت: در حال حاضر، کشاورزی بخش شرق استان اصفهان به دلیل کمبود آب از بین رفته و بخش شمال و جنوب استان نیز با کاهش تولید روبرو بوده است.
همتی در پایان سخنان خود خواستار توجه مسئولین وزارت جهاد کشاورزی به چالش‌های کشاورزی استان در بخش کمبود آب و خشکسالی شد و گفت: با تنظیم برنامه‌های چند ساله بخش کشاورزی و بررسی نیازهای این بخش می‌توان از بروز بحران‌های آن کاست.
عباس توکلی، از فعالان بخش خصوصی کشاورزی در این جلسه گفت: قیمت محصولات دامی به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده همواره در کش و قوس‌های قیمتی قرار دارد که نمونه بارز آن را می‌توان در تنظیم بازار مرغ مشاهده کرد.
وی در خصوص تفاوت دیدگاه دو وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی در موضوع واردات و صادرات کالا گفت: برای ایجاد صادرات پایدار باید واردات را مدیریت کرد.
توکلی تاکید کرد: توقف واردات و صادرات در برهه‌های زمانی، تعادل اقتصادی تولید و صادرات را بر هم می‌زند.
وی با اشاره به مصرف آب شیرین زاینده رود در بخش صنعت گفت: این آب می‌تواند در بخش کشاورزی مصرف شود تا تولید محصولات متنوع در این بخش را شاهد باشیم.
این فعال بخش کشاورزی، کم آبی را چالش مهم بخش کشاورزی برشمرد و گفت: در مدیریت بازار به جای این که از آب شیرین بهترین بهره را ببریم، به تولید محصولات پرمصرف مانند برنج می‌پردازیم؛ در حالی که با واردات برنج می‌توان از هدر رفتن منابع آب جلوگیری کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com