تشدید برخورد با متخلفان در جابه جایی دام

تشدید برخورد با متخلفان در جابه جایی دام
در پی هشدار دام پزشکی خراسان رضوی به بروز یک کانون تب برفکی در شهرستان گناباد، معاون فنی دام پزشکی استان از تشدید نظارت و برخورد با متخلفان جابه جایی دام خبر داد.
«دکتر جواد اعلمی» با بیان این که در یکی از دامداری های شهرستان گناباد با مشاهده علایم بیماری و انجام نمونه برداری در آزمایشگاه، بیماری تب برفکی تایید شده است، افزود: یکی از مهم ترین شیوه های مقابله با تب برفکی، کنترل تردد و حمل دام زنده است.
وی با یادآوری این که حمل دام با ۲هدف جابه جایی به دامداری دیگر یا ارسال به کشتارگاه صورت می گیرد، به خراسان گفت: دامداران برای جابه جایی دام به دامداری دیگر موظف به دریافت مجوز بهداشتی دامداری مبداء و مقصد از دام پزشکی هستند.
وی ادامه داد: ارسال دام به کشتارگاه نیز باید با اطلاع اداره دام پزشکی شهری که کشتارگاه در آن قرار دارد، انجام شود.وی با اشاره به همکاری نیروی انتظامی در امر نظارت و برخورد با متخلفان اضافه کرد: نیروی انتظامی نیز از تردد کامیون های بدون مجوز حمل دام جلوگیری می کند.
وی با تاکید بر این که دامداری ها از اضافه کردن دام جدید خودداری کنند، یادآور شد: بهترین راه برای کنترل تب برفکی در دامداری ها ایجاد شرایط قرنطینه، ممانعت از حمل دام و ضدعفونی کردن است.
واکسیناسیون دام ها
معاون فنی دام پزشکی استان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا دام ها در برابر این بیماری واکسینه اند یا خیر؟ گفت: یکی از شرایط صدور مجوز بهداشتی دام پزشکی، واکسینه کردن دام است اما متاسفانه گاهی برخی از دامداری ها به صورت غیرمجاز اقدام به ورود دام جدید به دامداری می کنند که این امر به بروز بیماری منجر می شود.وی درباره واکسینه نبودن برخی از دام ها گفت: هنگام واکسیناسیون سراسری برخی از دام ها از نظر سن، شرایط واکسینه شدن را ندارند و در مرحله بعدی واکسیناسیون نیز واکسن دریافت نمی کنند به همین دلیل حساسیت ابتلا به بیماری در دام باقی می ماند.
همکاری صنعت دام پروری
وی ضمن تاکید بر همکاری صنعت دام پروری با دام پزشکی اعلام کرد: در صورت همکاری صنعت دام پروری با دام پزشکی و عمل به توصیه های بهداشتی این بیماری با حداقل ضایعات از بین می رود.وی با یادآوری این که بیماری تب برفکی در ابتدای سال گذشته تلفات زیادی را بر دامداران تحمیل کرد، گفت: این تلفات شامل از بین رفتن دام و کاهش میزان تولید است که تاثیر زیادی بر اقتصاد دارد.وی افزود: تاثیر خارجی تلفات بیماری نیز کاهش صادرات فرآورده های لبنی است.وی بروز زخم در دهان و زبان دام، تمایل نداشتن به خوردن خوراک، لنگیدن پا، آبریزش دهان، سقط جنین و کاهش تولید شیر را از جمله علایم بروز بیماری تب برفکی عنوان کرد و گفت: دامداران در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری، در اسرع وقت موارد را به اطلاع نزدیک ترین مرکز دام پزشکی برسانند و یا از طریق سامانه پیام کوتاه اداره کل دام پزشکی استان به شماره ۳۰۰۰۱۹۰۵ اطلاع رسانی کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com