تدوین سیاستها باید در جهت کاهش هزینه تولید برای دامداران باشد

تدوین سیاستها باید در جهت کاهش هزینه تولید برای دامداران باشد
قیمت نهاده های دامی در کشور با سایر نقاط دنیا متفاوت است. افزایش قیمت سوخت هم باعث شده است بسیاری از گاوداران کار خود را تعطیل کنند.
یک کارشناس صنایع دام گفت: متاسفانه تحت مجموعه ای از عوامل، بسیاری از بنگاه های کوچک گاوداری تعطیل شده اند یا به سمت تعطیلی می روند.
دکتر محمد رضا قربانی ـ عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ـ درباره شرایط فعلی گاوداران در کشور تصریح کرد: متاسفانه به دلیل انحصار شدید در واردات نهاده های دامی از جمله ذرت، قیمت آنها بالا است و گاهی حتی تا سه برابر قیمت جهانی هم می رسد. در حال حاضر در کشور قیمت ذرت حدود ۵۰۸ تومان و قیمت سویا حدود ۴۹۰ تومان است، در حالی که قیمت جهانی ذرت در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ تومان است.
به گفته این کارشناس صنعت دام، ثابت نگه داشتن قیمت شیر در کشور باعث شده که بسیاری از دامداران دچار ضرر شوند، در صورتی که اگر مسوولان مربوطه واقعا مایل به حمایت از دامداران باشد باید به جای پایین نگه داشتن قیمت شیر، قیمت نهاده ها را کنترل کنند تا دامداران بتوانند هزینه های تولید خودشان را کاهش دهند.
قربانی با بیان اینکه مشکل بالا رفتن قیمت سوخت تنها یکی از مشکلات دامداران است، افزود: متاسفانه هدفمندی یارانه ها در کنار سایر مسائلی که از قبل برای دامداران وجود داشت کمر دامداران را شکسته است، در تمام دنیا قیمت شیر حدود دو و نیم تا سه برابر قیمت نهاده های دامی است به این دلیل که دامداران هزینه های دیگری هم به جز نهاده های دامی دارند که باید بتوانند آنها را پرداخت کنند.
به گفته این استاد دانشگاه در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه های تولید، بسیاری از تولیدکنندگان خرد در صنعت دامی از چرخه تولید خارج شده اند که این مساله در بلند مدت کشور را دچار کمبود فراورده های دامی و لبنی خواهد کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com