تداوم ممنوعیت جابه‌جایی دام در داخل خراسان رضوی

تداوم ممنوعیت جابه‌جایی دام در داخل خراسان رضوی

محمود جوادی‌نژاد در گفتگو با فارس در نیشابور اظهار داشت: جلوگیری از ورود و خروج دام زنده از استان سیستان و بلوچستان ممنوع است.
وی گفت: همچنین ورود اکیپ‌های عملیاتی غیرضروری بخش دولتی و غیردولتی به واحدهای دامپروری این شهرستان برای مهار این بیماری ممنوع شده است.
جوادی‌نژاد با اشاره به اینکه این بیماری سویه (منشأ) غیر بومی دارد، یادآور شد: بیماری تب برفکی با منشأ غیربومی در نیشابور در حال فروکش کردن است.
وی اضافه کرد: از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تا پایان فروردین‌ امسال، واحد بررسی‌های دامپزشکی شهرستان در چارچوب سیستم مراقبت فعال و غیر فعال، درمجموع از تعداد 37 واحد روستایی و صتعتی در خصوص تب برفکی بازدید به ‌عمل آورد.
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور اظهار داشت: کارشناسان این شبکه طی بازدید‌های به‌ عمل آمده و بررسی گزارش‌های رسیده از دامداران منطقه توانستند 12 کانون بیماری تب برفکی با منشأ غیر بومی را شناسایی کنند.
وی با اشاره به اینکه 5/19 درصد جمعیت گاو و گوساله استان در نیشابور است، خاطرنشان کرد: تعداد این کانون‌ها نسبت به آمار دام شهرستان نسبت به دیگر شهرستان‌های استان کمتر است.
جوادی‌نژاد در زمینه‌ مهار این بیماری گفت: بررسی و نمونه‌برداری برای تعیین سویه ویروس با مراجعه‌ حضوری اکیپ‌های بیماریاب از همان اول اسفند آغاز شد و توصیه‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای و اطلاع‌‌‌‌رسانی به دامداران صورت گرفت و علاوه بر آن تعداد نه هزار و 400 رأس گاو و 312 هزار رأس گوسفند واکسیناسیون مجدد علیه بیماری شد و مقدار 5 هزار کیلوگرم انواع مکمل‌ها و ویتامین‌ها در بین دام‌های مریض توزیع شد.
وی ضدعفونی خودروهای حمل دام در میادین خرید و فروش را از جمله اقدامات بعدی دانست و افزود: کارخانجات تولید خوراک دام و مواد لبنی و مراکز جمع‌‌‌‌‌‌‌‌آوری شیر ملزم به رعایت مسائل بهداشتی و ضدعفونی خودروهای محل بار و شیر شدند.
جوادی‌نژاد اضافه کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی با همکاری اداره‌ تولیدات دامی جهاد کشاورزی نیشابور و بخش خصوصی برای دامداران و فعالان در زمینه‌‌ درمان دام‌ها از دیگر اقدامات انجام شده است.
وی افزود: همچنین اطلاعیه‌ها و توصیه‌‌های بهداشتی به اطلاع دامداران در طول دوره رسیده است و این امر درراستای کنترل بیماری ما را کمک خوبی کرده است.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com