تخم‌مرغ باید بدون واسطه به دست مصرف‌کننده برسد

تخم‌مرغ باید بدون واسطه به دست مصرف‌کننده برسد

ناصر نبی‌پور - مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر تخم‌مرغ کیلویی هزار و 180 تومان درب مرغداری فروخته می‌شود، اظهار کرد: با توجه به پایین بودن قیمت تخم‌مرغ در فروردین و اردیبهشت ماه و همچنین افزایش شدید قیمت نهاده‌های تولید، مرغداران زودتر از هر سال برای تولک‌بری مرغ‌ها اقدام کرده‌اند که باعث کاهش تولید طی دو ماه خواهد شد، در حالیکه این اقدام هر ساله از خرداد تا مرداد ماه انجام می‌شد.
وی با اشاره به اینکه طی چند روز اخیر طبق توافق با وزارت جهاد کشاورزی قیمت کف هر کیلو تخم‌مرغ حدود هزار و 100 تومان و قیمت سقف آن حدود هزار و 400 تومان تعیین شده است، اظهار کرد: قیمت تمام شده‌ هر کیلو تخم‌مرغ هزار و 230 تومان است که با اعمال 10 درصد سود هزار و 380 تومان خواهد شد که در خرده فروشی‌ها قیمت هر دانه‌ آن بیش از 150 تومان می‌شود و مردم قدرت خرید این قیمت را ندارند. از طرف دیگر تولیدکنندگان نیز قدرت تولید با قیمت‌های بالای نهاده‌ها را ندارند.
با توجه به اینکه ماه قبل قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری850 تا 920 تومان بود و هم‌اکنون به قیمت فروش اسفند ماه (هزار و 180 تومان) رسیده است جای نگرانی دارد که این قیمت با سرد شدن هوا و افزایش تقاضا چقدر خواهد شد؟ که مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران پیش‌بینی می‌کند: قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در فصل سرد سال درب مرغداری از هزار و 350 تا هزار 400 تومان بیشتر نمی‌شود اما در سیکل معیوب توزیع 40 تا 70 درصد بر قیمت هر کیلو تخم مرغ افزوده می‌شود.
نبی‌پور با اشاره به کاهش تولید به دلیل افزایش شدید هزینه‌ها و مقرون به صرفه نبودن تولید، تاکید کرد: هیچ یک از بخش‌های تولیدی هیچ نقشی در تعیین قیمت کالا و فرآورده‌ها نداشته و نخواهد داشت و بازار تعیین‌کننده قیمت‌هاست و از سوی دیگر تخم‌مرغ محصولی است که امکان نگهداری طولانی‌مدت را ندارد و تولیدکنندگان مجبورند محصول تولیدی خود را به هر قیمتی به بازار عرضه کنند.
وی با تاکید بر اینکه قیمت تخم‌مرغ در بخش توزیع از قیمت اصلی خود منحرف می‌شود، تصریح کرد: در حالیکه قیمت منطقی هر کیلو تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده باید هزار و 300 تا هزار و 400 تومان باشد و در بخش توزیع نهایتا بین 400 تا 600 تومان قیمت آن افزایش یابد، قیمت‌ها در بازار مصرف بسیار بالاتر از این میزان است که بخش دولتی به عنوان حامی تولید و مصرف باید در این زمینه اقدامی انجام دهد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران اظهار کرد: دولت باید امکاناتی برای توزیع تخم‌مرغ فراهم کند که از درب مرغداری مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد که بخش تولید نیز آمادگی خود را در این زمینه بارها اعلام کرده اما بی‌نتیجه بوده است.
,ایسنا ادامه می دهد بازهم داستان قدیمی منحرف شدن قیمت‌ها در بخش توزیع، حضور واسطه‌ها و سود کلان واسطه‌ها عامل گرانی‌ کالاها در بازار مصرف عنوان می‌شود که نارضایتی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را به همراه دارد. البته تولیدکنندگان در صورت متضرر شدن می‌توانند تولید را کم و یا قطع کنند یا در دوره‌های دیگر از سال میزان ضرر خود را جبران کنند اما مصرف‌کنندگان مجبورند کالای مورد نیاز خود را با هر قیمتی خریداری کنند و هر روز با نابه‌سامانی قیمت‌ها و کم و زیاد بودن میزان کالا در بازار مواجه هستند.
مصرف‌کنندگان تا کی باید با نابه‌سامانی قیمت‌ها و کم و زیاد شدن محصول در بازار دست و پنجه نرم کنند و سود کلان دلالی را بپردازند؟

 
کلمات کلیدی واسطه
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com