تخم‌مرغ با کمی اضافه وزن، شانه‌ای 13‌هزار تومان

تخم‌مرغ با کمی اضافه وزن، شانه‌ای 13‌هزار تومان
واردات تخم‌مرغ از کشورهای ترکیه، هند، روسیه، آلمان، بلژیک و اسپانیا نیز کارساز نشد و بازار تخم‌مرغ همچنان روزهای پرالتهاب را پشت سر می‌گذارد و در برخی از مناطق تهران یک شانه تخم‌مرغ فقط به واسطه کمی درشت‌تر بودن به 13‌هزار تومان هم به فروش می‌رسد. بازار تخم‌مرغ که پس از آنفلوانزای پرندگان و کاهش تولید با کمبود مواجه شده بود، نه‌تنها تولیدکنندگان را متضرر کرد، بلکه مصرف‌کنندگان را نیز با شوک مواجه کرد. در این بین نباید از بی‌تفاوتی وزارت جهاد کشاورزی غافل شد، چراکه این وزارتخانه متولی اصلی تولید و تنظیم بازار تخم‌مرغ است و با توجه به در اختیار داشتن آمار میزان تولید و مصرف این محصول در کشور می‌توانست از مدت‌ها پیش با برنامه‌ریزی‌های لازم نسبت به واردات و تنظیم به موقع بازار اقدام کند. اما بی‌تفاوتی این مسوولان و متولیان امر در نهایت نه‌تنها تولید را زمینگیر کرد، بلکه مصرف‌کنندگان را دچار سردرگمی کرد و امروز پس از گذشت بیش از 10روز از آغاز واردات شتابزده تخم‌مرغ از کشورهای مختلف دنیا نه‌تنها قیمت‌ها با کاهش مواجه نشده است، بلکه شاهد قیمت‌های متفاوت و چندگانه در بازار هستیم. به نظر می‌رسد آشفتگی ایجادشده در بازار تخم‌مرغ و بی‌تفاوتی وزارتخانه جهاد کشاورزی به این موضوع تنها یک برنده به نام واردکننده داشته باشد و در این بین مردم و تولید‌کنندگان باید تاوان بی‌تدبیری مسوولان را بدهند. در حال حاضر تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌بار به قیمت مصوب عرضه می‌شد، اما بعد از سقوط قیمت هشت هزار و200 تومانی هر شانه تخم‌مرغ در میادین به شانه‌ای شش الی شش‌هزار و 500 تومان همچنان خرده‌فروشان در کاهش قیمت مقاومت نشان می‌دهند. زمانی که قیمت تخم‌مرغ میادین در نقطه اوج بود، خرده‌فروشان هر شانه تخم‌مرغ را به قیمت 9هزار تومان هم فروختند اما حالا که قیمت کاهش دو‌ هزار تومانی دارد، خرده‌فروشان حاضر به کاهش متناسب قیمت نیستند. براساس قیمت حاضر تخم‌مرغ در میادین و با احتساب سود منطقی با توجه به نوع برندهای موجود
تخم‌مرغ نباید بالاتر از شش هزار و300 الی هفت‌هزار تومان فروخته شود. این قیمت براساس محاسبه قیمت غالب تخم‌مرغ در میدان است در حالی که عرضه شانه‌ای پنج‌هزار و 100 تومان نیز از سوی وزارت بازرگانی صورت می‌گیرد که طبعا در فرونشاندن افزایش قیمت باید تاثیر‌گذار باشد. این در حالی است که براساس مشاهدات خرده‌‌فروشی‌های پایتخت خیلی تمایل به کاهش قیمت ندارند و هر شانه را بالاتر از هفت‌هزار و 500 تومان تا هشت‌هزار تومان به فروش می‌رسانند. در برخی از نقاط شمال شهر نیز تخم‌مرغ کماکان به قیمت هر عدد 300 تومان به فروش می‌رسد و تخم‌مرغ‌های درشت‌تر تا شانه‌ای 13‌هزار تومان هم فروخته می‌شود. حال این سوال همیشگی مطرح است که نظارت جایگاهش کجاست، چرا هیچ نظارتی بر گرانفروشی‌های بازار نمی‌شود و چرا تاوان‌ گران شدن، گرانفروشی و هر نوسانی را که در بازار می‌افتد باید مصرف‌کننده بپردازد. تولید‌کننده نیز همچون مصرف‌کننده حال و روز خوبی ندارد و پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با افزایش قیمت نهاده‌ها روبه‌رو بوده است.افزایش قیمت تمام‌شده در تمامی بخش‌های تولیدی در حالی رخ داده است که دولت با تعیین دستوری قیمت‌ها کماکان قیمت‌ها را مدیرت می‌کند و وعده ارایه بسته‌های حمایتی و سیاستی را می‌دهد. بخش دام و طیور نیز همچون سایر بخش‌ها با قیمت‌های دستوری و وعده حمایت مواجه شده است؛ وعده‌هایی که با گذشت 10 ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به‌رغم بالا رفتن قیمت تمام‌شده محصولات خبری از وعده‌های داده‌شده نیست و به نظر می‌رسد تولید‌کنندگان خود باید با تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت تولید در پی جبران هزینه‌ها باشند.
 
نظرات شما
  •  

    محمد مختاری گفت : ۹۰/۰۸/۰۱

    قابل توجه مسولین که می گویند تولید داخل ضرر دارد و از خارج وارد کنیم ارزانتر به دست مردم می رسد. چی شد واردات ارزان قیمت؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com