تب برفکی در کمین دام های خوزستان

تب برفکی در کمین دام های خوزستان
مدیرکل دامپزشکی خوزستان نسبت به تاخیر در واکسیناسیون دام های استان علیه بیماری تب برفکی به دلیل توقف تولید این واکسن هشدار داد.
مصطفی کنارکوهی در برنامه ای به مناسبت هفته دامپزشکی اظهار کرد: خط تولید واکسن بیماری تب برفکی در موسسه سرم سازی رازی متوقف شده است به همین دلیل برای تامین واکسن مورد نیاز این بیماری نگرانی هایی وجود دارد.
وی با بیان این که واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در سه مرحله بهاره، پاییزه و زمستانه انجام می شود، افزود: در هر فصل به 90 هزار دوز واکسن نیاز داریم که با توجه به فرارسیدن پاییز باید هر چه سریع تر تامین شود.
کنارکوهی با اشاره به کمبود اعتبار برای تهیه واکسن خارجی، اظهار کرد: درخواست 5.5 میلیارد ریال اعتبار برای تهیه این واکسن به معاونت برنامه ریزی استان داده شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
به گفته وی شهرستان های شمالی و شرقی استان بیش از سایر نقاط در معرض بیماری تب برفکی قرار دارند.
وی با اشاره به این که تا کنون واکسیناسیون رایگان بوده است، اضافه کرد: تمهیداتی برای تهیه واکسن خارجی و وارد کردن آن در حال انجام است اما در این صورت هزینه خرید واکسن را دامداران باید تقبل کنند.
بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده، بسیار واگیردار و مشترک بین انسان و حیوان است که به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می شود.کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن، اعمال محدودیت در خرید و فروش و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام است.
کنارکوهی همچنین وظیفه دامپزشکی در پیشگیری از بیماری ها را یادآور شد و اظهار کرد: پایش بیماری هایی که به طور معمول اتفاق می افتد همچنین بیماری های نوپدید می تواند در سلامت دام ها نقش بسزایی داشته باشد.
وی افزود: بیماری لمپی اسکین(LSD)بیماری خطرناکی است که سال گذشته از مرزهای غربی کشور وارد شد و برخی استان ها را درگیر کرد اما به دلیل پیشگیری هایی که انجام شده بود در خوزستان فقط شوشتر درگیر شد و در فاز دوم نیز با وجودی که تمام استان درگیر شده بود کمتر از 10 راس تلفات اتفاق افتاد.
کنارکوهی خاطرنشان کرد: 203 هزار راس دام علیه بیماری LSD واکسینه شدند و اکنون آزمایشات نشان می دهد حتی یک نقطه هم به عنوان کانون دراستان شناسایی نشده است.
این مقام مسوول با اشاره به احتمال انتقال بیماری از طریق انگل های خارجی و داخلی افزود: سم پاشی برای پیشگیری از انگل های خارجی انجام شده اما به دلیل کمبود اعتبار نتوانستیم شربت خوران دام ها علیه انگل های داخلی را تاکنون انجام دهیم. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com