تاوانی که به زودی خواهیم داد

تاوانی که به زودی خواهیم داد
آمار رسمی گمرک در حالی از افزایش 100 درصدی واردات شیر خشک طی یک سال گذشته خبر می دهد که به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان، صنعت دامپروری کشور در حال نابودی و ورشکستی است و دامداران به دلیل عدم توانایی در تامین خوراک و نهاده ها و قیمت پایین خرید شیر از آنان، دام های مولد یا نارس خود را راهی کشتارگاه ها می کنند.
به گزارش خبرنگار ITPNews، شاید در روزهایی که به گفته دامداران هزینه تولید بالا رفته و ادامه فعالیتشان با دشواری مواجه بوده و قیمت خرید شیر از آنها دیگر پاسخگویی نیازشان نیست، این حجم از واردات شیرخشک ضربه نهایی برای نابودی صنعت دامپروری کشور می باشد.  هر چند دولت با ابلاغیه محمد شریعتمداری - معاون اجرایی رئیس جمهور - در تاریخ 94/4/16 پس از گذشت یک سال از مصوبه خرید شیرخام به قیمت 1440 تومان، به اعضای ستاد هدفمندی یارانه‌ها و سازمان حمایت در ظاهر نشان داد که به حمایت از دامداران برخواسته اما با ضعف در اجرایی کردن این مصوبه و هم چنین واردات شیر خشک و برخی فرآورده های دامی  آن هم در حجم بالا، چنان عمل نموده گویا از داستان صنعت دامداری کشور و مشکلات آنان در فروش شیر دام هایشان مطلع نیست و قرار را بر آن گذاشته که تا فلج نمودن تولید ملی در این بخش پیش برود.
حال درست یک روز از اعلام خبر خوش حسین صفایی - رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی - از ادامه خرید حمایتی شیر خام از دامداران در فاز جدید از شهریورماه نمی گذرد که اعلام آمار افزایش واردات 100 درصدی شیرخشک از سوی گمرک، کام دامداران زیان دیده را تلخ می نماید، این در حالی است که هنوز نگرانی از گذشتن تاریخ مصرف شیرخشک های انبار شده نیز وجود دارد. اکنون باید از مسئولین پرسید آیا از آن چه که در تولید، بازار و واردات و صادرات می گذرد بی خبرند یا اینکه ملاحظات دولتی وجود دارد که ترجیح می دهند بی خبر بمانند و  نادیده بگیرند!؟
مهندس سید احمد مقدسی - رئیس انجمن صنفی دامداران ایران - در این خصوص به خبرنگار ITPNews می گوید: واردات شیرخشک آن هم در شرایطی که اکنون صنعت دامپروری کشور با آن روبروست عناد ورزیدن به خودکفایی و تولید ملی کشور است و این اقدام در حالی صورت گرفته که با آغاز خرید تضمینی شیر خام از دامداران و تبدیل آن به شیر خشک، ایران در تولید این محصول خودکفا شد و از ابتدای سال 94 تا کنون نیز بیش از 6 هزار تن شیر خشک را صادر نموده است.
مقدسی ادامه داد: علت واردات شیرخشک و بسیاری از فرآوده های دامی در چنین حجم بالایی پایین بودن تعرفه واردات این محصولات است ، درهمه کشورها به صادرات یارانه می دهند اما در ایران با تعرفه های پایین یارانه به واردات داده می شود و سود سرشار را به جیب عده ای خاص وارد می کند.
رئیس انجمن صنفی دامداران ایران در پایان اظهار داشت: برای جلوگیری از ادامه این روند نادرست باید برای شیرخشک تعرفه 80 درصدی در نظر گرفته شود تا این چنین واردات افسار گسیخته انجام نشود، اگر دولت اقدامی جدی و جامعی برای افزایش تعرفه واردات محصولات دامی انجام ندهد به زودی تاوان آن را با نابودی تولید ملی و وابستگی کشور در این صنعت پس خواهد داد.

 
نظرات شما
  •  

    محمد مرغدار گفت : ۹۴/۰۵/۲۶

    همه می دانند که در این کشور مافیای وجود دارد که قصدش ( دانسته یا ناآگانه)نابودی تمامی زیر ساخت های اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی و تولیدات دام و طیور کشور با هدف واردات است. این کار عملا جیبهای تعداد انگشت شماری را سرریز از دلار می کنند ولی میلیون ها نفر را زمین گیر و به خاک می نشاند، ولی هنوز هم دست توانمند در قدرت وجود ندارد که توان مقابله با این مافیا را به خوبی داشته باشد. به امید روزی که این دست توانمند بیرون بیاید.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com