تاوان پایین بودن قدرت خرید مردم را نباید تولیدکننده بپردازد

تاوان پایین بودن قدرت خرید مردم را نباید تولیدکننده بپردازد

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه با انتقاد از اینکه تاوان پایین بودن قدرت خرید مردم از سوی تولیدکنندگان جبران می‌شود، اظهار کرد: هم‌اکنون به دلیل اینکه خرید جوجه به قیمت واقعی از سوی مرغداران گوشتی باعث افزیش قیمت مرغ و کاهش قدرت خرید مردم می‌شود، جوجه به قیمت پایین‌تر از تولید آن فروخته می‌شود.
 مصطفی مصطفوی ـ در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: حداقل قیمت هر قطعه جوجه از ابتدای سال 420 تومان تعیین شده اما طی چهار ماه گذشته هرگز به این قیمت نرسیده است؛ هرچه قیمت آن پایین‌تر بوده برای تولیدکنندگان ضرر بیشتر داشته و هر چه افزایش یافته ضرر آن کمتر شده است.
 وی با بیان اینکه طی یک سال اخیر جوجه با زیان تولید شده و تولیدکنندگان این بخش بدهکارترین تولیدکنندگان‌ به بانک‌ها هستند، گفت: بانک‌ها نیز هیچ نقدینگی و تسهیلاتی به این بخش نمی‌پردازند و تولیدکنندگان تنها با انگیزه بهبود شرایط و اجرایی شدن وعده‌ها در آینده به تولید ادامه داده‌اند.
 مصطفوی با تاکید بر اینکه با وجود شرایط اقتصادی فعلی تولید جوجه ادامه نخواهد داشت، تصریح کرد: هیات وزیران در سال 84 استمهال بدهی‌های سررسید شده را مصوب کرد ولی این مصوبه از سوی بانک‌ها اجرایی نشد، تامین نقدینگی نیز وعده داده شد ولی تسهیلاتی پرداخته نشد، همچنین وعده خرید تضمینی تخم‌مرغ نطفه‌دار ناقص انجام شد و تمام وعده‌ها به دلیل عدم همراهی تمام سیستم اجرایی نشد. از سوی دیگر گوشت مرغ وارد و عوارض برای صادرات در نظر گرفته می‌شود.
 دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با انتقاد از تصمیمات متناقض که باعث سردرگمی صنعت مرغداری شده است، گفت: تنها حامی تولید این بخش وزارت جهاد کشاورزی است که به تنهایی تاثیرگذار نبوده است.
 وی با اشاره به عدم امکان صادرات جوجه یک‌روزه اظهار کرد: قراردادی با شرکت پشتیبانی امور دام به منظور خرید تخم‌مرغ نطفه‌دار منعقد و مدتی اجرا شد که به دلیل جوجه‌ریزی ماه رمضان و جلوگیری از قیمت مرغ این طرح نیز متوقف شد.
 مصطفوی خاطرنشان کرد: متوقف شدن این طرح باعث افت شدید قیمت جوجه شده و نوسانات شدید قیمت خرید و افزایش روزافزون هزینه‌های تولید عمده‌ترین مشکل این بخش است.
 دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه میزان تولید ماهانه جوجه در ماه جاری را 82 تا 85 میلیون قطعه عنوان و تصریح کرد: با توجه به افزایش روزافزون هزینه‌های تولید و پایین‌ بودن قیمت‌ خرید جوجه از قیمت تمام شده آن (چراکه قیمت تمام شده جوجه 420 تومان و قیمت فروش آن به طور متوسط 300 تومان است) تولیدکنندگان قادر به ادامه تولید نخواهند بود و گله‌های مادری حذف می‌شوند.
 وی در پایان از اینکه عوامل واسطه‌ای، مغازه‌داران و بنکداران تحت هر شرایطی منفعت می‌برند و مصون از هر مساله‌ای هستند ابراز تاسف کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com