تامین گوشت ارزان و واردات دام پشت مرز بایدها و نبایدها

تامین گوشت ارزان و واردات دام پشت مرز بایدها و نبایدها
چندی پیش در جلسه ای با حضور مسئولان استان مقرر شد مرز دوکوهانه به عنوان معبر ورود دام به استان تعریف شود اما همچنان واردات دام برای تهیه گوشت ارزان، در گیر و دار مشکلات و بایدها و نبایدهایی است که مهم به نظر می رسد اما تلاش بیشتر مسئولان با توجه به نیاز استان برای تهیه گوشت ارزان ضرورت دارد.مدیر کل دام پزشکی اظهار داشت: تعداد قرنطینه های مرزی را 2 مورد عنوان کرد که در میل 78 و دوکوهانه مستقر است اما امکانات بازارچه مرزی دوکوهانه فعال نیست زیرا دام وارد نمی شود اما میل 78 به دلیل صادرات جوجه فعال است. دکتر«رضایی» گفت: واردات دیگری در استان نداریم بنابراین یک قرنطینه مرزی برای ورود و صدور دام کافی است. به گفته وی واردات دام از افغانستان به جایی نرسید گرچه مقرر بود از بازارچه دوکوهانه این کار انجام شود.
مشکلات جدی ورود دام
وی افزود: یک سری امکانات اولیه مانند سالن قرنطینه و امکانات مورد نیاز دام پزشکی مستقر شد اما واردات دام انجام نشد در حالی که ورود دام از افغانستان باید برای استان یک فرصت و ظرفیت باشد در شرایط فعلی زیان آور است. وی ادامه داد: ورود دام از این کشور همسایه با مشکلاتی مواجه است زیرا این کار باید براساس ضوابط سازمان دام پزشکی باشد برای مثال باید کشتار دام با پروانه بهداشتی در منطقه انجام و مراکز بسته بندی راکد، فعال شود تا علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، موقعیت شغلی هم به وجود آید.
تلاش دلالان
دکتر «رضایی» تصریح کرد: عده ای دلال در صدد ورود دام به خراسان جنوبی و انتقال مستقیم آن به دیگر استان های کشور هستند در حالی که این کار با سیاست های منطقه همخوان نیست و باید واردات دام منافع اقتصادی به دنبال داشته باشد. وی گفت: پروسه واردات دام از افغانستان طولانی مدت است و باید قبل از آن بازدید میدانی از این کشور انجام و اطلاعات لازم از بیماری ها و وضعیت دام حاصل شود. به عقیده وی، در افغانستان آن طور که باید و شاید، سیستم گزارش گیری معتبر نیست در حالی که باید صحت و سلامت دام از بیماری ها با بازدیدهای میدانی انجام و سپس در چارچوب قوانین و پروتکل های بین المللی تفاهم نامه بین 2 کشور وضع شود. به گفته وی، دام پزشکی استان برای همه نوع همکاری به منظور واردات دام آمادگی دارد و با سیاست های استان مخالفتی ندارد.
افراد زیادی متقاضی واردات دام هستند
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت هم به خبرنگار ما گفت: واردات دام 2 مجوز می خواهد که یکی باید توسط سازمان دام پزشکی صادر شود که از نظر صدور قرنطینه دامی و بهداشت در استان مشکلی نیست اما مجوز اولیه از مرکز مشکل دارد و باید دام پزشکی کشور با ورود دام موافقت کند. «ماهگلی» به صدور مجوز جمع آوری دام های پراکنده در مرز در گذشته اشاره کرد و ادامه داد: این مجوز هم در حال حاضر منتفی شد و مجوز اولیه وجود ندارد اما افراد زیادی متقاضی واردات دام هستند. وی گفت: در آخرین جلسات در استان دستگاه های منطقه موافقت خود را با واردات دام اعلام کردند تا خارج از چارچوب تعریف شده و بدون مجوز اولیه از طریق بازارچه دوکوهانه انجام شود و دوکوهانه به عنوان مرز دامی استان تعریف شد تا معبر ورود دام باشد. وی افزود: ورود دام با این شرایط سخت است برای مثال در استان های همجوار مانند سیستان و بلوچستان که این کار با شرایطی خارج از چارچوب تعریف شده انجام می شود مدت قرنطینه را 21 روزه کاهش داده اند، دام ها در مرز مستقیم قرنطینه نمی شود و به دام داری تعیین شده ای هدایت و در این مکان قرنطینه می شوند تا هزینه های تمام شده کاهش یابد. به گفته وی، این مکانیزم هنوز برای خراسان جنوبی تعریف نشده است اما در بازارچه دوکوهانه، شرایط نگهداری دام مهیا شد.
بخش دولتی افغانستان آمار نمی دهد
وی ادامه داد: باید هماهنگی های لازم در استان انجام شود تا واردات دام به طور رسمی از طریق مبادی قانونی انجام شود. وی با اشاره به محدوده صادرات دام سبک توسط افغانستان گفت: یکی از مشکلات موجود این است که واردات دام آن ها تقریبا به صورت رسمی نیست و بخش دولتی افغانستان آن را اظهار نمی کند، در میادین بهداشتی هم تایید نمی شود بنابراین چاره ای جز سخت گیری در ورود دام نیست تا بیماری خاصی وارد کشورمان نشود. وی درباره منافع واردات دام به استان اظهار داشت: گوشت از اقلام مورد نیاز است که گاه افزایش قیمت دارد، چنانچه خراسان جنوبی مانند سیستان و بلوچستان ورود دام را عملیاتی کند علاوه بر تامین نیاز استان، درخواست دیگر استان های همجوار را نیز فراهم می کند.
راهکارها برای واردات دام
«ماهگلی» فعال شدن کشتارگاه های استان، تبدیل دام زنده به گوشت بسته بندی شده، مهیا شدن شرایط بسته بندی و خروج آن از منطقه، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری را از دیگر منافع واردات دام به استان عنوان کرد. وی گفت: واردات خارج از این چارچوب نیاز به هماهنگی استانی دارد ولی در قالب چارچوب تعریف شده به طور حتم دریافت مجوز اولیه لازم نیست و در سیستان و بلوچستان هم براساس هماهنگی درون استانی و با مرکز واردات دام انجام می شود. به گفته وی، با ورود دام از طریق مرز، شرایط گمرکی برای آن لحاظ نمی شود در غیر این صورت قیمت تمام شده دام افزایش می یابد و واردات آن توجیه و جایگاهی برای عرضه در بازار ندارد در حالی که کاهش قیمت گوشت مورد نظر است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com