تامین گازوئیل 150 تومانی مرغداری‌ها و تکذیب تولید مرغ هورمونی

تامین گازوئیل 150 تومانی مرغداری‌ها و تکذیب تولید مرغ هورمونی
 مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونیهای صنعت مرغداری کشور با اعلام اینکه تحویل گازوئیل مورد نیاز مرغداری‌ها به قیمت 150 تومان، باعث بازگشت تقریبی ثبات در روند تولید شد، از بلاتکلیفی تولیدکننداگ این صنعت خبر داد و گفت: تولید مرغ هورمونی در ایران وجود خارجی ندارد.
حمید فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تحلیلی از آخرین وضعیت بازار مرغ و ظرفیت‌های تولیدی صنعت مرغداری کشور، اظهار داشت: علی‌رغم آنکه طی چند هفته نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها وقفه‌ای در تولید ایجاد شد و تولیدکنندگان در بلاتکلیفی به سر بردند اما خوشبختانه در حال حاضر روند فعالیت مرغداری‌ها متعادل و فرآیند تولید مرغ مصرفی کشور بهبود یافته اما تولید‌کنندگان همچنان بلاتکلیف هستند. 
وی افزایش قیمت گازوئیل را موجب افزایش قیمت تمام شده مرغ تولیدی داخل برشمرد و ادامه داد: تحویل گازوئیل مورد نیاز مرغداری‌ها به قیمت 150 تومان، باعث بازگشت تقریبی ثبات در روند تولید شد اما در این بین برای تولیدکنندگان تشریح نشد که این افزایش بهای حامل‌های انرژی در کجای قیمت تمام شده تولیدات باید لحاظ و تناقض بین هزینه‌ها و فروش چگونه باید جبران شود؟ 
وی ضمن تأکید بر اینکه مطابق تدابیر اجرایی لحاظ شده در قانون هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باید طی پنج سال و به تدریج اتفاق می‌افتاد، افزود: در بخش کشاورزی بحث حمایت از تولیدکنندگان در قالب بسته‌های حمایتی مطرح است اما هنوز شفافیت لازم در این باره وجود ندارد و تولیدکنندگان از آینده فعالیتی خود بی‌اطلاع هستند. 
وی خاطرنشان کرد: برای بهره‌وری حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی کشور نیازمند ایجاد ظرفیت‌های جدید حمایتی هستیم که از جمله آنها می‌‌توان به تخصیص تسهیلات حمایتی، افزایش اعتبارات توسعه‌ای، بهینه‌سازی تجهیزات و تأسیسات، بهبود شرایط بازار و تسریع در اجرایی شدن تدابیر لحاظ شده در قالب بسته‌های حمایتی بخش تولیدی اشاره کرد. 
وی ضمن تأکید بر بلاتکلیفی تولیدکنندگان بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: شرایط بخش تولیدی در صنعت مرغداری به گونه‌ای است که فعالان در این حوزه آتیه روشنی را برای خود ترسیم نمی‌کنند. مسئولان اجرایی کشور در حالی از تخصیص و پرداخت تسهیلات حمایتی صحبت می‌کنند که 90 درصد تولیدکنندگان صنعت مرغداری برای دریافت این تسهیلات با مشکلات عدیده‌ای مواجه و امکان استفاده از این منابع را ندارند. 
وی افزود: معتقدم اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها در بلند مدت به نفع بخش تولیدی کشور است اما ایجاد سازوکارهای اجرایی این قانون بدون صدمه زدن به بخش تولیدی کشور یک الزام اساسی است. 
تولید مرغ هورمونی در ایران وجود خارجی ندارد 
فاضلی در خصوص امکان تولید و توزیع مرغ‌های هورمونی در ایران، اظهار داشت: موضوع تولید مرغ هورمونی در ایران به هیچ وجه صحت ندارد اما چون در تولید مرغ از نهاده‌ها و شیوه‌های تغذیه‌ای مطلوب و محصولات تغذیه شده از پروتئین‌ استفاده می‌شود بالطبع مدت پرورش و رشد مرغ‌ها سرعت می‌گیرد. 
وی تأکید کرد: رشد سریع مرغ‌ها این شبهه را در ذهن برخی افراد ایجاد می‌کند که سرعت گرفتن رشد مرغ‌ها به جهت استفاده تولیدکنندگان از مواد هورمونی است که اتخاذ چنین سیاستی در تولید مرغ به جهت هزینه‌های گزاف توجیه اقتصادی ندارد و اجرایی نیست. 
مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونیهای صنعت مرغداری کشور اظهار داشت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها موجب افزایش بهای حامل‌های انرژی و افزایش هزینه‌های تولید شد که البته تأثیر اجرای این قانون در بخش مصرفی به صورت مصرف‌کنندگان تمام شد. 
وی افزود: با عبارتی اجرای این قانون در بخش تولیدی موجب افزایش هزینه‌ها و قیمت‌ تمام شده مرغ شد اما نتیجه آن در بازار مصرفی معکوس بود به این مفهوم که از سود و درآمد تولیدکنندگان کم شد اما در عین حال مصرف‌کنندگان هم با قیمت پایین‌تری نیاز مصرفی خود "مرغ " را تأمین کردند. 
وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا در تعیین قیمت تأثیر مستقیم دارد نه دستورالعمل‌‌های اجرایی و انتظارات بخش تولید، خاطرنشان کرد:‌ قطعاً اگر میزان تولید با تقاضای بازار هم‌خوانی نداشته باشد افزایش قیمت خواهیم داشت. 
وی تأکید کرد: با توجه به اینکه طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان بودیم معتقدم حفظ شرایط کنونی و کنترل قیمت محصولات و کالاهای تولیدی نیازمند اتخاذ راهکارهای اجرایی و مناسبی است که مقطعی و معطوف به شرایط خاص نباشد. 

 

 
کلمات کلیدی تامین سوخت گازوئیل
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com